Uiva 2020 Flytande – Båtsommaren kulminerar på Drumsö 13–16.8.

Båtlivets popularitet är på toppen och en av båtsäsongens höjdpunkter, Helsingfors Flytande båtutställning, kulminerar båtsommaren genom att under fyra dagar för hela familjen erbjuda upplevelser vid sjön.

Helsingfors Flytande båtutställning, som inleds torsdagen den 13.8.2020 på Drumsö, förväntas toppa den enormt livliga båtsommaren. Coronaepidemin inverkar också på arrangemangen av Flytande, men på ett friluftsområde på drygt två hektar kan man ordna sommarevenemanget spatiöst och tryggt.

Vid de förnyade bryggorna och i landmontrarna presenteras drygt 250 båtar från jolle till jakt, omfattande även den kommande säsongens nyheter samt premiärer. På det rymliga utställningsområdet finns också ett heltäckande utbud av utrustning, tillbehör, tjänster och vattensportutrustning.

Premiärvisning av motorbåtsnyheter för säsongen 2021 och ett unikt provkörningstillfälle

Under Flytande presenteras som vanligt de första båtnyheterna för säsongen 2021. Premiär i Uiva Flytande har Flipper 900 DC, Quicksilver Activ 675 Weekend, Saxdor 200 Sport, Silver Shark CCx, UMS Tuna 805 Cabin, Vboats Voyager 700 Cabin Open Bow, Vboats Voyager 800 Cabin samt XO 260 T-top.

Nyhetsmodellerna för säsongen 2020 finns bl.a. båtar i Alucats, AMT:s, Aquadors, Axopars, Fasters, Finnmasters, Jeanneaus, Nimbus’, Nord Stars, Pioners, Silvers, Terhis ja XO:s modellserier.

Elbåtarnas växande popularitet syns på Flytande. Man presenterar Q30 i lyxklass, de mera måttligt prissatta EB-båtarna, EB SunnyCat-katamaranen och EB Fisher, som baserar sig på ett fiskebåtsskrov, samt foilande Candela.

Under Flytande infaller på fredagen 14.8 kl.16 ett unikt provkörningstillfälle av båtar då utställningens förbindelsebrygga öppnas och publiken har möjlighet att provköra båtar som finns utställda. Man avtalar om provkörningarna direkt med utställarna.

Seglarnas smultronställe

Ur seglingens synvinkel är Flytande årets viktigaste utställning, där man kan bekanta sig med båtarna i seglingsskick, med master, segel och linor på plats. Årets Flytande kommer att bli till och med intressantare än tidigare år: ett tiotal segelbåtar ställs ut och även urvalet av större långfärdsbåtar är brett.

”Vänner av segling har även beaktats i programmet. Utöver Tapio Lehtinen och Ari Huusela deltar även Ocean Ladies samt Blondit Purjehtii-duon Noora och Katarina, som berättar om inledningen av sin seglingshobby”, berättar Jarkko Pajusalo, verkställande direktören för Finnboat, Flytande utställningens arrangör.

Ur de finländska långfärdsvännernas perspektiv utgörs den mest inspirerande nyheten av den i Österbotten tillverkade formsköna och snabba däckssalongbåten Scandi 42, som lämpar sig för både kappsegling och långfärdssegling. Tillverkaren av Scandi-båtarna, Scandi Yachts som verkat i Nykarleby från och med år 1979, är känd för sina högklassiga one-off-båtar och underleverantörsarbeten. Båten är planerad av dansken Ulf Rögeberg.

X-Yachts ställer ut två båtar i performance cruiser-modellserien, X40 och X43. Beneteaus importör Ajola Yacht förtöjer vid bryggan den snygga lilla långfärdsbåten Oceanis 30.1 och Aquastore Jeanneaus Sun Odyssey 319. På Ajolas landmonter finner man First 14, som seglas av en eller två personer.

De större segelbåtarna representeras även av den mäktiga, nästa 8 meter breda katamaranen Lagoon 42. Vänner av mindre segelbåtar torde intressera sig för Borgåföretaget Nordic Crafts Elf- och Elfy-segelroddbåtar, som lämpar sig väl för den finländska skärgården, samt estniska Craftyards fanerbyggda traditionella Ebihen 16 och fyra meters skiffen Kumbli.

Bryggan full av fiskedon

För vänner av fritidsfiske presenteras vid en skild fiskebåtsbrygga fiskeriutrustade båtar samt de senaste nyheterna. Vid fiskebåtsbryggan får man tips om fiske – och hör så klart sommarens häftigaste fiskehistorier. Med på fiskebåtsbryggan finns Kalastajan kanava samt Natural Born Fishers Pasi Tuike.

Utrustning, tillbehör och tjänster

På Flytande presenteras ett komplett utbud av båtbranschens utrustning, elektronik, tillbehör och tjänster, och utställning erbjuder därför en bra chans att komplettera såväl båtens som besättningens utrustning och försäkra sig till exempel om en förvaringsplats för båten till nästa vinter.

”Säsongen är så pass långt framskriden, att den egna båtens behov och brister börjar stå klara. Under Flytande har man ett bra tillfälle att göra uppgraderingar och avtala med segelmakaren om anskaffningar eller om service av värmaren eller anskaffning av en ny. Landets bästa experter finns garanterat på plats”, annonserar Pajusalo.

Upplevelser, sevärdheter och händelser för hela familjen

På Flytandes programscen uppträder under utställningen bl.a. världenruntseglarna Ari Huusela och Tapio Lehtinen, och det erbjuds framställningar om såväl brukstester av antifouling-färger som installation av syntetisk teak. Under veckoslutsdagarna är det bra att inleda mässvarvet från programscenen, då presentationen av utställningens nya båtar står i turen.

Såsom under de senaste åren är det lätt att trivas i HSK:s klubbhamn, för man njuter av det välsmakande och mångsidiga street food-utbudet medan man lyssnar på de intressanta programmen.

Flyboard- och vattenjetföreställningarna, även som presentationer av eldrivna surfbräden intresserar den sportiga ungdomen och familjens minsta trivs också på SBF:s barnområde.

Seglingslärarnas PORY ry erbjuder provseglingar och Skippers stadsbåtstjänst motorbåtsturer.

Under Flytande utdelas Båtlivets ABC som uppdaterades senaste vår och som är ett utmärkt informationspaket åt nybörjarbåtfarare – och en repetition skadar inte heller den erfarna skepparen. Verket finns både på finska och svenska.

Man sköter om hygienen på mässområdet

Av hygieniska skäl fäster man vid årets Flytande speciell uppmärksamhet vid områden där det lätt uppstår trängsel, såsom trafiken på bryggorna. Man övervakar mängden personer, det finns möjligheter till rengöring av händerna börjande vid porten och vidare på olika håll av området. Det utdelas även ansiktsskydd.

Man övervakar trafiken till Helsingfors Flytande båtutställning, så att arrangören hela tiden vet antalet personer på området. Av de som anländer till området samlas kontaktuppgifterna för att man skall kunna meddela om en eventuell exponering.

Vid ingången hanterar man inte alls kontanter, utan som betalningsmedel går bank- och kreditkort. För dem som kommer till Flytande rekommenderar man att via nätsidan uiva.fi i förväg köpa en elektronisk biljett.

”Naturligtvis önskar vi att man som sjuk inte alls skall komma till evenemanget, att man sköter om hosthygienen enligt allmänna direktiv och upprätthåller säkerhetsavståndet till andra människor på utställningsområdet”, konstaterar Pajusalo.

Helsingfors Flytande båtutställning, Uiva 2020 Flytande, på Drumsö i HSK:s klubbhamn 13–16.8.2020. Öppethållningstider torsdag och fredag klockan 12–20 och under weekenden klockan 10–18. Tilläggsuppgifter och förköpsbiljetter: www.uiva.fi

Flytande båtutställningens presstillfälle arrangeras torsdag 13.8 kl. 11 i Restaurang Blue Peter. Representanter för median ombeds anmäla sig till presstillfället på förhand i samband med ackrediteringen.

Uiva 2020 Flytande vauhditti loppukesän venekauppaa19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Aurinkoinen ja lämmin sää suosi viime viikon lopulla Helsingin Lauttasaaressa järjestettyä Uiva 2020 Flytande -venenäyttelyä. Kokonaiskävijämäärä oli tänä vuonna yli 10 000 henkilöä. Määrä putosi odotetusti jonkin verran, mutta paikalle saapuneet olivat tosimielellä liikkeellä ja venekauppa kävi hyvin. Poikkeuksellinen aika toi lisähaasteita järjestelyihin, mutta kokonaisuutena näyttelyyn oltiin tyytyväisiä.

Uiva 2020 Flytande satte fart på sensommarens båthandel19.8.2020 12:43:55 EESTTiedote

Ett soligt och varmt väder gynnade Uiva 2020 Flytande-båtutställningen, som senaste veckoslut arrangerades på Drumsö i Helsingfors. Totalantalet besökare i år översteg 10 000 personer. Antalet sjönk enligt förväntningarna något, men de som var på plats var där i akt och mening och båthandeln förlöpte väl. Den exceptionella tiden medförde flera utmaningar för arrangemangen, men som helhet var man nöjd med utställningen.

Helsinki Boat-Afloat Show 2020 boosts late-summer boat sales19.8.2020 12:43:54 EESTPress release

Sunny and warm weather favoured the Helsinki Boat-Afloat Show, which was held last weekend in Lauttasaari, Helsinki. The total number of visitors this year exceeded 10,000. Although this was slightly down from the previous year, as expected, this year’s visitors clearly came with the intention of buying, which boosted boat sales. The ongoing crisis created additional challenges to the arrangements of the event, but on the whole everyone was satisfied with the show.