UKKO.fi on julkaissut ensimmäisen yrityskohtaisen työehtosopimuksensa – mukana alan parhaat perhevapaat

UKKO.fi on julkaissut yrityksen historian ensimmäisen oman yrityskohtaisen työehtosopimuksensa. Oman työehtosopimuksen tavoitteena on ollut tietysti tarjota alan parhaat työehdot työntekijöille, mutta myös toimia edelläkävijänä tasa-arvoisemman työelämän puolestapuhujana. Tästä syystä UKKO.fi tarjoaakin jatkossa palkallisen vanhempainvapaan sekä synnyttäville että ei-synnyttäville vanhemmille kolmen kuukauden ajalta.

Toukokuussa voimaan tulleen työehtosopimuksen myötä UKKO.fi on tietotekniikan palvelualan ensimmäinen yritys, joka maksaa perhevapaan täysin tasa-arvoisesti kolmen kuukauden ajalta.

-       Ihmisläheisyys ja yhteisöllisyys ovat arvojamme ja sopimus on rakennettu näiden arvojen pohjalta. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus on meille tärkeä teema ja olemme sitoutuneet kehittämään tasa-arvoisempaa työelämää. Haluamme huomioida nykyistä paremmin erilaiset elämäntilanteet ja perheiden monimuotoisuuden sekä yhdenvertaistaa vanhemmuutta, kertoo UKKO.fi henkilöstöjohtaja Tiia Virtanen.

Sopimuksen piirissä on kaikki noin sata UKKO.fin työntekijää Suomessa. UKKO.fi työllistää asiantuntijoita ohjelmistokehityksen, asiakaspalvelun, taloushallinnon, viestinnän ja markkinoinnin alalla. Yritys kasvaa vauhdilla ja tarvetta osaajista on myös tulevaisuudessa. Tasa-arvoisten perhevapaiden lisäksi uusi työehtosopimus on kerännyt kiitosta muun muassa selkeästä palkkapolitiikasta ja työehtosopimuksen ymmärrettävyydestä.

-       Tämä on meidän ensimmäinen yrityskohtainen työehtosopimuksemme ja olemme hyvin ylpeitä siitä. Työmme ei tietenkään ole vielä valmista, vaan jatkamme UKKO.fin kulttuurin kehittämistä työntekijöitämme kuunnellen ja osallistaen, kertoo UKKO.fi henkilöstöjohtaja Tiia Virtanen.

Myös työntekijäosapuoli on ollut hyvillään sekä uuden työehtosopimuksen luomisprosessista että sen työntekijäystävällisestä sisällöstä.

-       Olemme hyvin iloisia siitä, että UKKO.fi on päättänyt ottaa oman työehtosopimuksen käyttöönsä ja meistä on hienoa, että työntekijät ovat osallistuneet sen tekemiseen aktiivisesti. Tämän ansiosta varsinaisia neuvotteluita ei tarvinnut käydä, vaan meidän liittojen tehtäväksi jäi käytännössä varmistaa, että sopimus on sellainen, jonka molemmat paikalliset osapuolet hyväksyvät. Erityisen ilahtuneita olemme tietysti pitkistä, tasa-arvoisista perhevapaista, kertoo neuvotteluissa mukana ollut Ylemmät toimihenkilöt YTN ry:n työehtoasiantuntija Minna Anttonen.

Neuvottelutuloksen ovat vahvistaneet ja hyväksyneet UKKO.fi sekä toisena sopijaosapuolena olevat työntekijäliitot Tietoala ry ja Ylemmät toimihenkilöt YTN ry.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tiia Virtanen, UKKO.fi henkilöstöjohtaja, 040 715 9536

Netta Siljanen, UKKO.fi viestintä, 040 588 4777

Työelämä on muuttunut ja yrittäjyys on murroksessa. UKKO.fi mahdollistaa yrittäjyyden kaikille ja tekee yrittämisestä helppoa. Yhdeksän vuoden aikana UKKO.fi on saattanut yli 140 000 kevytyrittäjää yrittäjyyden polulle, heidän tekemästään työstä on maksettu veroja yli 115 miljoonaa euroa ja työtä on tehty yli 500 000 toimeksiannon verran. UKKO.fi on ollut tärkeässä roolissa myös harmaan talouden ehkäisemisessä. Tänä päivänä UKKO.fi auttaa myös toiminimiyrittäjiä ja lisäksi tarjoaa helppotajuista ja ymmärrettävää tietoa yrittäjyydestä kaikille avoimessa Yrittäjyyskoulussa. Koska aina kannattaa yrittää ja ilman yrittämistä UKKO.fikin olisi ollut vain yksi baarissa keksitty idea muiden joukossa.