Ukkosrintama lähestyy Suomea, täytyykö töpselit ottaa irti seinästä? Asiantuntija kertoo, milloin varotoimenpide on ylireagointia ja milloin ei

Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Monelle on lapsena opetettu, että ukkosella sähkölaitteet ja puhelin tai modeemi täytyy ottaa seinästä irti, mutta pitävätkö vanhat ohjeet yhä paikkansa? DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kertoo, että maaseudulla neuvosta kannattaa yhä ottaa vaarin, joskin kaupunkialueilla toimenpiteestä on hyötyä lähinnä turvallisuudentunteen vahvistajana.
Rankkasateiden, salamoiden ja ukkospuuskien ennakoidaan iskevän Suomen länsi- ja eteläosiin vielä tiistain ja keskiviikon aikana. Kuva: DNA

Salamanisku aiheuttaa sähköverkkoon ylijännitepiikin, joka rikkoo latauksessa olleen puhelimen ja tietokoneen. Mitään ei ole enää tehtävissä, vaan huipputeknologiaa on nyt käyttökelvottomana tuhansien eurojen arvosta. Uhkakuva on hyvin ikävä, mutta kuinka realistinen se on? DNA:lla on valikoimissaan kattava määrä erilaisia digitaalisen elämän sähkölaitteita, joista toiset ovat jännitepiikeille herkempiä kuin toiset. DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko tuntee niiden ukkosen aikaan kohtaamat uhat hyvin. Hänen mukaansa vastaus riippuu siitä, missä asut ja millaisia digilaitteita omistat.

”Riittävän varautumisen taso ukonilman iskiessä määräytyy sen mukaan, missä asuu. Haja-asutusalueilla sähkö kulkee usein pitkin ulkolinjoja, jotka ovat alttiimpia ukonilman aiheuttamille häiriöille. Jos salamointi aiheuttaa omassa kodissa esimerkiksi valojen vilkkumista, se on merkki jännitteen vaihteluista ja virtapiikeistä alueella. Tällöin on hyvä ottaa töpselit irti kaikista herkän elektroniikan laitteista, kuten televisiosta, radiosta, pelikonsoleista, modeemista, jatkoroikista, digiboksista sekä tietokoneen ja puhelimen latureista. Riski ukkosen aiheuttamista sähkövioista on pieni, mutta huonon tuurin osuessa kohdalle vaarana on laiterikko tai jopa tulipalo”, Aavikko sanoo huomauttaen, että jääkaappipakastimet, peruskahvinkeittimet ja leivänpaahtimet eivät sen sijaan yleensä vaurioidu pienistä jännitepiikeistä.

”Tiheämmin asutuilla alueilla, esimerkiksi kaupungeissa, sähkö tulee rakennuksiin usein maakaapelein, jotka ovat suojassa salamoinnilta. Tämä pitää huolen siitä, ettei elektronisten laitteiden johtojen irrottaminen seinästä ole välttämättä tarpeellista taajaman kerrostaloissa. Oman turvallisuudentunteen merkitystä ei kuitenkaan pidä väheksyä. Jos se suo lisää mielenrauhaa, kannattaa kaikin mokomin ottaa digilaitteiden virtajohdot pois seinästä sekä irrottaa myös antenni- ja tietoliikennekaapelit”, Aavikko sanoo.

Samat ohjeet pätevät pitkälle reissulle lähtiessä

Suomen kesä on tunnettu siitä, että sääennusteet voivat muuttua nopeastikin. Aavikon mukaan siksi on hyvä mieluummin pelata varman päälle, jos on lähtemässä pidemmäksi aikaa pois kotoa lomailemaan. Kun kodin jättää kuntoon, voi lomailla rauhallisin mielin.

”Ukonilman mahdollisuus on olemassa läpi kesän, joten jo viikoksi pois lähtiessä kannattaa kaiken varalta irrottaa pistokkeet ainakin televisioista ja tietokoneista, ja miksei myös vaikka kahvikoneesta, jos se on edistyksellisempää laatua. Nykyajan älykodeissa alkaa olla jo sen verran paljon herkkää elektroniikkaa sisältäviä laitteita, ettei pistokkeiden irrottaminen ole hullumpi idea, vaikka pistorasiassa olisi ylijännitesuoja. Idea on hyvä myös taloudelliselta ja ekologiselta kannalta: virransäästötilassakin olevat laitteet kuluttavat jonkin verran sähköä”, Aavikko sanoo.

Aavikon mukaan erityisen varovainen saa vanhempien pöytäkoneiden kanssa. Kannettavissa laitteissa riski on selvästi pienempi, koska ne ovat kiinni sähköverkossa hyvin pienijännitteisen laturin kautta. Myös akku osaltaan suojaa laitetta esimerkiksi jännitepiikeiltä. Tyypillisesti DNA saa nykyään melko vähän asiakaskontakteja salamoinnin vuoksi hajonneista laitteista.

”Ennen oli paljon laitteita, jotka toimivat suoraan verkkovirralla ja näin myös jännitepiikit kohdistuivat suoraan laitteen elektroniikkaan rikkoen komponentteja. Nykyään yhteydenottoja tällaisesta tulee erittäin vähän. Tästä kiitos tietenkin kehittyneelle teknologialle sähköverkoissa mutta yhtä kaikki myös aiemmin mainittu syy eli nykyaikaiset laitteet sietävät paljon paremmin häiriötilanteita.”

Pidä huoli, että laitteisto on ehjä

Salamaniskun todennäköisyyteen ei voi itse vaikuttaa, mutta laitteiston vikaherkkyyteen voi. Olennaisinta on pitää huoli siitä, ettei käytössä ole rikkinäistä elektroniikkaa. Rispaantuneiden laturinjohtojen tai epäluotettavien ”piraattilatureiden” kanssa ei kannata leikkiä, sillä ne ovat sähkölaitteita, joiden viat ja puutteet voivat olla pahimmassa tapauksissa vaarallisia sekä laitteelle että käyttäjälle.

”Halpislatureiden turvallisuusongelmat piilevät usein kotelon sisällä, jonne kuluttajan on mahdotonta nähdä. Melko pätevä ja helppo vinkki on kokeilla laturin painoa, sillä jos laturi tuntuu kädessä todella kevyeltä ja heppoiselta, se kielii siitä, että laitteessa on saatettu tinkiä hinnan lisäksi myös muualla. Yleisimpiä puutteita USB-latureissa ovat kotelon sisällä olevat liian vähäiset eristykset ja liian pienet etäisyysmitat eri komponenttien välillä. Kotelo ei saa olla muovia, joka voi syttyä palamaan kuumissa lämpötiloissa, vaan se saa ainoastaan sulaa”, Aavikko muistuttaa.

Sami Aavikko, toimitusjohtaja, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.