Ukrainalaisia pakolaisia voi auttaa uuden mobiilisovelluksen kautta

Suomeen saapuvia ukrainalaisia voi auttaa nyt tarjoamalla apua mobiilisovelluksen kautta. Suomalaisen Commu-mobiilisovelluksen avulla voi pyytää ja antaa apua lähialueellaan. Sovellukseen on rekisteröitynyt jo yli 6000 käyttäjää ympäri Suomen. Alun perin korona-ajan keksintö taipuu nyt pakolaisten auttamiseen.

”Apu voi olla arkista auttamista: esimerkiksi dokumenttien täyttämistä, kyytiapua ja tutustuttamista suomalaiseen arkeen kuten kauppoihin ja virastoihin”, kertoo yksi Commun perustajista, 27-vuotias Karoliina Kauhanen.

”Sovelluksessa voi myös lahjoittaa ruokaa tai vaatteita. On meidän jokaisen vastuulla, että Ukrainan sodasta Suomeen saapuvat saavat lämpimän ja turvallisen vastaanoton.”

Sovellus syntyi korona-ajan naapuriapua helpottamaan

Sovellus toimii suomeksi ja englanniksi ja sen voi ladata maksutta sovelluskaupoista. Kauhasen mukaan sovelluksella on eniten käyttäjiä Uudellamaalla, Pirkanmaalla, Turussa, Kanta-Hämeessä, Joensuussa ja Jyväskylässä. Commun voi kuitenkin ladata ja ottaa käyttöön missä päin tahansa Suomea.

”Rakensimme Commun alun perin korona-ajan naapuriapua helpottamaan. Se on matalan kynnyksen paikka pyytää ja antaa apua, ikään kuin digitaalinen ovikello”, Kauhanen kertoo.

”Commussa apua voi pyytää nimettömänä tai omilla kasvoillaan. Esimerkiksi Facebook -ryhmissä kynnys on korkeampi, koska kuka tahansa voi tulla mollaamaan sinua tai katsomaan profiilisi.”

Yli 6000 käyttäjää valmiina auttamaan

Iso osa sovelluksen yli 6000 käyttäjästä on Kauhasen mukaan ”reservissä”, eli valmiina auttamaan, kun oikea tilaisuus tulee kohdalle. Nyt tärkeintä on saada auttajia sovellukseen sekä tieto turvaverkosta Ukrainasta saapuville.

”Aloitamme yhteistyötä useiden eri tahojen kautta, jotta saamme Commun Ukrainasta saapuvien tietoisuuteen. Olemme avoimia yhteistyölle järjestöjen ja yritysten kanssa. Tärkeintä on tarjota ukrainalaisille turvaverkosto ja turvallinen olo uudessa maassa,” Kauhanen kertoo.

Julkaisuvapaa kuva osoitteessa: https://www.dropbox.com/s/oelv9r9qextrf04/Tarjoudu%20auttamaan%20ukrainalaisia%20pakolaisia%20Commun%20kautta%2C%20commuapp.fi.JPG?dl=0

Kuvateksti: Yksi Commun perustajista, 27-vuotias Karoliina Kauhanen, kannustaa suomalaisia auttamaan Suomeen saapuvia ukrainalaisia uuden mobiilisovelluksen kautta.

Karoliina Kauhanen,
perustaja
Commu App
p. 0403614070