Ukrainan sodan odotetaan lisäävän yrittäjien talousneuvonnan tarvetta Suomessa

Yrittäjän talousapu -palvelu neuvoo yrittäjiä talous- ja maksuvaikeuksissa. Palvelua kehitettiin Euroopan komission tukemassa Suomen Early Warning -hankkeessa, joka saatiin tuloksekkaasti päätökseen maaliskuussa. Yrittäjän talousavun toimintamallin käyttöönottoa on tukenut eurooppalainen Early Warning -verkosto, jonka toimintaan Suomi liittyi vuonna 2019. Palvelun kysyntä oli ennätyksellisellä tasolla vuonna 2020 koronan vuoksi ja Ukrainan kriisin odotetaan lisäävään jälleen yrittäjien talousongelmia ja palvelun kysyntää.

Alkuvuonna tullut jo tuhat yhteydenottoa

Alkuvuonna 2022 yhteydenottoja Yrittäjän talousavun neuvontapalveluun on tullut jo 1000 kappaletta. Yhteydenotot ja ohjaukset alueellisiin tukipalveluihin ovat myös kasvaneet viime vuodesta Yrittäjän talousavun toiminnan laajentumisen myötä. ”Euroopan vaikean tilanteen ja Venäjän pakotteiden vuoksi palvelua tullaan testaamaan, kun talousvaikutukset iskevät suomalaisiin yrityksiin.” kertoo hankkeen taustalla toiminut Euroopan komission rakenneuudistusten tuen (DG REFORM) asiantuntija Jaime Ruiz Rocamora.

”Tällä hetkellä Ukrainan ja Venäjän tilanteeseen liittyviä puheluita tulee Yrittäjän talousavun neuvontapalveluun muutaman puhelun päivävauhtia, mutta määrän odotetaan kasvavan. Yhteydenotot ovat liittyneet esimerkiksi sodan seurauksena nousseisiin kustannuksiin kuten polttoaineiden, tarvikkeiden, osien tai raaka-aineiden saatavuuteen ja maksuliikenteeseen.” kehityspäällikkö Jari Leskinen TE-asiakaspalvelukeskuksesta kertoo.

Palvelun taustalla ollut hanke päättyi tuloksekkaana, kansainvälistä yhteistyötä jatketaan

Euroopan komission tukema Implementing Early Warning Tools in Finland -hanke saatiin menestyksekkäästi päätökseen 31.3.2022. Euroopan laajuinen Early Warning -toimintamalli rohkaisee yrittäjiä hakemaan apua ajoissa. Tarkoituksena on varmistaa, että talous- ja maksuvaikeuksiin joutuneille yrittäjille on tarjolla luottamuksellista ja maksutonta apua ja tukea.

”Yrittäjän talousavun toiminta ja yhteistyöverkosto jatkavat laajempana kuin koskaan, vaikka komission tukema hanke päättyy. Suomi on edelleen tiiviisti mukana Early Warning Europe -verkostossa.”, työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Tuija Groop kommentoi.

Toiminnan taustalla on EU:n uudistettu maksukyvyttömyysdirektiivi ja direktiivi ennaltaehkäisevistä uudelleenjärjestelyistä ja veloista vapautumisesta. Jälkimmäinen velvoittaa jäsenmaita ottamaan käyttöön yrittäjien maksukyvyttömyyttä ennaltaehkäiseviä toimia.

Mikä Yrittäjän talousapu?

Yrittäjän talousapu on valtakunnallinen palvelu, joka tarjoaa apua ja neuvontaa talous- ja maksuvaikeuksissa oleville pk-yrittäjille ja yrityksille. Palvelu koostuu valtakunnallisesta puhelin- ja verkkopalvelusta ja niitä tukevista alueellisista palveluista. Yhteydenottoihin vastaavat koulutetut ja kokeneet asiantuntijat ja heidän kanssaan käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

”Vuodesta 2009 asti toiminut valtakunnallinen Yritys-Suomi Talousapu-puhelinpalvelu, alueellisten tukipalveluiden pilottihankkeet Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa sekä Suomen Yrittäjien ja Suomen Yrityskummien toiminta edelsivät sitä, että Yrittäjän talousavusta kasvoi valtakunnallinen neuvontaverkosto yrittäjille talousvaikeuksissa. Yrittäjän talousavun alueellisia tukipalveluita on nyt saatavilla yhteensä 17 eri palveluntuottajalta ympäri Suomea ja palvelun puitteissa on koulutettu yli 100 asiantuntijaa tukemaan yrittäjiä talous- ja maksuvaikeuksissa. Olemme saaneet paljon aikaiseksi parissa vuodessa. Työryhmämme ja yhteistyökumppanimme ovat tehneet kovan työn ja yhteistyömme jatkuu myös tulevaisuudessa.” kehityspäällikkö Jari Leskinen päättää.

Yrittäjän talousapua koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön ohjaama Työ- ja elinkeinohallinnon asiakaspalvelukeskus. Palvelua kehitetään osana EU:n laajuista Early Warning -toimintamallia.

Yrittäjän talousapu -neuvontapalvelu:

• suomeksi ma–pe klo 9–16.15 numerossa 0295 024 880 (pvm/mpm)
  • ruotsiksi to klo 9–16.15 0295 024 881 (pvm/mpm)
  • englanniksi ma–pe 9–16.15 0295 024 882 (pvm/mpm)
  • verkossa yrittajantalousapu.fi

Jari Leskinen
kehityspäällikkö
TE-asiakaspalvelukeskus
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.