Ulkohiihtokausi käyntiin viidellä paikkakunnalla samana päivänä – ladut avataan perjantaina Kontiolahdella, Vuokatissa, Imatralla, Tahkolla ja Rukalla

Latukauden avaus ajoittuu koulujen syyslomakauden alkuun.
Edellistalven tykkilumi levitetään ensilumenladulle paksuna kerroksena. Kuvassa näkymä Kontiolahden ensilumenladulle.

Koulujen syyslomakausi tarkoittaa monilla paikkakunnilla myös hiihtomahdollisuuksia ulkoladuilla.

Viikoilla 42-43 lomailevat koululaiset pääsevät perjantaista 14.10. lähtien hiihtämään ulkoladuilla Kontiolahdella, Vuokatissa, Imatralla, Tahkolla ja Rukalla.

“Syyslomaviikoilla laduilla näkyy etenkin tavoitteellisesti hiihtoa harrastavia junioreja normaalia enemmän. Suurimmat ryhmät ovat kuitenkin varhaista ladulle pääsyä toivovat aikuisurheilijat sekä kuntoilijat”, sanoo Kontiolahden ensilumenladusta vastaavan Kontiolahti Outdoorin Kimmo Turunen.

Kisaladut kunnossa marraskuussa

Ensilumenladut tehdään edellistalvena tykitetystä lumesta, jota on varastoitu kesän yli suurissa, sahanpurun peittämissä kasoissa.

Sään viiletessä ja kisakauden lähestyessä lumivarastoja avataan lisää latuverkoston pidentämiseksi.

“Maastohiihdon ja yhdistetyn maailmancup hiihdetään marraskuun lopussa Rukan laduilla, ampumahiihdon maailmancup marras-joulukuun vaihteessa Kontiolahdella. Latujen on oltava kunnossa kuitenkin jo ennen maailmancupeja muun muassa maajoukkueleirityksiä sekä katsastuskisoja varten”, Turunen sanoo.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kontiolahden ensilumenlatu pidentää hiihtokautta vuosittain keskimäärin 80 vuorokautta. Syksyn aikana lämpimän sään tai vesisateiden muokkaamaa latua voidaan paikata tarpeen mukaan varastolumella. Uutta lunta päästään tykittämään, kun lämpötila kääntyy pakkasen puolelle.