Digi- ja väestötietovirasto

Ulkomailta Suomeen tuleville työntekijöille ja yrityksille on julkaistu kattavat ohjeistukset Suomi.fissä

Jaa
Aloittaessa työntekoa tai yritystoimintaa vieraassa maassa törmää moniin kompastuskiviin. Yksi niistä on kattavan tietopaketin puuttuminen vastuista ja velvollisuuksista ja tarjolla olevista palveluista. Tieto on sirpaleista ja palvelupolut eri viranomaisten ja toimijoiden välillä katkonaisia.

Tähän tarpeeseen vastaavat Suomen viranomaisten yhteistyössä julkaisemat oppaat Suomi.fi-verkkopalvelussa. Ne tarjoavat kaikki keskeiset ohjeet helposti yhdessä osoitteessa ja ohjaavat asioimaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Oppaat on tuotettu suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä.

Töihin Suomeen -opas neuvoo työntekijää Suomeen tulon eri vaiheissa

Töihin Suomeen -opas kattaa kaikki tulijan vaiheet. Opas tarjoaa tulijan tilanteeseen sopivat ohjeet käyttäjän valintojen perusteella.

Oppaasta löytyy Suomeen muuttamiseen liittyvät viralliset hoidettavat asiat selkeinä tehtävälistoina: oleskeluluvat, tarvittavat asiakirjat ja rekisteröinnit.

Lisäksi opas antaa ohjeita töiden hakemisesta, suomalaisen työelämän säännöistä, työehdoista ja työntekijän oikeuksista. Se neuvoo myös tilanteissa, joissa henkilön työtilanne muuttuu tai työpaikalla esiintyy ongelmia. Opas sisältää kattavan tietopaketin toimintatavoista esimerkiksi liittyen sairauslomiin, työturvallisuuteen, työterveyteen, työoloihin ja palkanmaksuun.

Opas ohjeistaa myös monissa käytännön asioissa: asunnon etsimisessä, lasten hoito- ja koulupaikkojen hakemisessa, veroasioissa, tukien ja etuuksien hakemisessa. Oppaasta saa tietoa julkisen terveydenhuollon palveluista sekä pankkitilien ja internetliittymien hankkimisesta. Esillä ovat myös erilaiset vapaa-aikaan ja liikkumiseen liittyvät palvelut, joita esimerkiksi kunnat tarjoavat.

Yrityksen laajentaminen ulkomailta Suomeen -opas yrityksille kokonaiskuvan Suomen velvoitteiden ja kustannusten arviointiin

Suomen työnantajamaksut, verot ja muut kustannukset ovat toisinaan tuottaneet ulkomaisille yrityksille yllätyksiä. Suomi.fin tietopaketin tavoitteena on antaa jo tarjousvaiheessa yritykselle kokonaiskuva yritystoiminnan ja työntekijöiden palkkaamiseen liittyvistä velvoitteista. Oppaan avulla yritys pystyy arvioimaan yritystoiminnan kustannuksia jo ennen Suomeen tuloa.

Tietopaketissa on kattavasti tietoa Suomen lainsäädännöstä, työehdoista, tarvittavista luvista sekä esimerkiksi siitä, millä ehdoin lähetetyt työntekijät voivat työskennellä Suomessa.

Tietopaketin avulla yritys pystyy varmistamaan, että kaikki keskeiset velvoitteet on hoidettu. Alkuvaiheen lisäksi opas ohjeistaa niin Suomessa yritystoimintaa parhaillaan harjoittavaa kuin yritystoimintansa päättävää yritystä.

Usean viranomaisen yhteistyönä

Digi- ja väestötietovirasto on tuottanut oppaat yhteistyössä maahanmuuttoon liittyvien keskeisten viranomaisten sekä järjestöjen ja maahanmuuttajia auttavien yritysten kanssa.

Yrityksen laajentaminen ulkomailta Suomeen -oppaan on tuotettu yhdessä Verohallinnon, aluehallintovirastojen työsuojeluviranomaiset, Eläketurvakeskuksen, Kelan, Maahanmuuttoviraston, Tapaturmavakuutuskeskuksen, TE-toimiston ja Työllisyysrahaston kanssa.

Töihin Suomeen -oppaan on tuotettu yhdessä Akavan, Alfa Quality Moving Oy:n, Aluehallintoviraston, Business Finlandin, ELY-keskuksien, Eläketurvakeskuksen, Finland Relocation Services Oy:n, Helsingin seudun kauppakamarin, InfoFinlandin, Helsingin kaupungin, International House Helsingin, International House Turun, Kelan, Kuntaliiton, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Maahanmuuttoviraston, Miessakit ry:n, Opetushallituksen, Patentti- ja rekisterihallituksen, PwC Finlandin, Pyhäjoen kunnan, Rikosuhripäivystyksen, TE-palvelujen, Tapaturmavakuutuskeskuksen, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n, Tullin, Työ- ja elinkeinoministeriön, Työllisyysrahaston, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön, Verohallinnon, Väestöliiton kanssa.


Työntekijän opas

Yrityksen opas

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release

The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.

Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande

Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye