Digi- ja väestötietovirasto

Ulkomailta Suomeen tuleville työntekijöille ja yrityksille on julkaistu kattavat ohjeistukset Suomi.fissä

Jaa

Aloittaessa työntekoa tai yritystoimintaa vieraassa maassa törmää moniin kompastuskiviin. Yksi niistä on kattavan tietopaketin puuttuminen vastuista ja velvollisuuksista ja tarjolla olevista palveluista. Tieto on sirpaleista ja palvelupolut eri viranomaisten ja toimijoiden välillä katkonaisia.

Tähän tarpeeseen vastaavat Suomen viranomaisten yhteistyössä julkaisemat oppaat Suomi.fi-verkkopalvelussa. Ne tarjoavat kaikki keskeiset ohjeet helposti yhdessä osoitteessa ja ohjaavat asioimaan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Oppaat on tuotettu suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä.

Töihin Suomeen -opas neuvoo työntekijää Suomeen tulon eri vaiheissa

Töihin Suomeen -opas kattaa kaikki tulijan vaiheet. Opas tarjoaa tulijan tilanteeseen sopivat ohjeet käyttäjän valintojen perusteella.

Oppaasta löytyy Suomeen muuttamiseen liittyvät viralliset hoidettavat asiat selkeinä tehtävälistoina: oleskeluluvat, tarvittavat asiakirjat ja rekisteröinnit.

Lisäksi opas antaa ohjeita töiden hakemisesta, suomalaisen työelämän säännöistä, työehdoista ja työntekijän oikeuksista. Se neuvoo myös tilanteissa, joissa henkilön työtilanne muuttuu tai työpaikalla esiintyy ongelmia. Opas sisältää kattavan tietopaketin toimintatavoista esimerkiksi liittyen sairauslomiin, työturvallisuuteen, työterveyteen, työoloihin ja palkanmaksuun.

Opas ohjeistaa myös monissa käytännön asioissa: asunnon etsimisessä, lasten hoito- ja koulupaikkojen hakemisessa, veroasioissa, tukien ja etuuksien hakemisessa. Oppaasta saa tietoa julkisen terveydenhuollon palveluista sekä pankkitilien ja internetliittymien hankkimisesta. Esillä ovat myös erilaiset vapaa-aikaan ja liikkumiseen liittyvät palvelut, joita esimerkiksi kunnat tarjoavat.

Yrityksen laajentaminen ulkomailta Suomeen -opas yrityksille kokonaiskuvan Suomen velvoitteiden ja kustannusten arviointiin

Suomen työnantajamaksut, verot ja muut kustannukset ovat toisinaan tuottaneet ulkomaisille yrityksille yllätyksiä. Suomi.fin tietopaketin tavoitteena on antaa jo tarjousvaiheessa yritykselle kokonaiskuva yritystoiminnan ja työntekijöiden palkkaamiseen liittyvistä velvoitteista. Oppaan avulla yritys pystyy arvioimaan yritystoiminnan kustannuksia jo ennen Suomeen tuloa.

Tietopaketissa on kattavasti tietoa Suomen lainsäädännöstä, työehdoista, tarvittavista luvista sekä esimerkiksi siitä, millä ehdoin lähetetyt työntekijät voivat työskennellä Suomessa.

Tietopaketin avulla yritys pystyy varmistamaan, että kaikki keskeiset velvoitteet on hoidettu. Alkuvaiheen lisäksi opas ohjeistaa niin Suomessa yritystoimintaa parhaillaan harjoittavaa kuin yritystoimintansa päättävää yritystä.

Usean viranomaisen yhteistyönä

Digi- ja väestötietovirasto on tuottanut oppaat yhteistyössä maahanmuuttoon liittyvien keskeisten viranomaisten sekä järjestöjen ja maahanmuuttajia auttavien yritysten kanssa.

Yrityksen laajentaminen ulkomailta Suomeen -oppaan on tuotettu yhdessä Verohallinnon, aluehallintovirastojen työsuojeluviranomaiset, Eläketurvakeskuksen, Kelan, Maahanmuuttoviraston, Tapaturmavakuutuskeskuksen, TE-toimiston ja Työllisyysrahaston kanssa.

Töihin Suomeen -oppaan on tuotettu yhdessä Akavan, Alfa Quality Moving Oy:n, Aluehallintoviraston, Business Finlandin, ELY-keskuksien, Eläketurvakeskuksen, Finland Relocation Services Oy:n, Helsingin seudun kauppakamarin, InfoFinlandin, Helsingin kaupungin, International House Helsingin, International House Turun, Kelan, Kuntaliiton, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Maahanmuuttoviraston, Miessakit ry:n, Opetushallituksen, Patentti- ja rekisterihallituksen, PwC Finlandin, Pyhäjoen kunnan, Rikosuhripäivystyksen, TE-palvelujen, Tapaturmavakuutuskeskuksen, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n, Tullin, Työ- ja elinkeinoministeriön, Työllisyysrahaston, Työttömyyskassojen Yhteisjärjestön, Verohallinnon, Väestöliiton kanssa.


Työntekijän opas

Yrityksen opas

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)http://dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.

http://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Suomi ja Viro sopivat väestötietojen sähköisestä vaihtamisesta – uudistus sujuvoittaa erityisesti maasta toiseen muuttavien henkilöiden tietojen päivittämistä22.9.2022 15:02:47 EEST | Tiedote

Kuntaministeri Sirpa Paatero ja Viron sisäministeri Lauri Läänemets allekirjoittivat Helsingissä 21. syyskuuta 2022 maiden välisen valtiosopimuksen väestötietojen vaihtamisesta. Suomessa sopimuksen käytännön toimeenpanosta vastaa väestötietojärjestelmää pitävä Digi- ja väestötietovirasto.

Utvecklingen av den digitala identitetshandlingen har redan kommit långt – testanvändarnas återkoppling styr när mobilappen färdigställs15.9.2022 14:51:30 EEST | Tiedote

I dag har en regeringsproposition om lagstiftning som möjliggör användning av en digital identitetshandling överlämnats till riksdagen. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar en ny mobilapp med vilken man kan använda en digital identitetshandling. Enligt planerna ska appen börja användas 2023. Organisationer som kontrollerar identiteten kan redan testa appen så att de kan förbereda sig för införandet i god tid. Utifrån testarnas observationer finslipas appen kontinuerligt så att den blir bättre.

Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen kehittäminen on jo pitkällä – testikäyttäjien palaute ohjaa mobiilisovelluksen viimeistelyä15.9.2022 13:51:06 EEST | Tiedote

Tänään eduskunnalle on annettu hallituksen esitys digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käytön mahdollistavasta lainsäädännöstä. Digi- ja väestötietovirasto kehittää uutta mobiilisovellusta, jolla digitaalista henkilöllisyystodistusta voi käyttää. Sovellus on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2023. Henkilöllisyyttä tarkastavat organisaatiot voivat jo testata sovellusta, jotta ne pystyvät valmistautumaan käyttöönottoon hyvissä ajoin. Testaajien havaintojen perusteella sovellusta hiotaan jatkuvasti paremmaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme