Ulkomaisille sijaissynnytysjärjestelyille on mahdollista kehittää eettisesti kestävä kotimainen vaihtoehto

Sijaisynnytykseen tähtäävät järjestelyt on kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat joutuneet turvautumaan ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet.

Sijaissynnytys on usein viimesijainen, mutta osalle lapsettomista ainoa vaihtoehto saada lapsi. Sijaissynnytyksestä hedelmöityshoitomuotona voivat hyötyä kohdun puuttumisen vuoksi lapsettomat, mutta myös esimerkiksi toistuvista keskenmenoista kärsivät ja ne, joilla pitkätkään lapsettomuushoidot eivät auta. Suomessa on jo sallittu kaikki muut lääketieteen apukeinot, jotta ihmiset voisivat toiveensa mukaisesti saada lapsen.

Ylen MOT-ohjelma 24.9.2018 nosti esiin sijaissynnytykset ja erityisesti niihin liittyvät ongelmat. Julkinen keskustelu sijaissynnytyksestä on keskittynyt lähinnä kaupallisten sijaissynnytysjärjestelyjen ongelmiin. Kysymys on niin eettisesti kuin juridisesti monitahoinen, eikä maailmalla ilmenneitä ongelmia voida kieltää, mutta on hyvä muistaa, että järjestelyille on mahdollista kehittää eettisesti kestävä vaihtoehto. Ennen sijaissynnytyksen kieltävän lain säätämistä Suomessa ehti syntyä useita lapsia sijaissynnytyksen avulla. Kokemukset järjestelyistä olivat positiivisia ja osoittivat, että kaikkien osapuolten edun mukainen järjestelmä on mahdollista kehittää.

Kaiken kieltävä nykytila on huono vaihtoehto. Sen toimimattomuus nousee esiin, kun yritetään ratkoa ongelmia, joita on syntynyt siitä, että ihmiset ovat kiellon vuoksi ajautuneet ulkomaisiin sijaissynnytysjärjestelyihin. Yksi keskeisin ongelma on syntyvän lapsen juridinen asema. Nyt ei voida esimerkiksi taata, myönnetäänkö vastasyntyneelle lapselle lupa tulla Suomeen. Toinen ongelma on se, että joillakin sijaissynnyttäjillä järjestelyihin ryhtymisen taustalla voi olla taloudellinen pakko.

Tahattoman lapsettomuuden kipu on niin voimakas, että harmaisiin järjestelyihin turvautuu silti joka vuosi useita suomalaisia.  Jokainen heistä haluaisi hoitaa asiat Suomen vahvojen tukirakenteiden ja laadukkaan hoidon piirissä. Järjestöihin on yhteydessä vuosittain useita henkilöitä, jotka pohtivat sijaissynnytystä mahdollisuutena. Juridiset, käytännölliset ja taloudelliset kysymykset ovat erittäin haastavia ja lopulta sijaissynnytys on mahdollisuus vain harvalle.

Viimeistään nyt tarvitaan laajapohjaista keskustelua sijaissynnytysjärjestelyjen eettisten ja käytännön kysymysten ratkaisemiseksi. Oikeudellisesti kysymys on haastava, mutta se ei ole syy sysätä asiaa sivuun. Seuraavan hallituksen tulisi ottaa sijaissynnytyslainsäädännön muodostaminen osaksi hallitusohjelmaa. Suomessa jos jossain eettisesti kestävän ja yhdenvertaisen lainsäädännön ja käytänteiden muodostaminen olisi mahdollista. Laadukkaat hedelmöityshoidot ja niiden viranomaisvalvonta ovat Suomessa jo erinomaisella mallilla.

Lisätietoja:

Johanna Repo, toiminnanjohtaja, Lapsettomien yhdistys Simpukka, johanna.repo@simpukka.info, 040 480 8676

Juha Jämsä, toiminnanjohtaja, Sateenkaariperheet ry juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi, 044 997 1956

Tanja Tulonen, puheenjohtaja, Kohtuuttomat ry, info@kohduton.fi

Eurooppalaiset sateenkaarijärjestöt: vanhemmuuslaki mahdollisuus Suomelle toimia suunnannäyttäjänä Euroopassa6.5.2020 06:45:00 EESTTiedote

Eurooppalaisten sateenkaarijärjestöjen kattojärjestöt lähettivät eilen (5.5.2020) Suomen hallitukselle kirjeen, jossa rohkaisivat Suomea toimimaan suunnannäyttäjänä säätämällä ensimmäisenä Euroopan valtiona vanhemmuuslain tavalla, joka mahdollistaisi useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemman vahvistamisen ja vanhemmuuden rekisteröinnin ’vanhempana’ ilman turhaa sukupuolittamista.

Osa vanhemmista ei pääse lainkaan näkemään lastaan synnytyssairaalassa korona-aikana14.4.2020 12:52:54 EESTTiedote

Viime päivät on käyty laajaa julkista keskustelua synnytyssairaaloiden uudesta epidemiaan liittyvästä rajoituksesta, jonka mukaisesti lapsivuodeosastolle pääsevät toistaiseksi vain synnyttäjät. Synnytykseen saa kuitenkin jokainen synnyttäjä ottaa mukaan yhden tukihenkilön. Joissain perheissä lapsella on kuitenkin jo syntymästään lähtien useampia kuin kaksi vanhempaa. Näin on esimerkiksi perheessä, jossa nais- ja miespari ovat yhdessä päättäneet jakaa lapsen vanhemmuuttaan ns. kumppanuusvanhempina. Perhemuoto on yleinen sateenkaariperheiden joukossa ja tuttu myös synnytyssairaaloille. Normaalitilanteessa kaikki vanhemmat ovat voineet osallistua synnytykseen ja/tai nähdä vastasyntynyttä lapsivuodeosastolla, perheiden omien toiveiden mukaan. "Nyt asetetut epidemiarajoitukset osuvat useamman vanhemman perheisiin kohtuuttomasti. Osa perheen vanhemmista ei pääse tapaamaan lastaan lainkaan vastasyntyneenä, koska eivät pääse lapsivuodeosastolle eivätkä synnytyssaliin", kertoo Sateenkaariperhee

Nelosella alkaa tänään Lapsi tuntemattoman kanssa - Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija16.3.2020 06:43:00 EETTiedote

Nelosella alkaa tänään uusi tv-sarja, joka käsittelee kumppanuusvanhemmuutta. Tällä tarkoitetaan perheitä, joissa jaetaan lapsen vanhemmuutta suunnitelmallisesti kahdessa kodissa lapsen syntymästä alkaen. Näissä perheissä lapsella voi olla kaksi tai useampi vanhempaa. Sateenkaariperheet ry on kumppanuusvanhemmuuden asiantuntija Suomessa yli 20 vuoden kokemuksella. Olemme neuvoneet, valmentaneet, tukeneet ja tuoneet yhteen kumppanuusvanhempia ja siitä haaveilevia. Tavoitteenamme on edistää lapsen hyvinvointia tukemalla suunnitelmallista vanhemmuuden jakamista.

Sateenkaari-ihmisten toivottu lapsiluku on kaukana toteutumisesta - yhteiskunnan tuettava myös sateenkaariperheiden lapsiperheellistymistä15.10.2019 13:43:03 EESTTiedote

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvista vain vähemmistöllä on lapsia, vaikka tutkimusten mukaan suurin osa sateenkaari-ihmisistä toivoo lapsiperheellistymistä jossain vaiheessa elämäänsä. Erityisen suuri epäsuhta toivotun ja toteutuneen lapsiluvun välillä on miespareilla, itsellisillä miehillä ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvilla. Yhteiskunta voisi halutessaan tukea sateenkaari-ihmisten lapsiperheellistymistä useilla tavoilla. Ajankohtaisia kysymyksiä olisivat translain hedelmättömyysvaatimuksesta luopuminen, lapsettomuushoitojen yhdenvertainen saatavuus, tasa-arvoiset perhevapaat, useamman vanhemman perheet huomioiva vanhemmuuslaki ja sijaissynnytyksen säätely. Myös adoptiota ja perhehoitoa tulee kehittää edelleen.