Ulkomaisille sijaissynnytysjärjestelyille on mahdollista kehittää eettisesti kestävä kotimainen vaihtoehto

Sijaisynnytykseen tähtäävät järjestelyt on kielletty hedelmöityshoitolaissa, minkä vuoksi useat suomalaiset ovat joutuneet turvautumaan ulkomailla tapahtuviin järjestelyihin. Sijaissynnytykselle täytyy luoda eettisesti kestävät ja turvalliset rakenteet kotimaassa uudistamalla lainsäädäntöä ja luomalla hyvät käytänteet.

Sijaissynnytys on usein viimesijainen, mutta osalle lapsettomista ainoa vaihtoehto saada lapsi. Sijaissynnytyksestä hedelmöityshoitomuotona voivat hyötyä kohdun puuttumisen vuoksi lapsettomat, mutta myös esimerkiksi toistuvista keskenmenoista kärsivät ja ne, joilla pitkätkään lapsettomuushoidot eivät auta. Suomessa on jo sallittu kaikki muut lääketieteen apukeinot, jotta ihmiset voisivat toiveensa mukaisesti saada lapsen.

Ylen MOT-ohjelma 24.9.2018 nosti esiin sijaissynnytykset ja erityisesti niihin liittyvät ongelmat. Julkinen keskustelu sijaissynnytyksestä on keskittynyt lähinnä kaupallisten sijaissynnytysjärjestelyjen ongelmiin. Kysymys on niin eettisesti kuin juridisesti monitahoinen, eikä maailmalla ilmenneitä ongelmia voida kieltää, mutta on hyvä muistaa, että järjestelyille on mahdollista kehittää eettisesti kestävä vaihtoehto. Ennen sijaissynnytyksen kieltävän lain säätämistä Suomessa ehti syntyä useita lapsia sijaissynnytyksen avulla. Kokemukset järjestelyistä olivat positiivisia ja osoittivat, että kaikkien osapuolten edun mukainen järjestelmä on mahdollista kehittää.

Kaiken kieltävä nykytila on huono vaihtoehto. Sen toimimattomuus nousee esiin, kun yritetään ratkoa ongelmia, joita on syntynyt siitä, että ihmiset ovat kiellon vuoksi ajautuneet ulkomaisiin sijaissynnytysjärjestelyihin. Yksi keskeisin ongelma on syntyvän lapsen juridinen asema. Nyt ei voida esimerkiksi taata, myönnetäänkö vastasyntyneelle lapselle lupa tulla Suomeen. Toinen ongelma on se, että joillakin sijaissynnyttäjillä järjestelyihin ryhtymisen taustalla voi olla taloudellinen pakko.

Tahattoman lapsettomuuden kipu on niin voimakas, että harmaisiin järjestelyihin turvautuu silti joka vuosi useita suomalaisia.  Jokainen heistä haluaisi hoitaa asiat Suomen vahvojen tukirakenteiden ja laadukkaan hoidon piirissä. Järjestöihin on yhteydessä vuosittain useita henkilöitä, jotka pohtivat sijaissynnytystä mahdollisuutena. Juridiset, käytännölliset ja taloudelliset kysymykset ovat erittäin haastavia ja lopulta sijaissynnytys on mahdollisuus vain harvalle.

Viimeistään nyt tarvitaan laajapohjaista keskustelua sijaissynnytysjärjestelyjen eettisten ja käytännön kysymysten ratkaisemiseksi. Oikeudellisesti kysymys on haastava, mutta se ei ole syy sysätä asiaa sivuun. Seuraavan hallituksen tulisi ottaa sijaissynnytyslainsäädännön muodostaminen osaksi hallitusohjelmaa. Suomessa jos jossain eettisesti kestävän ja yhdenvertaisen lainsäädännön ja käytänteiden muodostaminen olisi mahdollista. Laadukkaat hedelmöityshoidot ja niiden viranomaisvalvonta ovat Suomessa jo erinomaisella mallilla.

Lisätietoja:

Johanna Repo, toiminnanjohtaja, Lapsettomien yhdistys Simpukka, johanna.repo@simpukka.info, 040 480 8676

Juha Jämsä, toiminnanjohtaja, Sateenkaariperheet ry juha.jamsa@sateenkaariperheet.fi, 044 997 1956

Tanja Tulonen, puheenjohtaja, Kohtuuttomat ry, info@kohduton.fi

Vanhemmuuslaki lisättiin hallitusohjelmaan Sateenkaariperheet ry:n aloitteesta, mutta hallituksen tänään antamalla esityksellä ei ole mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Yhdistys vaatii yhdessä keskeisten lapsen oikeuksien toimijoiden kanssa, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Lapsitoimijat: useamman oikeudellisen vanhemman mahdollisuus selvitettävä31.5.2021 07:07:00 EEST | Tiedote

Hallituksen vanhemmuuslakiluonnoksesta annetun lausuntopalautteen mukaan useamman kuin kahden oikeudellisen vanhemmuuden selvittämistä esittävät esimerkiksi lapsiasiavaltuutettu, Suomen Unicef, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Väestöliitto ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL. Lapsi- ja perhetoimijat yhtyvät Sateenkaariperheet ry:n näkemykseen siitä, että vanhemmuuden määrittymisen keskeisenä periaatteena täytyy olla lapsen edun ensisijaisuus.

Hallituksen esitys vanhemmuuslaiksi ei parantaisi sateenkaariperheiden lasten asemaa millään tavalla23.4.2021 11:03:43 EEST | Tiedote

Oikeusministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen vanhemmuuslaista. Esitys on pettymys ja vahvistaa huolta hallituksen sitoutumisesta sateenkaari-ihmisten oikeuksien vahvistamiseen. Sateenkaariperheet ry:n ministeriölle antaman lausunnon mukaan esitetyllä sääntelyllä ei olisi mitään yhdenvertaisuusvaikutuksia sateenkaariperheiden lasten asemaan. Yhdistys vaatii, että vanhemmuuden määrittymiseen liittyvää lainsäädäntöä koskeva laaja selvitystyö käynnistetään välittömästi.

Hallituksen esitys perhevapaista heikentäisi useiden sateenkaariperheiden tilanteita - järjestöjen jättäminen valmistelun ulkopuolelle oli kohtalokas virhe16.2.2021 13:55:27 EET | Tiedote

Hallitus kehuskelee, että tänään julkaistun perhevapaauudistuksen yksi keskeinen lähtökohta on ollut perheiden monimuotoisuuden huomioiminen. Osittain tämä onkin toteutunut, mutta hallitus teki keskeisen virheen, kun jätti monimuotoisten perheiden järjestöt pois uudistusta valmistelevan työryhmän kokoonpanosta.

YK:n lapsen oikeuksien komitean päätös – Suomi loukkasi turvapaikkaa hakeneen sateenkaariperheen lapsen oikeuksia9.2.2021 12:32:58 EET | Tiedote

Venäläinen sateenkaariperhe haki Suomesta turvapaikkaa lapsen hyvinvoinnin vaarannuttua kotimaassaan. Suomi ei myöntänyt lapselle turvapaikkaa ja käännytti perheen takaisin Venäjälle vuonna 2017. Sateenkaariperheet ry auttoi perhettä kantelemaan päätöksestä YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Komitea antoi 4.2.2021 langettavan päätöksen, jonka mukaan Suomi ei ole tehnyt päätöstä lapsen edun periaatteen mukaisesti eikä ole huomioinut todellista väkivallan uhkaa, jota sateenkaariperheen lapsi kohtaa Venäjällä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun komitea antaa Suomelle langettavan päätöksen.