Ulkomaisten rahastojen osuus työeläkelaitosten arvopaperisijoituksista kasvanut

Työeläkelaitoksilla [1] oli 181 mrd. euron edestä arvopaperisijoituksia [2] kesäkuun 2019 lopussa. Sijoituksista valtaosa (81 %) kohdistui ulkomaille. Osakkeiden positiivisen markkinakehityksen myötä työeläkelaitosten arvopaperisijoitukset kasvoivat 13,2 mrd. eurolla tammi−kesäkuussa 2019.

Työeläkelaitokset vähensivät velkakirjasijoituksiaan 1,9 mrd. eurolla tammi−kesäkuussa 2019

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 36,4 mrd. euron edestä velkakirjoja [3], mikä on 0,3 mrd. euroa vähemmän kuin joulukuussa 2018. Tammi−kesäkuun aikana omistusten arvo kasvoi 1,5 mrd. euroa, mutta velkakirjoja myytiin nettomääräisesti 1,9 mrd. eurolla. Kesäkuun 2019 lopussa valtaosa sijoituksista kohdistui ulkomaisten valtioiden velkakirjoihin (16,1 mrd. euroa). Eniten sijoituksia oli Yhdysvaltojen (3,3 mrd. euroa), Ranskan (2,5 mrd. euroa), Saksan (1,8 mrd. euroa) sekä Italian ja Belgian (1,0 mrd. euroa molemmissa) valtion velkakirjoihin. Sijoitukset Suomen valtion velkakirjoihin olivat 0,7 mrd. euroa kesäkuun 2019 lopussa.

Lisäksi työeläkelaitokset omistivat 7,0 mrd. euron edestä yritysten [4] liikkeeseen laskemia velkakirjoja (2,5 mrd. euroa suomalaisten yritysten) ja 12,6 mrd. euron edestä muiden sektorien [5] liikkeeseen laskemia velkakirjoja.

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 106,7 mrd. euroa sijoitusrahasto-osuuksia

Työeläkelaitosten sijoitukset rahastoihin kasvoivat 9,9 mrd. euroa tammi−kesäkuun 2019 aikana. Samana aikana rahasto-osuuksien arvo kasvoi 7,4 mrd. euroa ja työeläkelaitokset sijoittivat 2,6 mrd. euroalisää pääomaa sijoitusrahastoihin.

Merkittävä osuus (98,7 mrd. euroa) työeläkelaitosten rahastosijoituksista oli ulkomaisissa rahastoissa. Ulkomaisista rahastosijoituksista yhteensä 89 % kohdistui Irlantiin, Yhdysvaltoihin, Luxemburgiin ja Caymansaarille rekisteröityihin sijoitusrahastoihin.

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat lisäksi 8 mrd. euron edestä rahasto-osuuksia kotimaisista sijoitus- ja pääomarahastoista. Eniten sijoituksia oli korkorahastoihin (3,4 mrd. euroa) ja osakerahastoihin (2,1 mrd. euroa).

Tammi−kesäkuussa 2019 työeläkelaitosten noteerattujen osakesijoitusten arvo kasvoi 3,2 mrd. euroa

Tammi−kesäkuun 2019 aikana työeläkelaitokset sijoittivat nettomääräisesti 0,1 mrd. euroa uutta pääomaa yritysten noteerattuihin osakkeisiin. Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 16,3 mrd. euron edestä kotimaisten yritysten noteerattuja osakkeita ja 3,4 mrd. euron verran noteeraamattomia osakkeita. Ulkomaalaisten yritysten noteerattuja osakkeita työeläkelaitokset omistivat 13,2 mrd. euron edestä. Eniten (1,8 mrd. euroa) ulkomaisista osakesijoituksista kohdistui yhdysvaltalaisten yritysten noteerattuihin osakkeisiin. Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat pohjoismaisten [6] yritysten noteerattuja osakkeita 2,1 mrd. euron edestä, ja niistä valtaosa oli ruotsalaisten yritysten noteerattuja osakkeita (1,4 mrd. euroa).

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/saastaminen-ja-sijoittaminen/.

Tiedotteen julkaisun yhteydessä julkaistaan uusi interaktiivinen sijoitusrahastovisualisointi.

Seuraava Säästäminen ja sijoittaminen -tiedote julkaistaan 11.11.2019 klo 13.

[1] Tiedotteessa otetaan huomioon vain lakisääteiset työeläkelaitokset (S.13141), ei lisäeläkelaitoksia (S.129) eikä vakuutuslaitoksien (S.128) kautta tapahtuvaa eläkesäästämistä.

[2] Osake-, velkakirja- ja rahastosijoitukset

[3] Valtaosa velkakirjasijoituksista kohdistui joukkovelkakirjalainoihin.

[4] Sektori S.11.

[5] Muut sektorit kuin valtio (S.1311) ja yritykset (S.11).

[6] Ruotsi, Tanska, Norja ja Islanti.

Antti Alakiuttu, puh. 09 183 2495, sähköposti: antti.alakiuttu(at)bof.fi,

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi

Huhtikuussa lainasopimuksia neuvoteltiin uudelleen vilkkaasti1.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

Kotitalous- ja yrityslainoja neuvoteltiin uudelleen huhtikuussa 2020 enemmän kuin kertaakaan aikaisemmin [1]. Uudelleen neuvoteltujen sopimusten [2] määrässä näkyvät useiden pankkien kotitalouksille ja yrityksille poikkeusoloissa tarjoamat lyhennysvapaajaksot [3]. Huhtikuussa 2020 kotitalouslainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 6,2 mrd. euron edestä, mikä vastaa 4,6 prosentin osuutta huhtikuun lopun kotitalouslainakannasta. Asuntolainoja [4] neuvoteltiin uudelleen 5,5 mrd. euron edestä, mikä vastaa 5,5 prosentin osuutta asuntolainakannasta [5]. Huhtikuussa myös opintolainoja, vapaa-ajanasuntolainoja ja kulutusluottoja neuvoteltiin uudelleen ennätyksellinen määrä. Kotitaloudet nostivat huhtikuussa 2020 asuntolainoja [6] 1,4 mrd. euron edestä, mikä on 10,8 % vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Asuntolainojen kanta oli huhtikuun lopussa 100,9 mrd. euroa ja sen vuosikasvu 2,8 %. Huhtikuussa 2020 yrityslainoja (pl. asuntoyhteisöt) neuvoteltiin uudelleen 2,3 mrd. euron edestä, mikä va

A large amount of loan agreements renegotiated in April1.6.2020 13:00:00 EESTPress release

In April 2020, households and non-financial corporations renegotiated more loans than ever before [1]. The record volume of renegotiated loans [2] reflects the interest-only periods [3] offered by many banks to households and non-financial corporations due to the current exceptional situation. In April 2020, renegotiated household loans [4] totalled EUR 6.2 bn, representing 4.6% of the household loan stock as at the end of April. Renegotiated housing loans [4] totalled EUR 5.5 bn, which is 5.5% of the housing loan stock [5]. Renegotiations of student loans, holiday cottage loans and consumer loans were also record high in April. Households’ drawdowns of housing loans [6] in April 2020 amounted to EUR 1.4 bn, a decline of 10,8% on the corresponding period a year earlier. The stock of housing loans at end-April totalled EUR 100.9 bn and the annual growth rate of the stock was 2.8%. Renegotiated loans to non-financial corporations (excl. housing corporations) in April 2020 totalled EUR 2.

Låneavtal omförhandlades flitigt i april1.6.2020 13:00:00 EESTTiedote

I april 2020 omförhandlades hushålls- och företagslån mer än någonsin tidigare [1]. I mängden omförhandlade lån [2] syns de amorteringsfria perioder [3] som flera banker beviljat hushåll och företag under de exceptionella förhållandena. I april 2020 omförhandlades hushållslån [4] för 6,2 miljarder euro, vilket motsvarar 4,6 % av den utestående utlåningen till hushållen vid utgången av april. Bostadslån [4] omförhandlades till ett värde av 5,5 miljarder euro, vilket motsvarar 5,5 % av de utestående bostadslånen [5]. I april omförhandlades också rekordmånga studielån, fritidsbostadslån och konsumtionskrediter. Hushållen lyfte i april 2020 bostadslån [6] för 1,4 miljarder euro, vilket är 10,8 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Det utestående beloppet av bostadslån uppgick vid slutet av april till 100,9 miljarder euro och årsökningen var 2,8 %. I april 2020 omförhandlades företagslån (exkl. bostadsbolag) för 2,3 miljarder euro, vilket motsvarar 3,9 % av de utestående företag

Suomen Pankin tiedotustilaisuus Suomen talouden näkymistä1.6.2020 10:56:12 EESTKutsu

Tervetuloa seuraamaan Suomen talouden näkymiä ja rahapolitiikkaa käsittelevää lehdistötilaisuutta tiistaina 9.6.2020 klo 11.00. Median edustajat voivat seurata tilaisuutta Suomen Pankin auditoriossa (Rauhankatu 19) tai verkkolähetyksenä tästä linkistä: https://www.mediaserver.fi/live/bof (Huom. Avaa linkki jollain muulla kuin Internet Explorer -selaimella). Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn käy läpi Suomen talouden tilannetta koronakriisissä ja euroalueen rahapolitiikkaa. Ennustepäällikkö Meri Obstbaum esittelee Suomen talousennusteen vuosille 2020–2022. Tilaisuudessa julkistetaan uusin numero Euro & talous -verkkojulkaisusta. Pyydämme Suomen Pankin auditorioon saapuvia toimittajia ja TV-kuvaajia ystävällisesti ilmoittautumaan Suomen Pankin viestintään viimeistään perjantaina 5.6.2020 klo 14.00 osoitteessa https://www.lyyti.in/suomentalous. Koronatilanteen vuoksi tilaisuuteen voi osallistua enintään 20 henkilöä ja toimitusten ei ole mahdollista lähettää paikalle omia valokuvaajiaan. J