Ulkomaisten rahastojen osuus työeläkelaitosten arvopaperisijoituksista kasvanut

Työeläkelaitoksilla [1] oli 181 mrd. euron edestä arvopaperisijoituksia [2] kesäkuun 2019 lopussa. Sijoituksista valtaosa (81 %) kohdistui ulkomaille. Osakkeiden positiivisen markkinakehityksen myötä työeläkelaitosten arvopaperisijoitukset kasvoivat 13,2 mrd. eurolla tammi−kesäkuussa 2019.

Työeläkelaitokset vähensivät velkakirjasijoituksiaan 1,9 mrd. eurolla tammi−kesäkuussa 2019

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 36,4 mrd. euron edestä velkakirjoja [3], mikä on 0,3 mrd. euroa vähemmän kuin joulukuussa 2018. Tammi−kesäkuun aikana omistusten arvo kasvoi 1,5 mrd. euroa, mutta velkakirjoja myytiin nettomääräisesti 1,9 mrd. eurolla. Kesäkuun 2019 lopussa valtaosa sijoituksista kohdistui ulkomaisten valtioiden velkakirjoihin (16,1 mrd. euroa). Eniten sijoituksia oli Yhdysvaltojen (3,3 mrd. euroa), Ranskan (2,5 mrd. euroa), Saksan (1,8 mrd. euroa) sekä Italian ja Belgian (1,0 mrd. euroa molemmissa) valtion velkakirjoihin. Sijoitukset Suomen valtion velkakirjoihin olivat 0,7 mrd. euroa kesäkuun 2019 lopussa.

Lisäksi työeläkelaitokset omistivat 7,0 mrd. euron edestä yritysten [4] liikkeeseen laskemia velkakirjoja (2,5 mrd. euroa suomalaisten yritysten) ja 12,6 mrd. euron edestä muiden sektorien [5] liikkeeseen laskemia velkakirjoja.

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 106,7 mrd. euroa sijoitusrahasto-osuuksia

Työeläkelaitosten sijoitukset rahastoihin kasvoivat 9,9 mrd. euroa tammi−kesäkuun 2019 aikana. Samana aikana rahasto-osuuksien arvo kasvoi 7,4 mrd. euroa ja työeläkelaitokset sijoittivat 2,6 mrd. euroalisää pääomaa sijoitusrahastoihin.

Merkittävä osuus (98,7 mrd. euroa) työeläkelaitosten rahastosijoituksista oli ulkomaisissa rahastoissa. Ulkomaisista rahastosijoituksista yhteensä 89 % kohdistui Irlantiin, Yhdysvaltoihin, Luxemburgiin ja Caymansaarille rekisteröityihin sijoitusrahastoihin.

Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat lisäksi 8 mrd. euron edestä rahasto-osuuksia kotimaisista sijoitus- ja pääomarahastoista. Eniten sijoituksia oli korkorahastoihin (3,4 mrd. euroa) ja osakerahastoihin (2,1 mrd. euroa).

Tammi−kesäkuussa 2019 työeläkelaitosten noteerattujen osakesijoitusten arvo kasvoi 3,2 mrd. euroa

Tammi−kesäkuun 2019 aikana työeläkelaitokset sijoittivat nettomääräisesti 0,1 mrd. euroa uutta pääomaa yritysten noteerattuihin osakkeisiin. Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat 16,3 mrd. euron edestä kotimaisten yritysten noteerattuja osakkeita ja 3,4 mrd. euron verran noteeraamattomia osakkeita. Ulkomaalaisten yritysten noteerattuja osakkeita työeläkelaitokset omistivat 13,2 mrd. euron edestä. Eniten (1,8 mrd. euroa) ulkomaisista osakesijoituksista kohdistui yhdysvaltalaisten yritysten noteerattuihin osakkeisiin. Kesäkuun 2019 lopussa työeläkelaitokset omistivat pohjoismaisten [6] yritysten noteerattuja osakkeita 2,1 mrd. euron edestä, ja niistä valtaosa oli ruotsalaisten yritysten noteerattuja osakkeita (1,4 mrd. euroa).

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/saastaminen-ja-sijoittaminen/.

Tiedotteen julkaisun yhteydessä julkaistaan uusi interaktiivinen sijoitusrahastovisualisointi.

Seuraava Säästäminen ja sijoittaminen -tiedote julkaistaan 11.11.2019 klo 13.

[1] Tiedotteessa otetaan huomioon vain lakisääteiset työeläkelaitokset (S.13141), ei lisäeläkelaitoksia (S.129) eikä vakuutuslaitoksien (S.128) kautta tapahtuvaa eläkesäästämistä.

[2] Osake-, velkakirja- ja rahastosijoitukset

[3] Valtaosa velkakirjasijoituksista kohdistui joukkovelkakirjalainoihin.

[4] Sektori S.11.

[5] Muut sektorit kuin valtio (S.1311) ja yritykset (S.11).

[6] Ruotsi, Tanska, Norja ja Islanti.

Antti Alakiuttu, puh. 09 183 2495, sähköposti: antti.alakiuttu(at)bof.fi,

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi

BIS survey of foreign exchange and OTC derivatives markets 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

April 2019 saw the lowest daily turnover in the Finnish foreign exchange (FX) market since 2004.[1] The average daily FX turnover for financial institutions operating in Finland declined to less than a half, from USD 13.5 billion in 2016 to USD 6.6 billion this year. A similar trend has also been observed in the other Nordic countries. Global FX trading, in turn, has increased by USD 1,500 billion (29%) from April 2016. This information comes from the triennial survey of foreign exchange and OTC derivatives markets conducted by the Bank for International Settlements (BIS) and implemented in Finland by the Bank of Finland.

BIS:n valuutta- ja OTC-johdannaismarkkinakysely 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

Suomessa toimivien rahoituslaitosten käymän valuuttakaupan päivävaihto oli huhtikuussa 2019 pienimmillään sitten vuoden 2004.[1] Valuuttakaupan päivävaihdon keskimääräinen arvo laski alle puoleen: vuonna 2016 se oli 13,5 mrd. ja tänä vuonna 6,6 mrd. Yhdysvaltain dollaria. Valuuttakaupan kehitys on ollut samansuuntainen myös muualla Pohjoismaissa, mutta sen sijaan globaali valuuttakauppa on kasvanut 1 500 mrd. dollaria (29 %) huhtikuusta 2016. Tiedot käyvät ilmi Kansainvälisen järjestelypankki BIS:n kolmivuosittain tekemästä valuutta- ja OTC-johdannaismarkkinakyselystä. Suomessa kyselyn toteuttaa Suomen Pankki.

BIS enkät om valuta- och OTC-derivatmarknaden 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

Dagsomsättningen i valutahandeln i finansinstituten med verksamhet i Finland var i april 2019 den lägsta sedan 2004.[1] Det genomsnittliga värdet av dagsomsättningen i valutahandeln sjönk under hälften från 13,5 miljarder US-dollar 2016 till 6,6 miljarder dollar i år. Utvecklingen i valutahandeln har varit likartad också i Norden i övrigt, men däremot har den globala valutahandeln ökat med 1 500 miljarder dollar (29 %) från april 2016. Uppgifterna framgår av den enkät om valuta- och OTC-derivatmarknaden som görs vart tredje år av Banken för internationell betalningsutjämning (BIS). Enkäten genomförs i Finland av Finlands Bank.

ECB introduces two-tier system for remunerating excess liquidity holdings12.9.2019 16:35:00 EESTUutinen

ECB press release 12 September 2019 Two-tier system aims to support bank-based transmission of monetary policy Part of excess liquidity holdings exempt from negative deposit facility rate Scheme to apply as of seventh maintenance period starting on 30 October 2019 Exempt tier will be remunerated at the annual rate of 0% The Governing Council of the European Central Bank (ECB) today decided to introduce a two-tier system for reserve remuneration, which exempts part of credit institutions’ excess liquidity holdings (i.e. reserve holdings in excess of minimum reserve requirements) from negative remuneration at the rate applicable on the deposit facility. This decision aims to support the bank-based transmission of monetary policy, while preserving the positive contribution of negative rates to the accommodative stance of monetary policy and to the continued sustained convergence of inflation to the ECB’s aim. All credit institutions subject to minimum reserve requirements under Regulation

ECB provides additional details on purchases of assets with yields below the deposit facility rate12.9.2019 16:35:00 EESTUutinen

ECB press release 12 September 2019 ECB extends possibility of buying assets with yields below deposit facility rate to all private sector purchase programmes. Decision takes immediate effect. Extension facilitates smooth implementation of asset purchase programme. The Governing Council of the European Central Bank (ECB) today decided to extend the possibility of buying assets with yields below the interest rate on the deposit facility, to the extent necessary, under all parts of its asset purchase programme (APP). The Governing Council had previously decided, in January 2017, that purchases of assets with yields below the deposit facility rate could take place under the public sector purchase programme (PSPP). Today’s decision extends this possibility to the private sector parts of the APP, namely the third covered bond purchase programme (CBPP3), the asset-backed securities purchase programme (ABSPP) and the corporate sector purchase programme (CSPP). This extension takes place with