Ulla Heinonen on valittu EK:n vihreän kasvun johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi

Tekniikan tohtori Ulla Heinonen on valittu Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n uuden vastuualueen Vihreän kasvun johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.10.2022. Heinonen siirtyy Elinkeinoelämän keskusliittoon Gaia Consulting Oy:n toimitusjohtajan paikalta.

Ulla Heinosella on pitkä kokemus liiketoiminnan johtamisen, digitalisaation, koulutuksen sekä konsultoinnin parissa. Kestävä kehitys sekä osaamisen ja liiketoiminnan kehittäminen ovat olleet hänen uransa keskeisiä teemoja. Tutkimusuran jälkeen Heinonen on toiminut johtajana ICT-alalla CGI:llä ja viimeiset vuodet Gaia Consultingissa, kestävän liiketoiminnan konsultoinnissa.

EK:n uusi vastuualue vauhdittamaan Suomen vihreää kasvua

Maapallon tulevaisuus ratkaistaan nyt. Ihmiskunnan ja luonnon kannalta on välttämätöntä, että ilmastonmuutoksen ja luontokadon aiheuttamia seurauksia pystytään hillitsemään tehokkaasti. Ratkaisuilla on kiire ja ne tarkoittavat suuria muutoksia lähes kaikille sektoreille. Erityisesti muutos koskee energian-, lämmön- ja ruuantuotantoa sekä liikennettä.

EK:n uusi Vihreän kasvun vastuualue on mukana rakentamassa Suomesta kiertotalouden ja vihreän siirtymän suurvaltaa. ”Toivotan Ulla Heinosen lämpimästi tervetulleeksi EK:on. Hänen laaja osaamisensa ja monipuolinen kokemuksensa vahvistavat tavoitteitamme Suomen vihreän kasvun vauhdittamiseksi. Osaaminen ja digitalisaatio ovat avainasemassa haasteiden ratkaisemisessa. Siksi keskitimme osaamisen, digitalisaation ja ilmastonmuutoksen torjunnan teemat saman johtajan vastuualueelle”, toimitusjohtaja Jyri Häkämies kuvailee.

”Vihreiden investointien määrä kansainvälisillä markkinoilla kasvaa tulevaisuudessa räjähdysmäisesti. Suomalaisilla yrityksillä on merkittävät mahdollisuudet luoda ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Mitä paremmin Suomi on tässä kehityksessä mukana, sitä paremmat edellytykset meillä on rakentaa vahvat perustukset hyvinvointiyhteiskunnalle myös tulevaisuudessa. On ilo olla mukana auttamassa yrityksiä kädenjäljen ja sen myötä menestyksen kasvattamisessa”, Ulla Heinonen sanoo.

toimitusjohtaja Jyri Häkämies (haastattelut viestintäjohtaja Nora Elersin kautta, puhelin 050 574 6977)
Ulla Heinonen, 040 550 6982

Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan15.9.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän keskusliitto EK SAK Akava STTK Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT Mediatiedote 15.9.2022 Työmarkkinakeskusjärjestöt: Yritykset ja työpaikat mukaan energiansäästökampanjaan Yritysten ja muiden organisaatioiden on tärkeää tarttua henkilöstönsä kanssa kaikkiin keinoihin, joilla pystymme itse helpottamaan akuuttia energia-ahdinkoa. Työnantajat ja ammattijärjestöt kehottavat jäseniään liittymään 10.10. käynnistyvään kansalliseen Astetta alemmas -kampanjaan. Edessä on ennennäkemättömän vaikea energiatalvi. Siksi järjestöjohtajat Jyri Häkämies, Jarkko Eloranta, Pekka Piispanen, Antti Palola ja Markku Jalonen vetoavat jäsenistöönsä: ”Tämän syksyn aikana on käännettävä kaikki kivet, joilla tulevan lämmityskauden energiakustannuksia ja sähkölaskuja pystytään kohtuullistamaan. Systemaattinen ja laaja-alainen energian säästäminen on omissa käsissä oleva toimi, joka vaikuttaa konkreettisesti ja nopeasti. Erityisesti huippukulutuksen aikaan saadut säästöt paitsi pienentävät omaa

Elinkeinoelämä: EU:n on puututtava energia-ahdinkoon – toimien on oltava tehokkaita ja väliaikaisia14.9.2022 11:59:06 EEST | Tiedote

Komission puheenjohtaja von der Leyen korosti tänään vuosipuheessaan EU:n hätätoimien merkitystä energiakriisin selättämisessä. Suomalaisen elinkeinoelämän mukaan on tärkeää hakea EU:n yhteisiä ratkaisuja yritysten, työpaikkojen ja koko yhteiskunnan auttamiseksi yli akuutin energiakriisin. Esitetyistä kriisitoimista EK kannattaa niitä, joilla vaikutetaan suorimmin sähkön hintaan. Puhtaan energian investointeja ei tule vaarantaa windfall-veron tai solidaarisuusmaksun kaltaisilla toimilla.

EK hallituksen budjettiriihestä: Hallitus teki välttämättömiä päätöksiä energiakustannusten leikkaamiseksi – velkaantuminen jatkuu huolestuttavalla tavalla1.9.2022 14:07:01 EEST | Tiedote

Poikkeuksellisessa tilanteessa hallituksen budjettiriihessä tekemät menolisäykset ovat ymmärrettäviä, mutta on pakko alleviivata, että kaikki nämä panostukset tehdään velaksi. Kuten valtiovarainministeri Annika Saarikko itsekin myönsi, julkisessa taloudessa on pitkäaikainen rakenteellinen tulojen ja menojen välinen epätasapaino. Hallitukselta puuttuu kuitenkin suunnitelma epätasapainon korjaamiseksi. Velka lisääntyi budjettiriihessä jopa 1,7 miljardia aiemmasta valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

EK: Budjettiriihestä ratkaisuja sähkölaskuun – investointiluvat saatava etenemään ennätystahtiin30.8.2022 16:47:07 EEST | Tiedote

Budjettiriihestä haetaan helpotusta Suomen energiakriisiin. Tehokkain ja kestävin ratkaisu olisi kiihdyttää kaikin keinoin puhtaan energian tuotantoa. Ei siis rikota energiamarkkinoiden toimintaa, vaan kasvatetaan energiantarjontaa. Avainasemassa on viranomaisluvitus: tuulivoimapuistojen ja muiden energiahankkeiden lupakäsittelyn on edettävä nyt ennätysvauhtia. Kokosimme oheiseen taulukkoon EK:n arviot eri toimenpiteistä, joita energiakriisin ratkaisemiseksi on esitetty. Johtava asiantuntija Kati Ruohomäki tiivistää EK:n energiaterveiset budjettiriiheen: ”Budjettiriihessä olisi ensisijaisen tärkeää vauhdittaa energian säästöä ja energiatehokkuutta; tässä parhaat keinot ovat investointien energiatuki ja neuvonta. Samoin on perusteltua vähentää energiakustannuksia alentamalla sekä kuluttajien että palveluyritysten sähköveroa. Energiavaltaisen teollisuuden sähköistämistuelta tulisi poistaa vuosimaksukatto. Ansiotuloveron lasku olisi tehokas tapa auttaa kuluttajia ja lisätä ostovoimaa.” Vi

Elinkeinoelämän luottamus laski selvästi elokuussa29.8.2022 08:00:33 EEST | Tiedote

"Yritysten luottamus jatkoi odotetustikin laskuaan. Erityisesti kuluttajaa lähellä oleva vähittäiskauppa koki hyvin selvän pudotuksen edelliskuukaudesta. Myös palvelualoilla suhdanneodotukset synkkenivät selvästi. Sen sijaan rakentamisessa otettiin nyt vaihteeksi happea, kun luottamus tuli pitkästä aikaa hieman ylöspäin. Silti Suomessa rakentamisen luottamus on EU-maiden heikoimpien joukossa", sanoo EK:n johtaja Sami Pakarinen.