Ulkoministeriö / Utrikesministeriet

UM: Utrikesministeriet och Nödcentralsverket ingick avtal om överförande av jourverksamheten

Dela
Utrikesministeriet och Nödcentralsverket har kommit överens om att den jourverksamhet utrikesministeriet upprätthåller enligt lagen om konsulära tjänster överförs till Nödcentralsverket i Kervo från och med augusti 2018. Enligt avtalet överförs uppgifterna till att börja med för en tvåårsperiod.

Den jourverksamhet som nu överförs är kundbetjäning i situationer där en finsk medborgare eller en person permanent bosatt i Finland befinner sig utomlands och har problem på grund av ett sjukdomsfall, en olycka, ett brott eller någon annan liknande orsak.

Utrikesministeriet kontaktas 7 000–8 000 gånger per år på grund av nödsituationer eller problem som finländare råkar ut för utomlands. I allmänhet klaras situationerna upp genom rådgivning. I vissa fall förmedlas informationen vidare till Finlands ambassad eller konsulat i landet, som sedan sköter ärendet.

Enligt utrikesminister Timo Soini vill man genom utrikesministeriets och Nödcentralsverkets samarbete utveckla de jourtjänster som erbjuds allmänheten. ”I användarnas ända syns knappast någon förändring i tjänsten. När man ringer svarar någon på ett bekant språk och erbjuder hjälp, precis som tidigare.”

”För oss på Nödcentralsverket medför avtalet synergieffekter eftersom vi har för avsikt att koncentrera också andra samtal från utlandet till vår ledningscentral. Det stärker vår samhälleliga roll på säkerhetsområdet”, konstaterar Nödcentralsverkets chef Martti Kunnasvuori nöjd.

Utrikesministeriet och Nödcentralsverket har redan under flera år bedrivit ett fungerande samarbete för att hjälpa människor som råkat illa ut utomlands. När Nödcentralsverkets ledningscentral inledde sin verksamhet i december 2017 såg man en möjlighet att omorganisera verksamheten och få till stånd synergieffekter.

Utrikesministeriet och Nödcentralsverket informerar mer ingående om samarbetets detaljer under sommaren.

Ytterligare information:
Marko Nieminen, chef för nödcentralstjänster, marko.nieminen(at)112.fi, och Jyrki Heinonen, chef för ledningscentralen, jyrki.heinonen(at)112.fi, tfn 0295 480 112 (växel)
Juha Savolainen, enhetschef för konsulära tjänster, utrikesministeriet, tfn 0295 351 508

Utrikesministeriets e-postadresser har formen fornamn.efternamn@formin.fi.

Länkar

Om

Ulkoministeriö / Utrikesministeriet
Ulkoministeriö / Utrikesministeriet
Laivastokatu 22, PL 176
00023 Valtioneuvosto

0295 16001http://um.fi

Följ Ulkoministeriö / Utrikesministeriet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ulkoministeriö / Utrikesministeriet

Utrikesministeriets enkätundersökning: ryssarna förhåller sig negativare till Finland, ungdomarna har positivare inställningar13.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Enligt den av Finlands ambassad i Moskva beställda enkätundersökningen förhåller sig en dryg tredjedel av de ryssar som svarade på enkäten positivt till Finland. För ett år sedan uppgav ungefär hälften att de är positiva till Finland. Enligt enkätundersökningen har Finlands rykte försämrats främst av att ryska medier har gett en felaktig och negativ bild av Finlands Natomedlemskap. Ungdomarnas inställningar till Finland är positivare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye