Suomen Jazzliitto ry

UNESCOn Kansainvälinen jazzpäivä juhlistaa vappuaattona jazzmusiikkia rauhan ja kulttuurienvälisen vuoropuhelun sanansaattajana

30.4. vietettävä UNESCOn Kansainvälinen jazzpäivä juhlii jazzmusiikkia ja sen roolia kulttuurienvälisen vuoropuhelun sekä rauhan viestinviejänä. Tapahtumapäivänä järjestetään konsertteja ja muita tapahtumia ympäri maailmaa. Suomessa päivän viestiä vie eteenpäin Suomen Jazzliiton Jazzpäivä-kampanja, jossa ovat mukana muusikot Timo Lassy ja Kaisa Mäensivu.

Jazzin taiteellisen itseisarvon lisäksi päivän suurempi sanoma on rauhan ja kulttuurienvälisen yhteistyön sekä ihmisarvon ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Viesti on tänä keväänä erityisen arvokas.

Kansainvälisen jazzpäivän edistäjä, legendaarinen pianisti ja -säveltäjä sekä UNESCOn hyvän tahdon lähettiläs Herbie Hancock on aikanaan pukenut päivän ja jazzin merkityksen ytimen seuraavasti: “Jazzissa on toivoa ja solidaarisuutta, joita me kaikki tarvitsemme juuri nyt.”

Tänä vuonna jazzmusiikin ilosanomaa edistetään Suomessa Jazzliiton järjestämällä Jazzpäivä-kampanjalla. Kampanjan kotimaisina kasvoina toimivat vuonna 2022 saksofonisti Timo Lassy ja kontrabasisti Kaisa Mäensivu.

"Jazzmusiikin universaali kieli tuo ihmisiä yhteen, sykkii rauhan ja suvaitsevaisuuden puolesta”

Suomalaisen jazzin aateliin kuuluva, Yrjö-palkittu saksofonisti Timo Lassy on tullut tutuksi kotimaiselle yleisölle mm. Five Corners Quintetin riveistä. Lassy on jo aikaa sitten kaatanut jazzkentän näkymättömät seinät ja ilahduttanut yleisöjä yli genrerajojen mm. Helsingin Juhlaviikkojen Huvila-teltan, Flow Festivalin ja Pori Jazzin lavoilla.

"Jazzmusiikin universaali kieli tuo ihmisiä yhteen, sykkii rauhan ja suvaitsevaisuuden puolesta,” Lassy kertoo omasta näkemyksestään jazzin asemasta maailmassa.

Kaisa Mäensivu on palkittu kontrabasisti ja -säveltäjä sekä helsinkiläisen Savoy JAZZFestin tuore taiteellinen johtaja. Nousukiitoista uraa Suomen lisäksi myös toisessa kotipaikassaan New Yorkissa tekevä Mäensivu on vakiinnuttanut asemansa jazzmaailmassa, ja esiintyy monissa kokoonpanoissa omien yhtyeittensä Kaisa’s Machinen ja Kaisa Mäensivu Trion lisäksi. Lassyn tavoin Mäensivu näkee jazzin nimenomaan yhteisenä ja ihmisiä yhteen tuovana kielenä.

“Jazzmusiikki on ihmisten luoma kommunikaation kieli, jolla välitetään tunteita, empatiaa ja iloa. Sen olemassaolo vakuuttaa minut siitä, että meissä ihmisissä on paljon hyvää,” Mäensivu sanoo jazzin roolista nykypäivänä.

Vuonna 2022 Suomen Jazzliitto haastaa suomalaisia ottamaan osaa UNESCOn Kansainvälisen jazzpäivän juhlintaan Jazzpäivä-kampanjan myötä. Ohjeet osallistumiseen löytyvät Jazzliiton sivulta.

UNESCON Kansainvälisen Jazzpäivän tausta:

Vuonna 2011 Yhdistyneiden Kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO nimitti 30. huhtikuuta International Jazz Day:ksi eli Kansainväliseksi jazzpäiväksi nostaakseen esiin jazzia ja sen diplomaattista tehtävää yhdistää ihmisiä ympäri maailmaa. Jo yli vuosikymmenen jazz taidemuotona on virallisesti tunnustettu rauhan, kulttuurienvälisen vuoropuhelun, monimuotoisuuden sekä ihmisoikeuksien ja ihmisarvon kunnioittamisen edistäjänä.

Kansainvälistä jazzpäivää johtaa legendaarinen pianisti ja -säveltäjä Herbie Hancock, joka toimii UNESCOn kulttuurienvälisen vuoropuhelun hyvän tahdon lähettiläänä ja Herbie Hancock -instituutin puheenjohtajana.

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja Jazzpäivä-kampanjasta ja haastattelupyynnöt Timo Lassylle ja Kaisa Mäensivulle:

Maura Manninen, tuottaja
maura.manninen@jazzfinland.fi

Kampanjan kuvitukset: Ahma Hokkanen

Kaisa Mäensivu. Kuva: Teemu Mattson
Timo Lassy. Kuva: Tuukka Koski

Suomen Jazzliitto ry
Hämeentie 17 b 62

Suomen Jazzliitto ry on suomalainen jazzmusiikin ja -kulttuurin etujärjestö. Se toimii alan asiantuntijaorganisaationa ja aktiivisena tuotantotahona valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Jazzliitto lisää jazzmusiikin näkyvyyttä yhteiskunnassa ja tuottaa tietoa suomalaisesta jazzalasta. Jazzliiton toiminta perustuu kotimaisen jazzkentän toimijat kokoavaan edustuksellisuuteen. Jazzliitolla on 48 jäsenyhteisöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Jazzliitto ry

Jazzalan arvostetuimmat tunnustukset jaettiin Tampere Jazz Happeningissä perjantaina 3. marraskuuta. Suomen Jazzliitto myönsi Yrjö-palkinnon saksofonisti Linda Fredrikssonille ja nosti nuorista jazzkyvyistä esiin uudella Taimi-palkinnollaan pianisti ja puhallinsoittaja Joonatan Henrikssonin. Ylen jakaman Varjo-Yrjö-tunnustuksen jazzkulttuurin edistämisestä vastaanotti konserttijärjestäjä Marita Nyrhinen.

The most prestigious recognitions in the Finnish jazz scene were awarded at the Tampere Jazz Happening on Friday, November 3rd. The Yrjö Award from the Finnish Jazz Federation was presented to saxophonist Linda Fredriksson, while the new Taimi Award for young musicians was given to pianist and wind instrumentalist Joonatan Henriksson. Concert organiser Marita Nyrhinen received the “Shadow Yrjö” recognition for her contributions to jazz culture, presented by Yle Jazz Radio.

Elävän musiikin ala haluaa olla ilmastotoimissa suunnannäyttäjänä6.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kesäkuussa 2023 julkaistuun elävän musiikin ilmastotiekarttaan on sitouduttu laajasti läpi kentän. Ilmastotiekartta luovutetaan tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multalalle perjantaina 6.10.2023 Musiikki x Media -tapahtumassa Tampereella. Tiekarttaan on tällä hetkellä sitoutunut 68 elävän musiikin toimijaa, mukaan lukien alan isoimmat kattojärjestöt. Ilmastonmuutos vaatii yhteiskunnalta kykyä ja valmiuksia muuttaa toimintatapoja, ja elävän musiikin ala haluaa toimia suunnannäyttäjänä matkalla kohti hiilineutraaliutta 2035.