Unettomuuden nettiterapiaan kaikkialta Suomesta

Uusi mobiililaitteella suoritettava terapiaohjelma tuo apua entistä useamman uniongelmiin. HUSin tuottamaa terapiaa suositellaan tänä päivänä ensisijaiseksi hoidoksi pitkittyneeseen unettomuuteen.

Unettomuuteen on tarjolla tuoreimpiin tutkimuksiin nojaavaa hoitoa, kaikille suomalaisille paikkakunnasta riippumatta. Helsingin yliopistollisen sairaalan HUSin unihoitajat ja psykologit ovat kehittäneet Uniterapia-sovelluksen, joka perustuu kognitiivisiin harjoituksiin helpottamaan unen tuloa ja vähentämään stressiä.

Digitaalisten harjoitusten on kansainvälisestikin todettu auttavan unettomuuteen. Potilas voi tehdä niitä kotona, itselleen sopivaan aikaan.

̶ Suomalainen terapiasovellus on vielä parempi, koska siinä on myös oikea terapeutti pitämässä yhteyttä potilaaseen, sanoo HUS Psykiatrian osastonylilääkäri Katinka Tuisku.

Potilaalle ilmaisista mobiiliharjoitteista rentoutta ja rytmiä

Unettomuus voi ilmetä nukahtamisvaikeutena, öisenä heräilynä tai liian aikaisena heräämisenä. Ongelman aiheuttaa monesti ylivireys, johon terapiaohjelmassa on tarjolla muun muassa lihas- ja hengitysrentoutta sekä tietoista läsnäoloa lisääviä harjoituksia.

Noin kahden kuukauden mittainen unettomuuden nettiterapia on potilaalle ilmainen ja se koostuu seitsemästä vaiheesta. Terapia tähtää unirytmin säännöllistämiseen sekä uneen liittyvien haitallisten ajatusten ja käyttäytymismallien kitkemiseen.

̶  Sovelluksen unipäiväkirjan avulla potilas ja terapeutti voivat havainnoida sitä, miten potilaan päiväsaikainen toiminta vaikuttaa hänen uneensa ja vireyteensä, sanoo terapian sisältöä käsikirjoittanut unihoitaja Tuula Tanskanen HUS Psykiatriasta.

Lääkkeetön hoito tätä päivää

Niin eurooppalaisen unitutkimuksen yhdistys ESRS kuin suomalainen Käypä hoito nostavat yksiselitteisesti kognitiiviset terapiat parhaaksi hoitomuodoksi unettomuuteen.

̶   Nukahtamislääkkeitä voidaan tarvita akuutissa tilanteessa. Mutta säännöllistä ja pitkäaikaista lääkitystä kannattaa harkita vasta, jos terapia ei riitä, sanoo osastonylilääkäri Tuisku.

Käypä hoito -suosituksen mukaista hoitoa on toistaiseksi saanut Suomessa sattumanvaraisesti. Nettiterapian myötä hoitoon pääsy helpottuu.Terapiaan pääsee kaikkialta Suomesta jonottamatta lääkärin lähetteellä, esimerkiksi oman terveysasemansa tai työterveyshuollon kautta.

Taustaa

• Tilapäiset uniongelmat ovat tavallisia ja yleensä harmittomia. Unettomuushäiriöstä on kyse, kun hyvistä nukkumisolosuhteista huolimatta nukahtaminen tai unessa pysymisen on vaikeaa ainakin kolme kertaa viikossa kolmen kuukauden ajan, oireista on päiväsaikaista haittaa, eivätkä muut sairaudet riitä selittämään oireilua. Tällöin kannattaa hakea apua.

• Unettomuuden nettiterapia suoritetaan mobiililaitteella. Rekisteröinnin jälkeen sovellukseen voi kirjautua PIN-koodilla tai sormenjälkitunnistuksella.

• Nettiterapian tuottaa HUS. Suomessa HUS on tarjonnut terapeutin tukemia, itsenäiseen työskentelyyn perustuvia nettiterapioita vuodesta 2013. Lue lisää osoitteesta nettiterapiat.fi.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt:

Katinka Tuisku, osastonylilääkäri, HUS Psykiatria

katinka.tuisku@hus.fi

Tuula Tanskanen, unihoitaja, HUS Psykiatria

tuula.tanskanen@hus.fi

040 1286262

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Unettomuuden nettiterapia on Helsingin yliopistollisen sairaalan (HUS) kehittämä mobiilissa toimiva terapiaohjelma. Muutaman kuukauden mittainen terapia soveltuu pitkäaikaisesta unettomuudesta kärsiville ja on asiakkaalle ilmainen. Terapiaohjelmaa voi tehdä kotoa käsin omalta puhelimelta ja edistymistä tukee nettiterapeutti. Nettiterapiaan pääsee nopeasti kaikkialta Suomesta lääkärin lähetteellä.

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on Suomen suurin erikoissairaanhoidon toimija. Osaamisemme on kansainvälisesti tunnettua ja tunnustettua. Yliopistollisena sairaalana tutkimme ja kehitämme jatkuvasti hoitomenetelmiämme sekä toimintaamme.

HUSissa saa vuosittain hoitoa lähes 700 000 potilasta. Meillä työskentelee liki 27 000 ammattilaista potilaiden parhaaksi. Vastaamme erikoissairaanhoidon järjestämisestä Uudellamaalla. Lisäksi meille on keskitetty koko Suomen ja Etelä-Suomen yhteistyöalueen monien harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS – Vaikuttavinta hoitoa

HUSin mediapalvelu palvelee mediaa ma–to klo 10–16, pe klo 10–15 numerossa 050 427 2875 tai sähköpostitse viestinta@hus.fi