Ungdomstiden kan inte levas på distans och därför uppmanar Maskigäng-kampanjen i TikTok ungdomarna att använda ansiktsmask
Coronaviruset sprider sig alltjämt i hela Finland. THL har för hela landet utfärdat en rekommendation att använda ansiktsmask i situationer där det är omöjligt att hålla säkerhetsavstånd. Helsingfors, Esbo och Vanda städer samt HNS, HRT, ÅUCS och Omnia har noterat att användningen av masker bland främst 15–19-åringar har varit mindre än önskvärt och att coronaviruset sprids snabbt även hos denna grupp. Parterna i fråga har därför beslutat att slå ihop sina krafter och rikta en kampanj till ungdomarna där man sporrar dem att använda ansiktsmask under epidemin.
Ungdomstiden kan inte levas på distans
Syftet med kampanjen är att visa förståelse och empati för alla ungdomar som i dessa exceptionella tider lever ungdomstiden med alla dess omslag och viktiga händelser. Kampanjen kör ut budskapet att ungdomstiden inte kan levas på distans och att det därför är viktigt att använda ansiktsmask. Kampanjens signatur är #maskigäng vars syfte är att lyfta upp ungdomarna och deras kompisar till kärnan av kampanjen.
– Predikningar eller att domdera om begränsningar har visat sig vara ett uselt sätt att nå ungdomarna eller förändra deras beteende. Kampanjen utgår därför från att göra det möjligt att leva sin ungdomstid, inte att förneka den. Vi är alla absolut av samma åsikt att man inte kan leva ungdomstiden på distans, säger Harri Rinta-aho, chef för Esbo stads bildningsväsende.
Kampanjen tar sats i utgångsläget att de unga tilltalas under att de förstås, på ett för dem lämpligt sätt via andra ungdomar och på kanalerna där de spenderar sin tid. Den är till ungdomar i åldern 15 till 19 år och genomförs mest på TikTok där man med ljudspåret och videokoncept framhäver att det är viktigt använda ansiktsmask. Ljudspåret och därav skapade videor lanseras i TikTok. Kampanjens innehåll körs också på andra kanaler i sociala medier.
– Humoristiska videor i TikTok har huvudrollen i kampanjen och ljudspåret på videorna uppmanar att använda ansiktsmasker. Vi ville dristigt bryta mot traditionella uppfattningar om myndigheternas kommunikation och tala till ungdomar på deras eget språk. De influencer som deltar har således fått tämligen fria händer att designa videorna, försätter Rinta-aho.
Kampanjen uppmuntrar ungdomar att delta
Syftet med kampanjen Maskigäng är att få ungdomarna att använda ansiktsmask. Kampanjens strävan efter att få ungdomarna att delta i produktionen av innehållet stöder detta. Syftet är att ungdomarna inspireras till att – med hela kompisgänget – ta fram egna versioner av videorna #maskigäng, där ett viktigt element är att använda ansiktsmasker.
– När vi väcker intresset hos kompisgäng att delta i kampanjen kan vi hoppeligen få dem intresserade av att använda ansiktsmask även annars. Avsikten är att förändra attityden visavi användningen av ansiktsmask åt ett håll där det är cool och beundransvärt att använda ansiktsmask, säger Rinta-aho.
– Kompisarna är urviktiga och jag vill uppmuntra de unga att fördriva tiden tillsammans på ett ansvarsfullt sätt. Nu är det urviktigt att vi tar hand om oss själva och andra. Vi ska således använda ansiktsmask och tvätta händerna, så att vi minimerar spridningen av pandemin, säger Emilia Hakkarainen, TikTok-influencer och deltagare i kampanjen.
I huvudstadsregionen kan reklamen om Maskigäng-kampanjen ses på skärmar i HRT:s kommunikationsmedel samt på kanaler i social medier från och med 16 november. Helsingfors, Esbo och Vanda städer samt HNS, HRT, Omnia och ÅUCS genomför kampanjen under samarbete med förändringsbyrån Ellun Kanat och TikTok-byrån Sakea.
Mer information om kampanjen:
https://www.hus.fi/sv/maskigang
Videorna i TikTok:
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Fler videor
Nyckelord
Kontakter
Intervjuförfrågan:
Susanna Nikko
kommunikationschefen, kommunikationen för Esbo stads bildningsväsende
tfn 050 551 7118
susanna.nikko@espoo.fi
Bilder
Länkar
Om
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Följ Espoon kaupunki - Esbo stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Espoon kaupunki - Esbo stad
Tapiola Sinfoniettan tulevalla konserttikaudella klassikoita ja temaattisia kokonaisuuksia25.4.2024 13:39:45 EEST | Tiedote
Tapiola Sinfoniettan konserttikausi 24/25 kurkottaa taiteellisesti moniin suuntiin. Ohjelmistossa esitellään teemoja Bachin, Schumannin ja Beethovenin teossarjojen kautta ranskalaiseen musiikkiin ja minimalismiin. Musica Nova -nykymusiikkifestivaalilla orkesteri kantaesittää Jouni Hirvelän tilausteoksen Tuning in to Ice. Kauden residenssitaiteilijana toimii pianisti Irina Zahharenkova, joka on Viron kansainvälisesti tunnetuimpia muusikoita.
Voimakkaasti kasvavassa kaupungissa korostuu palvelu- ja investointitarpeiden hallinta25.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Tarkastuslautakunnan arviointi perustuu valtuustokauden kattavaan arviointisuunnitelmaan sekä vuosittaiseen arviointiohjelmaan.
Espoossa veteraanien perintöä vaalitaan lipunnostojuhlalla25.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Kansallista veteraanipäivää juhlitaan lauantaina 27.4. Suomen sotaveteraanien kunniaksi sekä muistoksi sodan päättymisestä ja rauhan alkamisesta. Espoossa juhlaperinteisiin kuuluu kaikille avoin lipunnostojuhla Tapiolassa sekä seppeleenlasku Espoon Tuomiokirkon sankarihaudalla.
Vinnare i idétävlingen om norra Alberga centrum är Walk Around24.4.2024 11:15:45 EEST | Tiedote
Juryn har valt signaturen Walk Around till vinnare i idétävlingen om norra Alberga centrum, som ordnades av Esbo stad. Bakom signaturen dolde sig byggbolaget YIT, arkitektbyrån Arco och planerings- och konsultbolaget Ramboll.
Leppävaaran ideakilpailun voittaja on Walk Around24.4.2024 11:15:45 EEST | Tiedote
Tuomaristo on valinnut Espoon kaupungin järjestämän Leppävaaran ideakilpailun voittajaksi ehdotuksen nimeltä Walk Around, jonka taustalla ovat rakennusyhtiö YIT, arkkitehtitoimisto Arco sekä suunnittelu- ja konsultointialan yritys Ramboll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum