Upplev julen i Paul och Fanny Sinebrychoffs hem

Pressmeddelande 29.11.2019 Konstmuseet Sinebrychoff. Julborden är dukade 30.11. 2019-12.1.2020. Dukningarna har planerats i samarbete med Konstmuseet Sinebrychoffs vänner r.f. Som sakkunnig deltog en medlem av vänföreningens styrelse, kammarrådet Kari-Paavo Kokki.

Foto: Finlands Nationalgalleri, Hannu Aaltonen
Matsalen i Paul och Fanny Sinebrychoffs hem, Bulevarden 40. Foto: Finlands Nationalgalleri, Hannu Aaltonen

Paul och Fanny Sinebrychoffs hemmuseum i konstmuséets andra våning har arrangerats i julstämning. I år har bordet I barockmatsalen dukats för åtta personer. Engelska nyrokokoservisen i blå-grå toner har tillhört paret Sinebrychoff, samt servetterna med Paul Sinebrychoffs monogram i rött. De stora och pampiga servetterna har vikts i form av franska liljor.

Konstmuseét har inga bruksföremål som tillhört familjen i sina samlingar, så föremålen i dessa juldukningar har inlånats av släkten. Man känner inte till vad Sinebrychoffs julmiddagar innehöll, men antagligen bestod de av delvis samma rätter, som fortfarande ingår i en traditionell finländsk jultradition. Paret Sinebrychoffs julfirande för hundra år sedan skedde i en liknande miljö som besökarna får se på utställningen. Vid sidan av den en nostalgiska julstämningen bland antikviteter och dukningar kan man uppleva den fantastiska samlingen gammal europeisk konst, som Paul och Fanny Sinebrychoff förvärvade under sin livstid.

Jultidens program:

lö 30.11. klo 11-16 Julpyssel för hela familjen

lö 30.11. klo 13 presentation av juldukningarna, kammarrådet Kari-Paavo Kokki

sö 1.12. klo 15 Konsert, Sibelius Akademin

fre 6.12. klo 12 presentation av juldukningarna, kammarrådet Kari-Paavo Kokki

fre 6.12. klo 13-15 Konstkvarten på Lucas Cranach-utställningen (på finska)

lö 7.12. klo 11-16 Vacker dukning - serviettvikning

ons 11.12. klo 18 Föreläsning: Lucas Cranach vanhempi ja kaunottaret, curator Claudia de Brün

sö 15.12. klo 14 presentation av juldukningarna, kammarrådet Kari-Paavo Kokki

tors 26.12. klo 14 presentation av juldukningarna, kammarrådet Kari-Paavo Kokki

Inträdesavgift: Gratis för hemmuséet! Specialutställningar 15/13 € eller med museikort

Beställningar för guidning: mån-fre kl. 10-14 eller sales@fng.fi

Öppet: Tis, tors, fre 11-18, ons 11-20, lö, sö 10-17, måndagar stängt

6.12. kl 10-17

24.-25.12. stängt

26.12. kl. 10-17

1.1.2020 kl. 10-17

Konstmuseet Sinebrychoff, Bulevarden 40
00120 Helsingfors, tel. 0294 500 460, www.siff.fi

Matsalen i Paul och Fanny Sinebrychoffs hem, Bulevarden 40.
Foto: Finlands Nationalgalleri, Hannu Aaltonen.

Ytterligare upplysningar:

Museichef Kirsi Eskelinen
p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Curator Claudia de Brün
p. 0294 500 468, Claudia.debrun@siff.fi

Information och tillstånd för fotografering:
Eija Pekkanen, p. 040 590 8807, Eija.Pekkanen@siff.fi

Foto: Finlands Nationalgalleri, Hannu Aaltonen

Följ Sinebrychoffin Taidemuseo

Senaste pressmeddelandena från Sinebrychoffin Taidemuseo

Uusi teoskonaisuus Uhattu elämä -näyttelyssä. Sinebrychoffin taidemuseo avautuu yleisölle tiistaina 2.6.2020.29.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Helmikuussa avattua, erityisen ajankohtaista Uhattu elämä -näyttelyä on täydennetty uudella teoskokonaisuudella, joka on esillä museon Punaisessa kellarissa. Teosten kautta tutkitaan taiteen ja luonnontieteen leikkauspisteitä eri aikakausina ja eri lähtökohdista. Empiirinen tutkimus on väline taiteilijan ilmaisulle, ajatuksille ja sanomalle. Ihmisten uteliaisuutta ja seikkailunhalua näyttelyssä valottaa kirjaharvinaisuus, Kansalliskirjaston A.E. Nordenskiöldin (1832−1901) kokoelmaan kuuluva matkakertomus. Kirja on painettu Amsterdamissa 1710, ja se kertoo Huippuvuorille ja Grönlantiin vuonna 1671 tehdystä tutkimusmatkasta. Lisäksi esillä on eläin- ja kasvitutkielmia 1500-luvulta lähtien. Nykypäivän näkökulman näyttelyyn tuovat valokuvataiteilija Sanna Kanniston (s. 1974) videoteokset, jotka konkretisoivat lintujen ja taiteilijan kohtaamista, tarjoten silti todellisuudesta irrallisen, hurmaavan luontokokemuksen.

Laaja Tiepolo-näyttely Sinebrychoffin taidemuseoon syksyllä25.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Uhattu elämä − Sinebrychoffin taidemuseo 13.2.−23.8.202011.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Eläimet ovat yksi vanhimmista kuva-aiheista – niitä tunnetaan jo esihistorialliselta ajalta. Uhattu elämä -näyttelyssä on esillä taiteilijoiden näkemyksiä eläimistä ja luonnosta 1500-luvulta nykypäivään. Teoksista välittyy eri aikakausien suhde luontoon ja eläimiin. Ymmärrys ihmisestä osana luontoa on vähentynyt kulttuurien teknistymisen myötä. Todellisuudessa ihmiset ovat osa kokonaisuutta.

Albert Edelfelt ja Romanovit, Sinebrychoffin taidemuseo 6.2.–10.5.20205.2.2020 14:00:00 EETTiedote

Näyttely esittelee Albert Edelfeltin vähemmän tunnettuja, Venäjän keisariperheeseen liittyviä teoksia. Pääosassa on Aleksanteri III:n veljenpoikia esittävä muotokuva Suuriruhtinaat Boris ja Kirill Vladimirovitš lapsina (1881) Rybinskin taidemuseon kokoelmista. Kauan kadonneeksi luultu maalaus nähdään Suomessa ensimmäistä kertaa. Lisäksi esillä on Koivujen alla -teos, jonka olinpaikka on ollut viimeiset 80 vuotta tuntematon. Yksityiskokoelmaan kuuluvassa teoksessa tyttöjen malleina olivat Edelfeltin nuoremmat sisaret Annie ja Berta. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Suomen Pietarin instituutin kanssa ja sen kuratoinut instituutin johtaja Sani Kontula-Webb. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseon Punaisessa kellarissa 6.2.–10.5.2020.