Urakoitsijaliitto: Sähköasennuksia myydään epäasiallisilla perusteilla

Oven taakse yllättäen ilmestynyt henkilö saattaa esittäytyä sähköurakoitsijaksi tai valtuutetuksi sähkötarkastajaksi, ja haluaa nähdä esimerkiksi kodin sähkökeskuksen. Tuloksena voi olla hintava tarjous sähköistyksen uudistamisesta, jota ei todellisuudessa tarvitsisi välttämättä tehdä lainkaan.
Vanhakin sähköpääkeskus voi olla täysin turvallinen, kun se täyttää asentamisajankohdan määräykset.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n jäsenistö on raportoinut liittoon havaintoja sähköistysremonttien harhaanjohtavasta ovelta ovelle -myynnistä. Kohteena ovat olleet useimmiten vanhahkoissa omakotitaloissa asuvat ikäihmiset.

Seinäjoella toimivan Pohjois-Suomen Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Juha Lounatvuoren mukaan myös hänen toimialueellaan on törmätty viime vuosina siihen, että sähkötöitä myydään valheellisin väittein.

- Eräässäkin tapauksessa omakotitalon omistajalle oli tarjottu talon sähköpääkeskuksen vaihtoa 2 500 euron ”tarjoushintaan” väittämällä, ettei sähkökeskuksissa saa nykyisten EU-määräysten mukaan enää olla perinteisiä tulppasulakkeita, sanoo Lounatvuori.

- Onneksi talon omistaja soitti meille ennen kauppoja. Tutkimme sähkökeskuksen ja totesimme, ettei sen vaihtamiselle ollut mitään tarvetta, ja vaikka olisi ollutkin, keskuksen ja sen vaihtotyön hinnaksi olisi meidän arviomme mukaan tullut korkeintaan 700 euroa, Lounatvuori kertoo.

Ei pakkoa uudistaa

- Sähkökeskuksia, pistorasioita tai muitakaan sähkölaitteistoja ei tarvitse uusia pelkästään muuttuneiden määräysten takia. Kun asennuksia tehtäessä on noudatettu silloisia vaatimuksia, niiden täyttäminen riittää, toteaa STUL:n tekninen johtaja Esa Tiainen.

Jos sähköistyksen kunto alkaa mietityttää tai jotain on rikki, sähköasennusoikeudet omaava asentaja tulee kutsua paikan päälle tarkistamaan tilanne ja tekemään korjaukset.

Vakiintuneilla toimijoilla on käytössään myös määrämuotoinen kodin sähköistyksen kuntokartoitus -menetelmä. Sen avulla tehtyjen havaintojen ja mittausten perusteella sähköasentaja antaa toimenpidesuositukset. Toimintaan ei Tiaisen mukaan kuulu uhkakuvien maalailu tai painostus tilaamiseen.

Tervettä epäluuloa

Pohjois-Suomen Sähkö on STUL:n pitkäaikainen jäsen ja Juha Lounatvuori liiton kunniapuheenjohtaja. Hän on ollut mukana laatimassa muiden sähköurakoitsijoiden kanssa alalle eettisiä sääntöjä, joihin jäsenistö sitoutuu ja jotka velvoittavat hyvien kauppatapojen noudattamiseen. Liitossa myös valvotaan sääntöjen noudattamista.

- STUL on tehnyt mm. Suomen Omakotiliiton kanssa viestinnällistä yhteistyötä tarkoituksena varoittaa kansalaisia epäasiallisista kaupustelijoista. On taas syytä kehottaa ihmisiä terveeseen epäluuloon silloin, kun kutsumatta paikalle saapunut sähköasentaja alkaa ehdotella tuhansien eurojen hintaisia sähköistysremontteja, toteaa Lounatvuori.

Jos epäilykset vilpillisyydestä heräävät, kannattaa tarkistaa tarjotun työn hintataso  ottamalla yhteyttä johonkin STUL:n ylläpitämästä www.löydäsähkömies.fi palvelusta löytyvään sähköurakoitsijaan.

- Toimitusjohtaja Juha Lounatvuori, Pohjois-Suomen Sähkö Oy, puh. 0400 666 316, juha.lounatvuori@pssahko.fi
- Tekninen johtaja Esa Tiainen, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 09 547 610, esa.tiainen@sahkoinfo.fi
- Viestintäjohtaja Paula Ihamäki, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 09 547 610. paula.ihamaki@stul.fi

Pohjois-Suomen Sähkö Oy:n toimitusjohtaja, STUL ry:n kunniapuheenjohtaja Juha Lounatvuori kehottaa ihmisiä varomaan vilpillisiä sähköremonttien kaupustelijoita.
STUL:n tekninen johtaja Esa Tiainen muistuttaa siitä, ettei sähkölaitteistoja tarvitse uusia muuttuneiden määräysten takia. Riittää, että asennukset täyttävät rakentamishetken määräykset.

www.löydäsähkömies.fi  on sähköistysalan yhteinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.