Urpo Lahtinen luotti keräilijänä tunteeseen - teemaopastuksilla tutustutaan Lahtiseen keräilijänä ja taidekokoelman helmiin

Kimmo Pyykkö -taidemuseon teemaopastuksella ke 18.7. klo 17 tutustutaan lehtikeisari Urpo Lahtiseen taiteen kerääjänä. Pe 27.7. klo 17.30 kuullaan Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn espanjalaisista taiteilijoista ja muista helmistä.

Hymy ja Urpo Lahtinen Villa Urpon edustalla. Kuva: Jeppe Lahtisen kotiarkisto.

Lehtikeisari Urpo Lahtinen rakasti taidetta ja luotti keräilijänä tunteeseen. Hän hankki taidetta impulsiivisesti, ja vain sellaisia töitä, joista todella piti. Urpo Lahtisen kokoelmaa on usein kutsuttu taitelijan urasta haaveilleen lehtimiehen omakuvaksi.

Teemaopastuksella ke 18.7. tutustutaan Urpo Lahtiseen (1931-1994) keräilijänä. Suomalaisten ja ulkomaisten taiteilijoiden kautta liikutaan suurista tunteista toiseen: kidutuksesta äidin rakkauteen, villeistä värikkäistä viivoista vaaleaan hiottuun marmoriin, lepäävistä hahmoista moottoripyörään.

Suuria tunteita on luvassa ke 18.7. klo 18.30, kun tangoyhtye Tango del Norte taituroi argentiinalaista ja suomalaista tangoa.

Teemaopastuksella pe 27.7. klo 17.30 tutustutaan kokoelman espanjalaisiin mestareihin ja muihin Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn voimakkaisiin ja rohkeisiin teoksiin.

1950-luvulla Urpo Lahtinen matkusti Espanjassa vaimonsa ja tulevan yhtiökumppaninsa Hymy Lahtisen (1930–2017) kanssa ja maasta muodostui molemmille tärkeä paikka. Sitä Espanja on ollut myös heidän pojalleen Jeppe Lahtiselle.

Espanjalainen taide on viehättänyt kaikkia Lahtisia ja taidekokoelmaan kuuluu useita töitä espanjalaisilta taiteilijoilta, muun muassa Pablo Picassolta, Salvador Dalílta, Antoni Tàpiesilta, Joan Mirólta ja Antonio Sauralta.

Opastuksen jälkeen pe 27.7. klo 19 espanjalainen tunnelma jatkuu Kangasala-salissa flamencokitaristi Raul Mannolan ja tanssija Aylin Eleonoran Flamenco Twilight-esityksessä.

Urpo Lahtinen keräilijänä -teemaopastus ke 18.7. klo 17.00
Näyttelyn espanjalaiset taiteilijat ja muut helmet -teemaopastus pe 27.7. klo 17.30

Opastukset sisältyvät pääsymaksun hintaan. Paikat opastuksille täytetään saapumisjärjestyksessä, ei ennakkovarauksia.

Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttely Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 16.6.-9.9.2018.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11–17, su 11–15 (heinäkuussa su 11-17)

Mediakuvia:

Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11-17, su 11-15 (heinäkuussa su 11-17)
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Laura Pekkala (13.7.2018 asti)
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

Riikka Herrala (16.7.2018 alkaen)
Kangasala-talo
riikka.herrala@kangasala-talo.fi

Hymy ja Urpo Lahtinen Villa Urpon edustalla. Kuva: Jeppe Lahtisen kotiarkisto.

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Pekka Luukkolan valokuvissa hehkuvat sininen iltahämy ja mystiset valoilmiöt21.9.2018 14:02Tiedote

Valokuvaaja Pekka Luukkola tuo töissään esille uusia tapoja kuvata suomalaista maisemaa. Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 29.9.2018 avautuva näyttely esittelee Luukkolalta yli 20 kookasta teosta, joissa liikutaan meren ja järvien rannoilla Ulkosaaristosta Lappiin. Syksyn toisena vaihtuvana näyttelynä nähdään kuvanveistäjä Kimmo Pyykön pronssiveistoksia. Näyttelyt ovat esillä 6.1.2019 saakka.