Urpo Lahtinen luotti keräilijänä tunteeseen - teemaopastuksilla tutustutaan Lahtiseen keräilijänä ja taidekokoelman helmiin

Kimmo Pyykkö -taidemuseon teemaopastuksella ke 18.7. klo 17 tutustutaan lehtikeisari Urpo Lahtiseen taiteen kerääjänä. Pe 27.7. klo 17.30 kuullaan Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn espanjalaisista taiteilijoista ja muista helmistä.

Hymy ja Urpo Lahtinen Villa Urpon edustalla. Kuva: Jeppe Lahtisen kotiarkisto.

Lehtikeisari Urpo Lahtinen rakasti taidetta ja luotti keräilijänä tunteeseen. Hän hankki taidetta impulsiivisesti, ja vain sellaisia töitä, joista todella piti. Urpo Lahtisen kokoelmaa on usein kutsuttu taitelijan urasta haaveilleen lehtimiehen omakuvaksi.

Teemaopastuksella ke 18.7. tutustutaan Urpo Lahtiseen (1931-1994) keräilijänä. Suomalaisten ja ulkomaisten taiteilijoiden kautta liikutaan suurista tunteista toiseen: kidutuksesta äidin rakkauteen, villeistä värikkäistä viivoista vaaleaan hiottuun marmoriin, lepäävistä hahmoista moottoripyörään.

Suuria tunteita on luvassa ke 18.7. klo 18.30, kun tangoyhtye Tango del Norte taituroi argentiinalaista ja suomalaista tangoa.

Teemaopastuksella pe 27.7. klo 17.30 tutustutaan kokoelman espanjalaisiin mestareihin ja muihin Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttelyn voimakkaisiin ja rohkeisiin teoksiin.

1950-luvulla Urpo Lahtinen matkusti Espanjassa vaimonsa ja tulevan yhtiökumppaninsa Hymy Lahtisen (1930–2017) kanssa ja maasta muodostui molemmille tärkeä paikka. Sitä Espanja on ollut myös heidän pojalleen Jeppe Lahtiselle.

Espanjalainen taide on viehättänyt kaikkia Lahtisia ja taidekokoelmaan kuuluu useita töitä espanjalaisilta taiteilijoilta, muun muassa Pablo Picassolta, Salvador Dalílta, Antoni Tàpiesilta, Joan Mirólta ja Antonio Sauralta.

Opastuksen jälkeen pe 27.7. klo 19 espanjalainen tunnelma jatkuu Kangasala-salissa flamencokitaristi Raul Mannolan ja tanssija Aylin Eleonoran Flamenco Twilight-esityksessä.

Urpo Lahtinen keräilijänä -teemaopastus ke 18.7. klo 17.00
Näyttelyn espanjalaiset taiteilijat ja muut helmet -teemaopastus pe 27.7. klo 17.30

Opastukset sisältyvät pääsymaksun hintaan. Paikat opastuksille täytetään saapumisjärjestyksessä, ei ennakkovarauksia.

Picassosta Pyykköön - Lahtiset keräilijöinä -näyttely Kimmo Pyykkö -taidemuseossa 16.6.-9.9.2018.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11–17, su 11–15 (heinäkuussa su 11-17)

Mediakuvia:

Teostiedot ja kuvaajien nimet tiedostojen nimissä mainittava julkaistaessa.

Avoinna ti-ke 11-17, to 11-19, pe-la 11-17, su 11-15 (heinäkuussa su 11-17)
Sisäänpääsy 6/4 € tai Museokortti, Alle 18-vuotiaat maksutta.

Laura Pekkala (13.7.2018 asti)
laura.pekkala@kangasala-talo.fi

Riikka Herrala (16.7.2018 alkaen)
Kangasala-talo
riikka.herrala@kangasala-talo.fi

Hymy ja Urpo Lahtinen Villa Urpon edustalla. Kuva: Jeppe Lahtisen kotiarkisto.

Vuoden 2015 alussa avattu Kimmo Pyykkö -taidemuseo sijaitsee arkkitehtuuriltaan palkitussa Kangasala-talossa, 20 minuuttia Tampereelta. Taidemuseon vaihtuvat näyttelyt esittelevät korkeatasoista kotimaista kuvataidetta ympäri vuoden kahdessa kerroksessa. Pysyvä näyttely Pitkän matkan ateljee kolmannessa kerroksessa avaa kuvanveistäjä Kimmo Pyykön elämän ja uran vaiheita. Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen-Komosen suunnittelemalle Kangasala-talolle myönnettiin Vuoden betonirakenne 2015 -palkinto ja Betonijulkisivu 2015 -arkkitehtuuripalkinto. Rakennus oli ehdolla vuoden 2015 Arkkitehtuurin Finlandia -palkinnon saajaksi.

Samuli Heimosen näyttely ja sen oheisohjelma tarjoavat jokaiselle jotakin26.2.2019 10:58:17 EETTiedote

TIEDOTE 25.2.2019. Kuvataiteilija Samuli Heimosen suosittu näyttely Monesta yksi on ollut avoinna kuukauden päivät ja sen on nähnyt jo yli 2000 kävijää. Näyttelyn monipuolinen oheisohjelma syventää näyttelykokemusta ja näyttelyn teemoja monin eri tavoin. Ensi viikolla ohjelmassa: museolehtorin kierros Samuli Heimosen näyttelyyn pidetään keskiviikkona 27.2. klo 13 ja yleisöopastus sunnuntaina 3.3. klo 13. Maaliskuun alussa voi tulla katsomaan, miten Samuli Heimosen maalaukset syntyvät, kun Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen kohtaavat Kangasala-talon lavalla ja huhtikuussa voi puolestaan osallistua vaikkapa mosaiikkikurssille.

Kuvan syntymisen ihme musiikin tahdittamana Kangasala-talon lavalla 6.3.19.2.2019 08:51:00 EETTiedote

Keskiviikkona 6.3. klo 19 Kangasala-talon lavalla kohtaavat kuvataiteilija Samuli Heimonen ja kansanmuusikko Ville Ojanen yhtyeineen. Yleisöllä on mahdollisuus nähdä, miten Samuli Heimosen teokset syntyvät ja kokea musiikin siivittämä maalaustapahtuma, jota harvoin pääsee seuraamaan ”livenä”. Tapahtumalipun hinnalla sisäänpääsyn myös Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseossa.

Senioripäivänä 13.2. opastus susiaiheisten muotokuvien maailmaan ja huumoripitoinen lyhytelokuva 87-vuotiaan Hilkan hiusongelmista6.2.2019 12:36:52 EETTiedote

Senioripäivänä 13.2. Kimmo Pyykkö -taidemuseo tarjoaa monipuolista ohjelmaa senioreille. Iltapäivä alkaa kuvataiteilija Samuli Heimosen Monesta yksi -näyttelyn opastuksella, jota seuraa lyhytelokuvanäytös ja keskustelutilaisuus Kangasala-talon salissa. Anne Välinoron ohjaama ja käsikirjoittama Karvan verran -lyhytelokuva kertoo ohjaajan 87-vuotiaasta äidistä Hilkasta ja hänen hiusongelmistaan.