Uskontopluralismin avulla kohti väkivallatonta maailmaa

Karla Löfgren ehdottaa kirjassaan uudenlaista terapeuttista suhtautumista uskontoihin ja henkisyyteen.

”Usko, toivo, rakkaus, meditaatio” (Basam Books 2021)

Miksi nimellisesti kristillisessä kulttuurissamme on niin paljon väkivaltaa – sekä fyysistä ja psyykkistä että hengellistä?

Filosofian maisteri, sosionomi ja diakoni Karla Löfgren näkee yhdeksi syyksi henkisen kasvatuksen puutteen. Kirjassaan Usko, toivo, rakkaus, meditaatio (Basam Books 2021) hän analysoi Suomen hengellisen tilan ongelmia, sulkeutuneisuutta ja suvaitsemattomuutta.

Meiltä puuttuu viisautta ja toimivia henkisiä tekniikoita. Mutta ei hätää: Uskontoteologian pluralistinen paradigma mahdollistaa kaikkien uskontojen hyväksymisen mahdollisina teinä valaistumiseen tai pelastukseen. Moniin uskontoihin kuuluva meditaatio sisältää psykologisesti vaikuttavia, terapeuttisia elementtejä, jotka auttavat monenlaisissa ongelmissa. Tekniikoita on kymmeniä, jopa satoja, eikä ole syytä rajoittua vain mindfulnessiin. Uskonnollispiirteiset meditaatiot voivat olla toimivampia kuin uskonnottomat.

”Meditaatio on itsehoitomuodoista demokraattisin, sillä sen harjoittamiseen ihminen ei tarvitse muita välineitä kuin kerran saadun opin.”

Jos hengellisyydestä puhumista vältetään, nämä hyödylliset tekniikat jäävät valistuneen keskustelun ulkopuolelle. Korkeampaan voimaan turvautuminen on kuitenkin monin tavoin lohdullista. Uskon ja toivon elementit toimivat suggestiivisesti. Uskonnot voidaankin tässä valossa nähdä paljon viisaampana perinteenä kuin vanhentuneiden lakien ja dogmien valtajärjestelminä: parantavina ja omaehtoista itsekasvatusta edistävinä voimavaroina ihmiselämässä.

Teoksessa kuvataan esimerkinomaisesti sekä tuhansia vuosia vanhoja että uudempia meditaatiomenetelmiä, joita on hyvällä menestyksellä sovellettu positiivisten elämänmuutosten toteuttamiseen. Löfgren ehdottaa meditaation sisällyttämistä eri kouluasteille ja koulutusohjelmiin, ja suosittelee hyväntahtoista uskontopluralistista suhtautumista kaikille parhaana, globaaliin aikakauteen sopivana tienä väkivallattomampaan maailmaan.

”Tavoittelen visiota tulevaisuuden uskonnosta. Onko se maailmankaikkeuden spirituaalisen ykseyden tiedostamista ja sen yhteyteen pyrkimistä?”

Karla Löfgren on filosofian maisteri, sosionomi ja diakoni. Hän on työskennellyt niin vapaa kirjoittajana ja kriitikkona kuin myös sosiaalialalla. Löfgren tarkastelee maailmaa humanistina ja yhteiskuntakriittisenä kulttuurintutkijana.

”Usko, toivo, rakkaus, meditaatio” (Basam Books 2021)