Utsattes din organisation för ett dataintrång eller ett dataläckage? Suomi.fi-webbtjänsten erbjuder nu samlade anvisningar
Den nya guiden i Suomi.fi-webtjänsten berättar hur en organisation ska gå till väga vid en akut situation, hur den kan förhindra ytterligare skador och var man kan söka hjälp för att utreda det som skett. Guiden ger också nyttiga råd om vad det man bör göra efter krisen, för att något motsvarande inte ska inträffa på nytt. Med hjälp av guiden kan man också kontrollera hur väl organisationen förberett sig för dataintrång.
”Också för organisationen innebär ett dataintrång eller ett dataläckage en kris, som i allmänhet kommer som en överraskning. I en dylik situation utsätts organisationen för väldigt många frågor från bekymrade kunder, media och andra håll”, berättar överdirektör Timo Salovaara från avdelningen Tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”För organisationer är situationen ofta lika kaotisk och oklar som den är för dem som utsatts för en dataläcka i sitt privatliv. Därför ville vi lätta också på organisationernas vånda i ett dylikt läge. Jag hoppas att den guide vi har publicerat hjälper olika organisationer att agera i dylika krissituationer och att förhindra eventuella ytterligare skador så effektivt som möjligt”, tillägger Salovaara.
Guiderna för medborgare och organisationer producerades i samarbete
Den nya guiden är en fortsättning på den guide som publicerades våren 2021. I den ges anvisningar om vad en privatperson bör göra om hen misstänker att personuppgifterna kommit i fel händer. Guiderna har publicerats på finska, svenska och engelska.
Bakgrunden till båda guiderna är dataintrånget mot Vastaamo som fått stor publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en uppföljningsåtgärd för handläggandet av läckan fastställde regeringen att man förverkligar en service som gör det enklare att agera vid en dataläcka.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har planerat den nya guiden tillsammans med den offentliga förvaltningen och organisationer inom den privata sektorn. Produktionen av tjänster för olika situationer förutsätter såväl insikt om kundernas behov som ett smidigt samarbete över organisationsgränser.
Finlands Näringsliv EK, Helsingforsnejdens handelskammare, de finländska cyberexperternas frivilligorganisation KyberVPK, Transport- och kommunikationsverket Traficoms Cybersäkerhetscenter, Polisen, Polisyrkeshögskolan, Företagarna i Finland, Dataombudsmannens byrå samt Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har medverkat i produktionen av den guide som avsetts för organisationer.
Kolla guiderna i Suomi.fi-webbtjänsten:
Uppgifter har stulits eller läckt ut från min organisation – guide för organisationer
Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut – guide för medborgare
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut
Väestötietopalvelut ja tietojen luovutukset
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i övermorgon18.11.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 19 november 2025 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 20 november 2025. I samband med den årliga uppdateringen raderas hemkommunen av sådana personer vars bostadsort har varit okänd i över två år. Denna ändring gäller ungefär 2 250 personer, som också lämnar Finlands folkmängd.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa ylihuomenna18.11.2025 07:03:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 19.11.2025 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 20.11.2025 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä poistetaan kotikunta sellaisilta henkilöiltä, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Tämä muutos koskee noin 2250 henkilöä, jotka poistuvat sen tuloksena myös Suomen väkiluvusta.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland the day after tomorrow18.11.2025 07:03:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 19 November 2025 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed on the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 20 November 2025. The annual update involves removing the municipality of residence of people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 2,250 persons who will also be removed from the population number of Finland as a result.
Välfärdsområdena gör det lättare att uträtta ärende digitalt – Man kan ge sin egen förtroendeperson rätt att uträtta ärenden i social- och hälsovårdens digitala tjänster3.11.2025 14:27:50 EET | Pressmeddelande
En del finländare saknar digitala färdigheter eller digitala identifieringsverktyg, vilket gör att de hamnar utanför de digitala tjänsterna som gör vardagen smidigare. Detta har fått åtta välfärdsområden att i samband med besök erbjuda sina invånare möjligheten att ge sin egen förtroendeperson Suomi.fi-fullmakter
Hyvinvointialueilla helpotetaan digiasiointia – Omalle luottohenkilölleen voi antaa oikeuden asioida sosiaali- ja terveydenhuollon digipalveluissa3.11.2025 08:33:38 EET | Tiedote
Osalla suomalaisista ei ole digitaitoja tai digitaalisia tunnistautumisvälineitä, jonka vuoksi he jäävät arkea sujuvoittavien digipalveluiden ulkopuolelle. Tämä on saanut kahdeksan hyvinvointialuetta tarjoamaan asukkailleen mahdollisuutta antaa käyntiasioinnin yhteydessä omalle luottohenkilölleen Suomi.fi-valtuuksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
