Utsattes din organisation för ett dataintrång eller ett dataläckage? Suomi.fi-webbtjänsten erbjuder nu samlade anvisningar
Den nya guiden i Suomi.fi-webtjänsten berättar hur en organisation ska gå till väga vid en akut situation, hur den kan förhindra ytterligare skador och var man kan söka hjälp för att utreda det som skett. Guiden ger också nyttiga råd om vad det man bör göra efter krisen, för att något motsvarande inte ska inträffa på nytt. Med hjälp av guiden kan man också kontrollera hur väl organisationen förberett sig för dataintrång.
”Också för organisationen innebär ett dataintrång eller ett dataläckage en kris, som i allmänhet kommer som en överraskning. I en dylik situation utsätts organisationen för väldigt många frågor från bekymrade kunder, media och andra håll”, berättar överdirektör Timo Salovaara från avdelningen Tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
”För organisationer är situationen ofta lika kaotisk och oklar som den är för dem som utsatts för en dataläcka i sitt privatliv. Därför ville vi lätta också på organisationernas vånda i ett dylikt läge. Jag hoppas att den guide vi har publicerat hjälper olika organisationer att agera i dylika krissituationer och att förhindra eventuella ytterligare skador så effektivt som möjligt”, tillägger Salovaara.
Guiderna för medborgare och organisationer producerades i samarbete
Den nya guiden är en fortsättning på den guide som publicerades våren 2021. I den ges anvisningar om vad en privatperson bör göra om hen misstänker att personuppgifterna kommit i fel händer. Guiderna har publicerats på finska, svenska och engelska.
Bakgrunden till båda guiderna är dataintrånget mot Vastaamo som fått stor publicitet och som ledde till att kundernas personuppgifter i stor utsträckning läckte ut på internet. Som en uppföljningsåtgärd för handläggandet av läckan fastställde regeringen att man förverkligar en service som gör det enklare att agera vid en dataläcka.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har planerat den nya guiden tillsammans med den offentliga förvaltningen och organisationer inom den privata sektorn. Produktionen av tjänster för olika situationer förutsätter såväl insikt om kundernas behov som ett smidigt samarbete över organisationsgränser.
Finlands Näringsliv EK, Helsingforsnejdens handelskammare, de finländska cyberexperternas frivilligorganisation KyberVPK, Transport- och kommunikationsverket Traficoms Cybersäkerhetscenter, Polisen, Polisyrkeshögskolan, Företagarna i Finland, Dataombudsmannens byrå samt Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har medverkat i produktionen av den guide som avsetts för organisationer.
Kolla guiderna i Suomi.fi-webbtjänsten:
Uppgifter har stulits eller läckt ut från min organisation – guide för organisationer
Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut – guide för medborgare
Nyckelord
Kontakter
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut
Väestötietopalvelut ja tietojen luovutukset
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
Digital mail sent by authorities is now surer to reach you – you’ll get a notification when you identify yourself in authorities’ e-services2.12.2025 07:03:00 EET | Press release
As of 2 December 2025, you will get a reminder during Suomi.fi e-Identification if you have any new unread messages in Suomi.fi Messages. The reminder is displayed when you to identify yourself in the e-services of the state, a municipality or a wellbeing services county. This change will help to ensure that you do not miss important official messages, such as decisions, invoices and appointment letters.
Ändringar i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställen: I Seinäjoki erbjuds distanstjänster från och med den 1 december28.11.2025 10:40:00 EET | Pressmeddelande
Antalet serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) ändras från och med den 1 december. MDB stänger servicestället i Seinäjoki och erbjuder i fortsättningen distanstjänster på orten. Distanstjänsten gör det möjligt att få personlig rådgivning och handledning trots att kunden och kundrådgivaren befinner sig på olika orter.
Muutoksia Digi- ja väestötietoviraston palvelupaikkoihin: Seinäjoella tarjolla etäpalvelua 1.12. alkaen28.11.2025 10:40:00 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietoviraston (DVV) palvelupaikkojen määrä muuttuu 1.12. alkaen. DVV sulkee Seinäjoen palvelupaikan ja tarjoaa paikkakunnalla jatkossa etäpalvelua. Etäpalvelu mahdollistaa henkilökohtaisen neuvonnan ja ohjauksen saamisen siten, että asiakas ja asiakaspalvelija sijaitsevat eri paikkakunnilla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
