Utsikterna för vinterunderhållet av landsvägar
Snö som faller på en ytmenföresdrabbad grusväg som mjukats upp av regn kan inte plogas på ett säkert sätt med en frontplog. Situationen är svårast när snöfallet plötsligt ändras till regn. Då fryser vattnet till på vägens yta och halkan kan inte bekämpas på förhand. Det tar timmar innan alla vägar har blivit plogade och halkbekämpningen är utförd. Således fordras att vinterunderhållsåtgärderna är mångsidiga och beredskap för föränderliga väderleksförhållanden. Vintern står nu vid dörren, vinterhastigheterna är i bruk och underhållsentreprenörerna är redo att möta vinterns utmaningar.
Det är skäl för väganvändarna att förbereda sig på varierande väderleksförhållanden under den kommande vintern. Det är viktigt att anpassa egen körhastighet till det rådande väglaget, hålla tillräckligt säkerhetsavstånd, reservera tillräckligt med tid och ha tålamod i trafiken. Vinterunderhållsfordonen är också en del av vintertrafiken som väganvändaren bör ta hänsyn till genom att vara särskilt försiktig vid möte exempelvis med plogningsfordon.
Verkställande och kvalitetssäkring av vinterunderhållet på landsvägarna
På statliga landsvägar ansvarar Trafikledsverket och NTM-centralerna för underhållet. Trafikledsverket ansvarar för vinterunderhållets riktlinjer och enhetlighet och NTM-centralerna konkurrensutsätter, sluter avtal och övervakar entreprenaderna. Vinterunderhållet på landsvägarna genomförs i hela landet genom entreprenadarbete och entreprenaderna är fleråriga, omfattande serviceavtal. I den nya modellen för underhållsentreprenader för landsvägar har man försökt fördela riskerna bättre och entreprenaderna grundar sig på riktpris och betalningsgrunden är faktiska arbeten. Kvalitetsnivån styrs av de riksomfattande riktlinjerna för verksamheten, som Trafikledsverket har fastställt. Den nya entreprenadmodellen för landsvägsunderhåll tas stegvis i bruk i samband med konkurrensutsättning och den är i bruk i alla entreprenader senast hösten 2023.
Med avsikt på arbetsbörda och materialåtgång kan vintrarna vara mycket olika, vilket har varit orsaken till att det gjorts upp en riskfördelningsmodell för avtalen. De nya avtalsmodellerna är i bruk under den kommande vinterperioden i underhållsentreprenaderna för Lappo, Seinäjoki och Karleby.
Bekämpning av halka och plogningsåtgärder på vägarna
I fråga om halkbekämpning är framförhållning viktigt. Under vinterperioden gäller jourtjänstgöring dygnet runt i alla underhållsentreprenader. Typiska halkbekämpningsåtgärder är saltning, sandning och uppruggning av den snöiga eller isiga vägytan. Framförhållande underhållsåtgärder på vägarna utförs vanligen under kvällen och natten. När väglaget förändras startas underhållsåtgärderna oberoende av klockslag i enlighet med åtgärdsbehovet.
Utgångspunkten för plogningen är att de livligast trafikerade vägarna plogas först och man ser till att förhållandena håller jämn kvalitet dygnet runt. Målet på livligt trafikerade vägar och på lättrafikleder är att snödjupet ska vara högst några centimeter och att vägytorna således ska vara huvudsakligen bara. Underhållssträckornas längd påverkar läget på lågtrafikerade vägar såtillvida att det tillfälligtvis kan vara 10 centimeter snö på vägen – och till och med mer när snön bildar rikligt med drivor.
Vinterunderhållets fem punkter
1) Halkan bekämpas alltid i mån av möjlighet med framförhållning. Vägen saltas ofta på kvällen och natten och friktionen på vägar med packad snö upprätthålls genom att rugga upp ytan och sanda vägen.
2) De livligast trafikerade vägarna plogas först. Målet är att det inte ska få vara mer än några centimeter snö på livligt trafikerade vägar eller på gång- och cykelvägar.
3) På livligt trafikerade vägar bekämpas halka med salt och på andra vägar med sand och genom att rugga upp den isiga vägytan.
4) Respons kan ges på vinterunderhållet av vägarna. Responsen kan ges exempelvis I Responskanalen: https://palautevayla.fi/aspa
5) I webbtjänsten Trafikläget finns aktuell information om väglaget och vinterunderhållet. I tjänsten finns bl.a. vägkameror och uppgifter om när vinterunderhållsåtgärder har utförts på vägen. Tjänsten finns på adress https://liikennetilanne.tmfg.fi/
Nyttiga länkar om vinterunderhåll
Informationspaket om vinterunderhåll av vägar (vayla.fi, på finska)
Vinterunderhåll av vägar (vayla.fi)
Trafikens kundservice, 0295 020 601 (rådgivning och respons, mån-fre, kl. 9-16)
Vägtrafikantlinjen 0200 2100 (meddelanden om vägnätets skick och problem i trafiken, öppen 24 h)
Kontakter
Marko Kantanen
Ledande väghållningsexpert, Väghållningsplanering
NTM-centralen i Södra Österbotten
tel. 0295 027 023
fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Ville-Petteri Luomanen
Väghållningsexpert, Väghållningsplanering
NTM-centralen i Södra Österbotten
tel. 0295 027 743
fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Bilder
Om
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Karteringen av översvämningar längs Tjöck å börjar (Österbotten)24.4.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Kristinestads stad och NTM-centralen i Södra Österbotten samarbetar med att göra upp en kartering av översvämningshotade områden i det nedre loppet av Tjöck å. Kartläggningen ger bra grundinformation bland annat för planeringen av markanvändningen i området.
Tiukanjoen tulvakartoitus alkamassa (Pohjanmaa)24.4.2024 11:00:00 EEST | Tiedote
Tiukanjoen eli Teuvanjoen alaosalle tehdään tulvavaarakartoitus Kristiinankaupungin ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen yhteistyönä. Kartoitus antaa hyvät pohjatiedot muun muassa alueen maankäytön suunnitteluun.
Etelä-Pohjanmaalla maaliskuun lopussa 6594 työtöntä työnhakijaa24.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Työttömien työnhakijoiden määrä nousi Etelä-Pohjanmaalla vuoden takaisesta, mutta laski viime kuukaudesta.
Rekreationsplanen för Storsand i Nykarleby skickas för utlåtande och presenteras för allmänheten (Österbotten)23.4.2024 10:07:56 EEST | Tiedote
Under åren 2021–2023 har en rekreationsanvändningsplan beretts för naturskyddsområdena och Natura 2000-området vid Storsand i Nykarleby. Planen har framtagits i samarbete med en planeringsgrupp som bestått av representanter för Nykarleby stad, Monäs, Hirvlax, Monå och Harjux byars samfälligheter, Forststyrelsen och Närings- trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten. Planens främsta målsättning är att fastställa hur området kan utvecklas så att skyddet av områdets naturvärden och möjligheterna till rekreationsanvändning kan samordnas. Rekreationsanvändningsplanen är inte juridiskt bindande.
Uudenkaarlepyyn Storsandin virkistyskäyttösuunnitelma lähetetään lausuntokierrokselle ja esitetään yleisölle (Pohjanmaa)23.4.2024 10:07:56 EEST | Tiedote
Uudenkaarlepyyn Storsandin luonnonsuojelualueiden ja Natura-2000-alueen virkistyskäyttösuunnitelma on valmisteltu vuosien 2021–2022 aikana. Suunnitelma on laadittu yhteistyössä ohjausryhmän kanssa, johon on kuulunut Uudenkaarlepyyn, osakaskunnan (Monäs-Hirvlax-Monå och Harjux byars samfällighet), Metsähallituksen ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen edustajia. Virkistyskäyttösuunnitelman päätavoite on määritellä, miten aluetta voidaan kehittää siten, että luonnonarvojen turvaaminen ja alueen virkistyskäyttömahdollisuuksia pystytään yhteensovittamaan. Virkistyskäyttösuunnitelma ei ole juridisesti sitova.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum