ICT Elmo Oy

UTU vaihtoi ICT-taloa: “Enää ei ole tunne, että jäisi yksin”

Suomalaisilla ICT-ostajilla toistuu usein samat haasteet: kuinka vertailla palveluntarjoajia ja varmistaa palvelutuotannon laadukkuus? Sähkö- ja automaatioalan konserni UTU vaihtoi alkuvuodesta 2021 ICT-taloa, kun edellisen kanssa haasteet kävivät ilmeisiksi. Nyt UTU kannustaa muitakin yrityksiä kahteen asiaan: valmiuteen vaatia ja vaihtaa sekä keskusteluun kilpailutusvaiheessa.

“Aiemman IT-talon kanssa tuntui, että hankkeet jäivät kesken ja kun pyysimme vetoapua, jäimme ikään kuin yksin. Kommunikointi ei 3-vuotisessa yhteistyössä enää pelannut, joten lähdimme rohkeasti hakemaan vaihtoehtoja”, UTU:n IT-järjestelmäasiantuntija Tiina Rajala kuvailee organisaationsa haasteita.

ICT-palveluiden kilpailutus tehtiin lopulta kolmen IT-talon välillä. UTU:n talouspäällikkö Päivi Juopperin mukaan tekniset vaatimukset ovat kilpailutuksissa helpoin osuus. Vaikeampaa on verrata ihmisiä ja tapoja toimia - mutta sekin onnistuu.

“Kehitysprojektien osalta meille oli tärkeä saada tuntuma siihen, kuinka IT-toimijat lähestyvät tilaajan tarpeita. Kävimme jokaisen toimijan kanssa keskustelut, sillä halusimme käytännönläheiset tekijät. Valitsimme tämän pohjalta Elmon, sillä lupaus, jonka he antavat asiakkailleen tavastaan tehdä töitä, kolahti. Meillä oli selkeä referenssi siitä, miten emme halua toimittavan ja Elmon lupaus asiakaslähtöisestä, avoimesta kommunikoinnista oli siihen tervetullut vastakohta”, Juopperi sanoo.

Ei kankeille sopimuksille, kyllä vapaudelle vaihtaa

Puheet ovat puheita ennen kuin päästään käytäntöön. Onneksi käytäntö on UTU:n kokemuksesta osoittautunut lupausten veroiseksi. Nyt UTU:lla on referenssi siitä, miten ICT-palveluntuotanto tulisi tehdä.

“Elmon kanssa pidettyjen työpajojen myötä tiedämme, missä mennään ja pystymme ohjaamaan toimenpiteitä. Meillä ei välttämättä ole kaikkea teknistä tietoa, mutta selkeä kuva, mitä tapahtuu ja miksi. Asiat dokumentoidaan, ne ovat nähtävillä ja kaikkineen Elmon tekeminen on hyvin avointa ja läpinäkyvää”, Rajala kehuu.

Elmo haluaa toimia äänitorvena ja suunnannäyttäjänä koko alalla: IT-talo kannustaa kilpailutuksen avoimuuteen, sopimusmallien ravisteluun ja siihen, että asiakas saa vaihtaa, jos ei ole tyytyväinen. Vapaus lähteä pitää sisäisen motivaation ja siten tekemisen tason korkeana.

“Asiakkaan ei tarvitse eikä tulisi tyytyä esimerkiksi kolmen päivän vasteaikaan Service Deskissä tai pelätä, että palveluntuottajalla pallot tippuu. Meillä huolellinen dokumentointi takaa, että asiakkaan tilanteesta on hyvä kokonaiskuva koko organisaatiossa ja siten on aina tarvitut asiantuntijat auttamassa”, asiakkuudesta vastaava Mikko Saarenpää kuvailee.

Vesa Pääkkönen
ICT Elmo
myyntijohtaja
vesa.paakkonen@elmo.fi

ICT Elmo Oy
Patamäenkatu 18

03 455 2000https://www.elmo.fi/

Elmo on valtakunnallinen ICT-talo, joka tarjoaa täydelliset ICT-palvelut yrityksille: palvelukattaus käsittää tietoliikenne- ja viestintäpalvelut, konesali- ja pilvipalvelut, laitteet, ohjelmistot, tietohallinnon johtamispalvelut ja innovaatiot. Elmolla jokaisen tavoitteena on saada asiakas rakastamaan ICT:tä osoittamalla, kuinka mutkattomasti kaikki voi sujua. Elmon palveluksessa on yli 80 kovan luokan ammattilaista, ja liikevaihto vuonna 2020 oli 12,2 miljoonaa euroa. Elmon päätoimialue on Pirkanmaa ja keskeisiä kasvualueita pääkaupunkiseutu ja Turun seutu. www.elmo.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ICT Elmo Oy

Kasvuryhmä kannustaa törkeisiin lupauksiin, ICT-talo Elmo lupaa uudistaa koko toimialan6.9.2021 07:40:00 EEST | Tiedote

Kasvuryhmä on valtakunnallinen, noin 200 yrityksen yhteisö, joka sparraa kasvuun, toimii avoimuuden hengessä ja kannustaa jäsenyrityksiään antamaan “törkeitä lupauksia” viideksi vuodeksi eteenpäin. Yksi Kasvuryhmä-yrityksistä on ICT-talo Elmo, jonka törkee lupaus on kasvattaa liikevaihtonsa 25 miljoonaan vuoteen 2025 mennessä ja uudistaa koko ICT-toimiala. Tätä ei tehdä ilman, että ihmiset ovat keskellä.

Efecte ja Elmo solmivat strategisen yhteistyösopimuksen Suomessa8.10.2020 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomalainen ohjelmistoyhtiö Efecte Oyj ja ICT-palveluyritys ICT Elmo Oy ovat sopineet yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on kasvattaa ja kehittää yhteistä liiketoimintaa Suomessa. Elmo liittyy Efecten kumppaniohjelmaan Gold-tasolla, joka on yrityksen korkein kumppanuustaso. Kumppanuuden myötä Efecten palveluhallinta-alustaa käytetään aina kiinteänä osana Elmon palvelutuotannon ratkaisuja. Elmolla on mahdollisuus laajentaa Efecten käyttöä asiakkailleen uusiin käyttöskenaariohin kuten HR, Finanssi ja asiakaspalvelutoiminta.

Elmo toi työterveyspsykologin toimistolleen - Ennaltaehkäisevä työ tukee henkilöstön jaksamista ja palautumista2.4.2020 09:47:31 EEST | Tiedote

Finla Työterveys ja ICT-talo Elmo toteuttivat keväällä poikkeuksellisen mittavan työhyvinvointiprojektin. Tavoitteena oli kiinnittää huomiota palautumisen merkitykseen ja luoda ennaltaehkäisevä toimintamalli työuupumusta vastaan. Projektiin kuului luentojen ja hyvinvointikyselyiden lisäksi merkittävänä osana henkilökohtaiset tapaamiset työterveyspsykologin kanssa.