Uuden sadon Beaujolais Nouveau -viinejä ei tänä vuonna Alkon vakiovalikoimaan

Uuden sadon Beaujolais Nouveau -viinejä ei satokauden haasteiden vuoksi saada tänä vuonna myyntiin Alkoon. Beaujoulais Nouveaun satomäärät jäävät jopa puoleen tavanomaisesta, mikä nostaa myös markkinahintoja.

Alko on perinteisesti joka vuosi marraskuun kolmas torstai tuonut myyntiin Gamay-rypäleestä valmistetun uuden sadon Beaujoulais Nouveau -viinin, joka myydään nopean tuotantoprosessin päätteeksi vain 6–8 viikon kuluttua sadonkorjuusta. Tänä vuonna ei Beaujolais Nouveau -viinejä satokauden haasteiden vuoksi saada myyntiin Alkoon.

Bourgognen, johon Beaujolais’n viinialuekin kuuluu, viinintuotantoa koetteli tänä keväänä halla, jonka seurauksena merkittävä osa sadosta tuhoutui. Tuhoa täydensi vielä sateinen kesä. Kun maailmalle yleensä päätyy myyntiin kolmisenkymmentä miljoonaa pulloa Beaujolais Nouveauta, arvioidaan määrän tänä vuonna jopa puolittuvan.

”Kysyntään nähden pienentynyt tarjonta on nostanut Beajoulais Nouveaun maailman markkinahintoja merkittävästi, jopa 50 prosentilla. Emme valitettavasti tuotehaussa saaneet hakemaamme 10–12 euron hintatasoon sopivia tarjouksia lainkaan, emmekä aikataulullisesti pystyneet enää avaamaan uutta hakua”, taustoittaa valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen.

Alkon tavarantoimittajilla on mahdollisuus listata Beaujolais Nouveau Alkon tilausvalikoimaan, jolloin tuote olisi tilattavissa Alkon verkkokaupasta ja saatavilla joistakin Alkon yksittäisistä myymälöistä.

”Beaujolais Nouveaun suurin huomio ja kysyntä ajoittuu lanseerauspäivään ja sitä seuraaviin yhteen tai kahteen viikonloppuun. Lyhyen sesongin, saatavuushaasteiden ja korkean hinnan vuoksi pidän epätodennäköisenä, että Beaujolais Nouveauta listattaisiin tilausvalikoimaamme”, Koskinen toteaa.

Alkossa Beaujolais Nouveauta on myyty viime vuosina noin 50 000–60 000 pulloa vuodessa.

”Vaikka suurin huuma on laskenut, on meillä Suomessakin viinillä vannoutuneet ystävänsä. Olemmekin pahoillamme, että tänä vuonna emme pystyneet tähän asiakkaidemme tarpeeseen ja kysyntään vastaamaan. Yleisesti tuotesaatavuutemme on hyvällä tasolla”, sanoo Koskinen.

Beaujolais-alueen viininystäville Koskisella on kuitenkin myös hyviä uutisia: ”Tuomme Beaujolais-alueen viinejä osaksi Erikoiserät-teemaa, joka alkaa myymälöissämme 2.12. Valikoimaan tulee 10 tuotetta alueen eri kylistä. Beaujolais’n kyläviinit ovat nouveauta täyteläisempiä, herkullisen marjaisia, vivahteikkaita ja erinomaisesti jouluiseenkin ruokapöytään sopivia.”

Takatalvi tuhosi Ranskan viinisadosta kolmanneksen

Koko Ranskan viinisadosta takatalvi tuhosi tänä keväänä noin kolmanneksen. Joillain alueilla sadosta tuhoutui jopa 70–80 prosenttia. Tuho kosketti monia Ranskan tunnettuja viinintuotantoalueita, kuten Bordeaux’ta, Bourgognea, Rhônen laaksoa ja Provencea.

Koskisen mukaan ilmastonmuutos vaikuttaa viinintuotantoon maailmanlaajuisesti.

”Sään ääri-ilmiöt, kuten myöhäiset keväthallat, raekuurot, kuivuus ja toisaalta liialliset sateet pienentävät satomääriä ja aiheuttavat taloudellisia menetyksiä viinintuottajille. Sään lämmetessä myös tuholaiset leviävät laajemmalle ja vaativat viljelijöiltä uusia toimia sadon suojaamiseksi.”

Ilmastosta huolestuneet viinitilat vievät toimintaansa ympäristön kannalta koko ajan kestävämpään suuntaan ja etsivät uusia tapoja sopeutua tilanteeseen.

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.