Uuden sadon Beaujolais Nouveau -viinit myyntiin 17.11.

Uuden sadon odotetut Beaujolais Nouveaut ovat yksi Beaujolais’n alueen taidonnäytteistä. Viinit tulevat myyntiin Alkoissa torstaina 17.11.

Ranskalaiselta AOC-viinintuotantoalueelta Beaujolais’ta saadaan joka vuosi vain muutama viikko sadonkorjuun jälkeen käsinpoimituista Gamay-rypäleistä valmistetut Beaujolais Nouveau -punaviinit. Viini vapautuu myyntiin samaan aikaan ympäri maailman, aina marraskuun kolmantena torstaina.

”Erityisesti Ranskassa Beaujolais Nouveau -päivää juhlitaan näyttävästi ja sadon punaviiniä nautitaan jo heti keskiyöllä, kun vuorokausi vaihtuu. Myös meillä Suomessa nämä marjaisat ja raikkaat viinit ovat löytäneet nauttijansa”, kertoo tuotepäällikkö Carla Seitovirta.

Beaujolais Nouveau -viinit myyntiin 17.11.

Vuoden 2022 viinit tulevat myyntiin Alkon valikoimaan torstaina 17.11. ja ne ovat saatavilla kaikista Alkon myymälöistä sekä verkkokaupasta. Viinejä tulee valikoimaan kaksi.

Tuotepäällikkö Carla Seitovirran mukaan tämän vuoden sadon laatu oli erinomainen.

”Kevät ja kesä oli tänä vuonna koko Ranskassa kuuma ja sademäärä jäi puoleen normaalista. Beaujolais Nouveau -sadon laatu oli erinomainen. Helleaallot tuottivat runsaan sokeripitoisia, joskin pienikokoisia rypäleitä. Näistä rypäleistä on nyt tuotettu aromaattisia, tuoreen hedelmäisiä sekä runsaan punaisia Beaujolais-viinejä.”

Uuden sadon kevyet punaviinit ovat mutkattomia nautiskeluviinejä syysiltoihin. Ne ovat makumaailmaltaan raikkaan punamarjaisia, vähätanniinisia sekä kevyen mausteisia.

”Marjaisa ja raikas viini on hyvä kumppani kevyille juustoille, salaateille tai vaikkapa mausteiselle makkaralle. Ne ovat erinomainen valinta myös joulupöytään sointuen hienosti yhteen esimerkiksi joulukinkun kanssa.”

”Viinit on tarkoitettu nauttivaksi nuorena. Hedelmäisen luonteensa ja parhaat ominaisuutensa viini säilyttää noin kuuden kuukauden ajan. Nouveaut kannattaa nauttia viilennettynä, optimaalinen lämpötila tarjoilulle on 12–14 astetta.”

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 372 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.