TAYS SydänsairaalaTAYS Sydänsairaala

Uuden Sydänsairaalan aulaan taiteilija Kirsti Tuokon teos ”Chillaa meidän kanssa”

Tampereen uuden Sydänsairaalan aulaan tilattu taiteilija Kirsti Tuokon taideteos ”Chillaa meidän kanssa” julkistetaan 2.5.2018 klo 13. Sydänsairaalan edustajista ja taidealan asiantuntijoista koostuva raati valitsi Tuokon teoksen yksimielisesti tammikuussa 2017 useammasta vaihtoehdosta. Varsinaisen työn toteuttaminen alkoi kesän 2017 puolivälissä, ja valmis teos ripustettiin uuden sairaalarakennuksen aulaan maaliskuussa 2018.

Uuden Sydänsairaalan aulan taideteoksen toteuttamista edelsi huolellinen valintaprosessi, jossa käytettiin asiantuntija-apua. Taiteilija Juha Merta ja taideintendentti Sirpa Joensivu valikoivat Sydänsairaalan toiveisiin ja tavoitteisiin pohjaten kuusi taiteilijaa, joista Sydänsairaalan työryhmä valitsi kolme, joilta tilattiin ehdotus. Joulukuussa 2016 taiteilijat kävivät esittelemässä omat ehdotuksensa Sydänsairaalan raadille, jossa taidealan asiantuntijat olivat mukana. Raati teki valinnan yksimielisesti tammikuussa 2017. Raati perusteli valintaansa mm. seuraavasti:

”Kirsti Tuokon ehdotus on inhimillinen, elämäniloinen ja värimaailmaltaan hieno. Teos tuo aulaan paitsi väriä, myös tervetullutta rosoisuutta hillityn ja selkeän sisustuksen keskelle. Teoksen ihmishahmoissa on ilmavuutta ja eloisuutta. Toteutustavaltaan ja tekniikaltaan teos on mielenkiintoinen ja kaksiulotteisuudessaan elävä.”

Kirsti Tuokko kävi tutustumassa taideteoksen tulevaan paikkaan useaan otteeseen. ”Käytyäni paikan päällä uuden sairaalan rakennustyömaalla innostuin entistäkin enemmän tästä työstä. Oli myös hienoa, että Sydänsairaalan väki halusi seurata tiiviisti työn etenemistä esimerkiksi vierailemalla ateljeessani useampaan kertaan”, Tuokko kertoo. Timo Rajakallio tekee uuden sairaalan esittelyvideoon tarinan myös taiteilija Kirsti Tuokosta sekä taideteoksen synnystä.

Hämeenmaan Sydänpiirin lakkautettu naistoimikunta lahjoitti teoksen hankkimiseen 10 000 euroa. Loput taideteoksesta maksaa Sydänsairaala.

Kari Niemelä
Sydänsairaala

Liitteet:

Kirsti Tuokon cv: http://www.kirstituokko.fi/cv.html

Kuvia taideteoksesta voi pyytää Sirkku Viskarilta, puh. 050 555 7740

Ensitie 4

(03) 311 716http://www.sydansairaala.fi

Sydänsairaala on Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin omistama osakeyhtiö, joka vastaa Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden sydänpotilaiden erikoissairaanhoidosta ja tuottaa palveluita myös muille kunnille, sairaanhoitopiireille ja terveydenhuoltoalan toimijoille. Sydänsairaalan toimipisteet sijaitsevat tällä hetkellä Tampereella, Helsingissä, Hämeenlinnassa, Riihimäellä ja Valkeakoskella. Sydänsairaalan palveluksessa työskentelee 450 henkilöä.

Jonottamatta hoitoon Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalaan13.6.2017 15:53Tiedote

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin erikoissairaanhoitoa tarvitsevat sydänpotilaat on hoidettu vuoden alusta alkaen Hämeenlinnan ja Riihimäen Sydänsairaalassa. Hoitojonot on saatu purettua Kanta-Hämeessä reilun viiden kuukauden tehokkaan toiminnan tuloksena. Sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen, pallolaajennukseen, rytminsiirtoon ja tahdistinasennukseen pääsee Hämeenlinnan Sydänsairaalassa nyt kahden viikon kuluessa lähetteestä ja kardiologin vastaanotolle Hämeenlinnassa ja Riihimäellä alle kuukaudessa. - Hoitojonot on saatu purettua, vaikka uusien lähetteiden määrä on kasvanut noin 12 % edelliseen vuoteen verrattuna.Hyvän hoitoonpääsyn taustalla on toiminnan aktiivinen kehittäminen ja tiimityö, toteaa Sydänsairaalan Hämeenlinnan ja Riihimäen yksiköiden toimintopäällikkö ja osastonylilääkäri Teemu Hovila. Sydänpotilaiden kohdalla oikea-aikainen hoitoonpääsy on erityisen tärkeää. Nopea hoitoonpääsy mahdollistaa aiempaa paremmin myös asiakkaan yksilöllisen toiveen huomioimisen hoitoajankohta

Helsingin Sydänsairaala tuo uuden palvelumallin sydänsairauksien hoitoon27.4.2015 08:30Tiedote

Helsinkiin avataan toukokuussa 2015 sydänsairauksien hoitoon erikoistunut Helsingin Sydänsairaalan yksityisvastaanotto, joka mahdollistaa helpon ja nopean pääsyn sydänhoidon kokeneiden erikoisosaajien vastaanotolle ilman lähetettä. Jokaiselle asiakkaalle voidaan suunnitella yksilöllinen hoitosuunnitelma ja mahdollisesti tarvittavat tutkimukset ja hoidot välittömästi, yhden vastaanottokäynnin aikana. Helsingin Sydänsairaala toimii yhteistyössä Tampereella sijaitsevan Tays Sydänsairaalan kanssa, joka tarjoaa potilaille tarvittaessa myös vaativammat sydäntutkimukset ja -toimenpiteet. Asiakkaiden kannalta yhteistyö tarkoittaa viiveetöntä ja sujuvaa hoitoketjua sydäntutkimuksiin ja -hoitoihin niihin erikoistuneiden asiantuntijoiden yhteistyönä.

Yhtenäisellä hoitoketjulla parempiin tuloksiin – Tampereella ryhdytään tutkimaan sydämen vajaatoimintapotilaiden hoitoa27.2.2015 09:54Tiedote

Hajanaiset hoitoketjut, päällekkäiset toiminnot ja järjestelmän pirstaleisuudesta johtuva potilaan hoidon kokonaisvastuun puute haittaavat suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän toimintaa. Samalla syntyy turhia kustannuksia. Hoitoketjut ovat suomalaisissa kunnissa epäselviä, koska hoito on jakautunut eri toimijoille ja edelleen näiden toimijoiden eri organisaatioyksiköille.