Uudenlainen kaukolämmön lämmönjakokeskuspalvelu mahdollistaa energiatehokkuuden parantamisen kiinteistöissä

Turku Energia tarjoaa jatkossa taloyhtiöille ja yrityksille avaimet käteen -palveluna kaukolämmön neljännen sukupolven lämmönjakokeskuspalvelun. Uusi palvelu tarjoaa taloyhtiöille ja yrityksille uudenlaisen näkymän kiinteistön lämmitykseen ja mahdollistaa sen energiatehokkuuden parantamisen.

Tavallisen lämmönjakokeskuksen tekninen käyttöikä on keskimäärin noin 20 vuotta, joten monilla kaukolämpötaloyhtiöillä on edessään keskuksen uusinta. Turku Energian uudella, älykkäällä lämmönjakokeskuspalvelulla yritykset ja taloyhtiöt voivat päivittää vanhan kaukolämpöjärjestelmänsä tulevaisuuden järjestelmään vaivattomasti ja vihreitä arvoja kunnioittaen.

– Uusi lämmönjakokeskuspalvelu on hyvä esimerkki älykkäistä uuden sukupolven kaukolämpöpalveluistamme. Se mahdollistaa energiatehokkuuden parantamisen etenkin vanhemmissa taloyhtiöissä, joissa lämmönjakokeskusten vaihto on ajankohtainen, kertoo Turku Energian tuotepäällikkö Mika Karbin.

Palvelua käyttävät taloyhtiöt ja yritykset voivat seurata kiinteistöjen lämmitystä etänä selainpohjaisella järjestelmällä, joka toimii helposti tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella. Kiinteistön energiatehokkuutta voidaan parantaa esimerkiksi lämpötilojen muutoksilla ja tehonrajoituksilla.

Etävalvonta- ja ohjausjärjestelmänä toimii HögforsGST:n Fiksu Control System, joka tuottaa myös kattavia raportteja lämmityksen toiminnasta ja energiansäästöstä. HögforsGST:n liiketoimintajohtaja Juha Virkki toteaa, että kaukolämpöala on murroksessa. Tulevaisuuden kaukolämpö on älykästä, vihreää ja edullista.

– Tämä vaatii tuotannon uudistamisen lisäksi myös kiinteistöissä sijaitsevilta kaukolämpölaitteistoilta älykkäämpää ohjausta. Turussa ollaan kaukolämmön tuotannossa jo hyvin vihreitä. Kun vielä kulutuspisteet saadaan toimimaan järkevämmin, on lopputulos paras mahdollinen, Virkki sanoo.

Raision Kaanaassa sijaitseva As Oy Raision Koivulehto otti palvelun käyttöönsä vuoden 2020 lopulla. Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Ilkka Pakkasen mukaan vuonna 2000 rakennettujen talojen vanha lämmönjakokeskus alkoi olla elinkaarensa päässä.

– Teimme päätöksen, että emme odota, että vanha keskus laukeaa. Meillä oli yhtiökokouksessa helppo valinta ottaa palvelu Turku Energialta. Päällimmäinen syy oli varmasti hinta. Kun on kuukausipohjainen maksusuunnitelma, taloyhtiön ei tarvitse ottaa ylimääräistä lainaa keskusta varten.

– Leasing-sopimus sitoo myös palveluntarjoajaa huoltamaan, korjaamaan ja tarkkailemaan keskuksen kuntoa ja säätökäyriä, mikä helpottaa asukkaiden elämää. Kaikki on mennyt hienosti, mitään soraääniä ei ole asukkailta kuulunut. Lämpöä on riittänyt, keskus on toiminut ja säädöt ovat olleet kunnossa, Pakkanen kiittelee.

Taloyhtiöt ja yritykset voivat hankkia uuden järjestelmän kerralla tai kuukausimaksullisena leasing-palveluna. Palvelun hinta vaihtelee lämmönjakokeskuksen koon mukaan, alkaen noin 70 euroa kuukaudessa. Hintaan sisältyy laitteiston huolenpitotarkistus kymmenen vuoden ajan.

Keskuksen saa myös niin sanotusti hybridivalmiina, jolloin se taipuu tulevaisuuden energiatehokkuushankkeisiin. Tulevaisuudessa lämmönjakokeskusten ohjausjärjestelmät mahdollistavat myös kiinteistön liittymisen kysyntäjoustoon.

EDIT 19.2.2021 klo 9.40: Kuvat päivitetty, Ilkka Pakkasen kuvien julkaisuun liittyen olethan yhteydessä Turku Energian viestintään.

Tuotepäällikkö Mika Karbin, Turku Energia
sähköposti: mika.karbin@turkuenergia.fi.

Hallituksen puheenjohtaja Ilkka Pakkanen, As Oy Raision Koivulehto
sähköposti: ilkka_pakkanen@hotmail.com

Liiketoimintajohtaja Juha Virkki, HögforsGST Oy
sähköposti: juha.virkki@hogforsgst.com.

Kuvat

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2019 oli 276,8 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 340 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. Uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun energian määrä on vuoden 2020 lopussa jo 70 %. www.turkuenergia.fi

Kaukolämmön päästöt laskevat Turun seudulla valtakunnallista tasoa nopeammin6.5.2021 13:42:41 EEST | Tiedote

Kaukolämmön tuotantoon on Turun seudulla tehty viime vuosina sekä Turku Energian että Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n toimesta määrätietoisesti investointeja, joiden myötä kaukolämmön päästöt ovat laskeneet seudulla merkittävästi. Turun seudulla päästöt ovat pienentyneet ja tulevat pienentymään valtakunnalliseen tasoon verrattuna nopeammin. Investointien ansioista Turun seudulla voidaan lähivuosien aikana siirtyä fossiilisista polttoaineista lähes kokonaan uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla tuotettuun kaukolämpöön.

Turku Energia -konsernin vuosikertomus ja vastuullisuusraportti vuodelta 2020 on julkaistu22.4.2021 12:42:58 EEST | Tiedote

Tervetuloa tutustumaan julkaisuun osoitteessa: https://vsk2020.turkuenergia.fi/ Vuotemme pähkinänkuoressa: Tuloksemme parani edellisvuodesta – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Jatkoimme panostamista uusiutuvaan energiaan, ja vuoden lopussa kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Maaliskuussa alkanut koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla. Turku Energian kuluttaja-asiakkaat olivat EPSI Ratingin tekemän Sähkön vähittäismyynti -tutkimuksen mukaan toimialan toiseksi tyytyväisimpiä. Poimintoja vuosikertomuksestamme: Toimitusjohtajan katsaus: h

Turku Energia varmistaa kaukolämmön toimitusvarmuutta kuvaamalla koko kaukolämpöverkkonsa lämpökameran ja helikopterin avulla9.3.2021 15:06:28 EET | Tiedote

Turku Energia suorittaa kaukolämpöverkkonsa teknisen kuntokartoituksen helikopterilennolla lämpökameroiden avulla viikon 10 aikana. Säävaraus huomioiden kuvauksen ajankohta on tämän hetkisen arvion mukaan keskiviikon 10.3. – torstain 11.3. välisenä yönä. Kuvaus suoritetaan koko Turku Energian kaukolämpöverkon alueella Turussa, Raisiossa, Naantalissa ja Kaarinassa. Kuvauksista saattaa aiheutua ajoittaista meluhaittaa etenkin Härkämäen alueelle, jossa sijaitsee helikopterin lähtö- ja nousupaikka.

Turku Energia -konsernin tulos parani – kaukolämmöstä jo 80 % tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä23.2.2021 09:21:20 EET | Tiedote

Turku Energia -konsernin liikevoitto parani ja liikevaihto laski edellisvuoteen verrattuna. Sähkönkulutus laski Turussa 1,8 % edellisvuoteen verrattuna. Lämpimät talvikuukaudet vähensivät kaukolämmön kysyntää, mutta tehokkaan perustuotannon ansiosta kaukolämmön kannattavuus parani edellisvuodesta. Yhtiö jatkoi panostuksiaan uusiutuvaan energiaan. Vuoden 2020 lopussa jo 80 % (2019: 61%) kaukolämmöstä tuotettiin uusiutuvilla energianlähteillä. Koronavirusepidemia muutti konsernin työskentelytapoja ja hidasti yritysten investointipäätösten tekoa etenkin aurinkopaneeleissa ja jonkin verran myös sähköautojen latausratkaisuissa. Sähkön ja lämmön toimitusvarmuus sekä asiakastyytyväisyys säilyivät hyvällä tasolla.