Uudenmaan alueellinen koordinaatioryhmä esittää aluehallintovirastolle rajoituksia tapahtumiin

Tapahtumarajoitukset nähdään välttämättöminä epidemiatilanteen ja terveydenhuollon kantokyvyn vuoksi.

Uudenmaan alueellinen koordinaatioryhmä esittää Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, että se rajoittaa sisätiloissa järjestettävien yhteislaulutilaisuuksien osallistujamäärää sekä sisätiloissa järjestettävien yleisötilaisuuksien osallistujamäärää sellaisissa katsomojen osissa, joissa on seisomapaikkoja. Asiakasmäärä tulisi rajoittaa vähintään 50 prosenttiin normaalista asiakasmäärästä. Seisomakatsomojen osalta myös voimakkaampi rajoitus voisi olla perusteltu, jotta riskiä voitaisiin tosiasiassa pienentää. Yhteislaulutilaisuuksia tai seisomakatsomojen käyttöä yleisötilaisuuksissa ei ole välttämätöntä kieltää kokonaan. Rajoituksen tulisi olla voimassa kuukauden ajan.

Mikäli aluehallintovirasto päättää tapahtumia koskevista rajoituksista, tapahtumajärjestäjillä on mahdollisuus vapautua rajoituksista edellyttämällä asiakkailtaan koronapassia.

”Näkemyksemme mukaan pääkaupunkiseudun koordinaatioryhmän ehdottomat laajemmat ravintolarajoitukset olisivat olleet ensisijainen ja vaikuttavin keino epidemian hillitsemiseksi, mutta ravintolarajoitusten tiukennusten puuttuessa, näemme Uudenmaan laajuiset tapahtumarajoitukset välttämättömänä”, sanoo Uudenmaan alueellisen koordinaatioryhmän puheenjohtaja, HUSin vs. johtajaylilääkäri Jari Petäjä.

Suurimmassa osassa Uudenmaan kunnista epidemia on leviämisvaiheessa. Ainoastaan Länsi-Uudenmaan kunnista Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja ja Siuntio ovat kiihtymisvaiheessa.

Erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kantokyvyn vaarantumisen, epidemiatilanteen huonontumisen ja rokotuskattavuuden nousun hidastumisen vuoksi alueellinen koordinaatioryhmä pitää rajoitusten voimistamista välttämättömänä epidemian hillitsemiseksi.

Lisätietoja medialle:

HUSin mediapalvelun yhteystiedot

Personer med sällsynta cancersjukdomar får stöd av det europeiska kompetensnätverket2.12.2021 09:11:02 EET | Tiedote

HUS Cancercentrum har godkänts som en del av det europeiska kompetensnätverket (European Reference Network ERN). Med hjälp av nätverket får Cancercentret bättre information om de nya behandlingsformerna för sällsynta cancerformer, eftersom nätverket omfattar experter på sällsynta cancerfall runtom i Europa. Allt fler personer som lider av sällsynt cancer har tillgång till specialkompetens.