Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvitys on valmistunut

Raportissa on selvitetty Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen alueen maantieverkon palvelutason parantamistarpeita. Parantamistarpeet koskevat sekä henkilöliikennettä että kuljetuksia.

Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen alueelle on laadittu Uudenmaan ELY-keskuksen merkittävän tieverkon palvelutasoselvitys 2022. Selvityksessä kuvataan alueen maantieverkon henkilöliikenteelle ja kuljetuksille tarjoamaa palvelutasoa. Tarkastelun kohteena ovat Uudenmaan ELY-keskuksen alueen maantieverkon merkittävimmät osat eli päätiet ja merkittävät seututiet. Selvityksessä asetettiin tieverkolle palvelutasotavoitteita ja tunnistettiin palvelutasopuutteita. Palvelutasopuutteet havaittiin vertaamalla nykyistä palvelutasoa asetettuihin palvelutasotavoitteisiin.

Mittarina, jolla on eniten puutekilometrejä suhteessa koko tarkasteltavan tieverkon kilometreihin, nousi esiin henkilövahinko-onnettomuusriski. Lisäksi joukkoliikenteen solmupysäkkien varustetason täyttymisessä oli paljon puutteita. Myös nopeusrajoituksen minimitaso, liikenteellinen palvelutaso, valaistus, tien kaarteisuus sekä jalankulku- ja pyörätien puute olivat palvelutasomittareita, joiden tavoitetason saavuttamisessa oli melko paljon puutteita.

Tarkasteltavalta tieverkolta tunnistettiin kahdeksan moniongelmaista yhteysväliä, joilla useat palvelutasomittarit alittavat tavoitetason. Kolme tällaista jaksoa sijaitsee valtatiellä 25. Muut ongelmakohdat sijaitsevat valtateillä 4, 12 ja 24, kantatiellä 51 ja maantiellä 135.

Selvityksen tulokset kuvaavat yleispiirteisesti tiejaksojen palvelutason parantamistarpeita. Tavoitteena on ollut tarjota tietoa siitä, miten merkittävää tieverkkoa tulisi kehittää ja ylläpitää, jotta sen palvelutasotavoitteet täyttyisivät.

Lisätietoja: Liikennejärjestelmävastaava Anna Puolamäki, Uudenmaan ELY-keskus, puh. 0295 021 370

Itä-Suomen etnisten suhteiden neuvottelukunta: Vieraskielisyys ja maahanmuuttajuus eivät saisi olla perusteluja ohjata asiakas työllisyyden kuntakokeiluun (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala)17.8.2022 10:24:37 EEST | Tiedote

Neuvottelukunnan asiantuntijoiden mukaan työllisyyden kuntakokeilujen haasteet, epäkohdat ja pirstaleisuus näkyvät asiakkaille ja sidosryhmille. Itä-Suomen ETNO:n asiantuntijat haluavat kannanotossaan tuoda esille maahanmuuttajille tarjottavien työllistymistä edistävien palveluiden toimivuutta työllisyyden kuntakokeiluissa.

Sinilevätilanne vaihteleva Saaristomerellä ja Selkämerellä, sisävesissä viime viikkojen kaltainen (Varsinais-Suomi, Satakunta)11.8.2022 11:44:26 EEST | Tiedote

Viime viikonlopun kovien tuulten myötä sinilevät sekoittuivat vesiin ja alkuviikon lämpimän sään seurauksena runsastuivat paikoitellen koko merialueella. Avomerellä sinilevät runsastuivat etenkin Saaristomeren eteläosassa. Sisävesissä sinilevää on tavattu paikoitellen runsaastikin, mutta tilanne on pysynyt pitkälti viime viikkojen kaltaisena.

Lapin ELY-keskus myönsi rahoitusta porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa koskeville tutkimushankkeille (Lappi, Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)11.8.2022 11:07:21 EEST | Tiedote

Vuoden 2022 tutkimushankehaussa tuli vireille määräaikaan mennessä neljä hakemusta, joista kaksi hanketta rahoitettiin. Tukea haettiin yhteensä yli 600 000 euron edestä. Lapin ELY-keskuksella on vuosittain käytössä noin 350 000 euroa porotalouden, luontaiselinkeinojen ja koltta-alueen kehittämistoimintaa edistävien tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Hankkeet rahoitetaan maatilatalouden kehittämisrahastosta (Makera).