Uudenmaan eristys ja tautitilanne vaikuttivat asuntojen vuokraamiseen ja vuokranantajien näkymiin

Suomen Vuokranantajien kyselyissä näkyy koronavirustilanteen alueellisen vaihtelun vaikutus vuokra-asuntomarkkinoihin. Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisten vuokranantajien näkymät olivat muualla Suomessa asuvia synkemmät. Toukokuun alun kyselyn vastauksiin heijastuu tautitilanteen tasoittuminen. Näkymät tulevasta vuokra-asuntomarkkinoilla ovat koko Suomessa yhtenevät ja optimistisemmat.

Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien huhti- ja toukokuussa toteuttamat, vuokranantajien kokemuksia kartoittaneet kyselyt antavat kiinnostavaa tietoa koronavirustilanteen alueellisista vaikutuksista vuokra-asuntomarkkinoihin.

Huhtikuun alun kysely osui ajankohtaan, jolloin Uusimaa oli eristettynä ja sairaustapaukset kasvoivat maakunnassa nopeasti. Tämä näkyy myös uusmaalaisten vastaajien vastauksissa. Vastaajien asuinpaikka tyypillisesti indikoi myös aluetta, jolla vuokranantaja pääsääntöisesti toimii.

Huhtikuussa noin 58 prosenttia uusmaalaisista vastaajista ja 54 prosenttia muualla Suomessa asuvista vastaajista oletti vuokralaisen löytämisen vaikeutuvan. Toukokuun alun kyselyssä näkymät olivat parantuneet koko maassa. Myös ero Uudenmaan ja muun Suomen näkymien välillä oli poistunut. Molemmilla alueilla noin 40 prosenttia vastaajista katsoi vuokralaisen löytymisen vaikeutuvan.

Huhtikuun alun kyselyssä uusmaalaisista vastaajista 44 prosenttia ilmoitti vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen viimeisen kuukauden aikana. Muun Suomen osalta vastaava tulos oli 40 prosenttia. Toukokuun alun kyselyssä tilanne Uudellamaalla oli vastausten perusteella parantunut (35 %) ja muualla Suomessa heikentynyt (45 %).

”Huhtikuun ja toukokuun kyselyiden vastausten eroavaisuudet Uudenmaan ja muun Suomen välillä viittaavat siihen, että alueellisella tautitilanteella on keskeinen merkitys paikallisten vuokra-asuntomarkkinoiden tilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin. Sekä vuokramarkkinoiden että koko talouden toipumisen kannalta on ensiarvoisen tärkeää saada epidemia hallintaan kaikkialla Suomessa”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajat on toteuttanut kuukausittain kyselytutkimuksen koronavirusepidemian vaikutuksista yksityisille vuokranantajille. Huhtikuun kysely toteutettiin 6.-8.4.2020 ja siihen osallistui 2200 yksityistä vuokranantajaa. Toukokuun kysely toteutettiin 7.5.-11.5.2020 ja siihen osallistui 1189 yksityistä vuokranantajaa.

Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 21 000 vuokranantajaa.

Vuokranantajien odotukset tulevasta parantuneet koronaepidemian tasaantuessa19.5.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien toukokuun alussa tekemän kyselyn perusteella koronavirus on vaikuttanut ennakoitua vähemmän vuokra-asuntomarkkinoihin. Verrattuna huhtikuun kyselyn tuloksiin vuokrien maksussa tai vuokralaisen löytämisessä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta. Vaikka vuokranantajien odotukset tulevasta ovat parantuneet, ilmoittaa kuitenkin 40% huhtikuun aikana asuntonsa vuokranneista vuokranantajista vuokralaisen löytymisen vaikeutuneen.

Vuokranmaksussa ei toistaiseksi suuria ongelmia koronakriisin takia 11.4.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän kyselyn perusteella asuntojen vuokranmaksussa ei vielä huhtikuussa ole ilmennyt suurempia ongelmia koronaviruksen aiheuttaman taloudellisen kriisin takia. Noin 81 prosenttia kyselyyn vastanneista yksityisistä vuokranantajista vastaa, että huhtikuun vuokra on maksettu vuokrasopimuksen mukaisesti. Vastanneista 11 prosenttia on tehnyt vuokralaisen kanssa maksusuunnitelman koronavirusepidemiasta johtuen.