Uudenmaan Seniorikodit osaksi Attendo-konsernia

Attendo Oy ostaa Aava Terveyspalvelut Oy:ltä Uudenmaan Seniorikodit Oy:n. Kaupan jälkeen Uudenmaan Seniorikodit jatkaa itsenäisenä yhtiönä ja omalla brändillään. Tutut hoitajat ja hoivakotien johtajat jatkavat työtä asukkaiden kanssa. Kauppa osoittaa, että toimintaedellytykset hoiva-alalla ovat kaventuneet ja kestävällä mallilla toimiminen vaatii laajempia hartioita.

Aava Terveyspalvelut Oy:n toimitusjohtaja Antti Ahon mukaan toimintaedellytykset alalla ovat kaventuneet. Attendo valikoitui ostajaksi, koska sillä on suurena toimijana mahdollisuus toimia laadukkaasti ja kehittää paitsi omaa toimintaa, myös koko alan toimintakulttuuria.

- Kuntien vanhuspalveluiden kilpailutusprosessi kohdistuu lähes yksinomaan hintaan. Tällaisella toimintamallilla emme nähneet, että voisimme enää kehittää toimintaa ja palvelua haluamaamme suuntaan. Meidän kokoluokassa toimiva yritys saavutti lakipisteensä. Keskitymme jatkossa lääkärikeskus Aavassa ja Pikkujätissä laadukkaaseen sairaudenhoitoon ja vaikuttavien hyvinvointipalveluiden kehittämiseen. Vuoden aikana olemme avanneet kuusi uutta toimipistettä ja kansallista kasvua jatketaan myös tulevina vuosina", Aho sanoo.

Alalla on ollut havaittavissa kuntien haluttomuutta korvata esimerkiksi TESin ja uudistetun vanhuspalvelulain mukanaan tuomat lisäkustannukset palveluntuottajille. Tämä on asettanut etenkin pieniä yrityksiä ja kolmannen sektorin hoivapalveluiden tuottajia lähes mahdottomaan tilanteeseen: hoivaa ei voida tuottaa kestävällä tasolla ilman asianmukaista korvausta.

- Asukkaan hyvä ja arvokas elämä edellyttää hoivapalveluiden korkeaa laatua. Yhtälön toinen puoli ovat palveluntuotannon kustannukset, ja kuntien tulee maksaa asianmukainen korvaus laadukkaista palveluista. Kustannusten on oltava läpinäkyviä myös kuntien oman tuotannon osalta. Vertailu yksityisten toimijoiden kustannuksiin auttaa päättäjiä tekemään kunnan talouden kannalta rationaalisia päätöksiä, toteaa Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

Attendolle Uudenmaan Seniorikotien ostaminen on osa viime vuonna käynnistynyttä muutosmatkastrategiaa, joka etenee kaupan myötä suunnitellusti kasvattaen markkina-asemaa tärkeällä alueella.

Uudenmaan Seniorikodeilla on yhteensä 11 hoivakotia, joissa asuu noin 420ikäihmistä. Yritys työllistää noin kolme sataa hoiva-alan ammattilaista. Hoivakodit sijaitsevat Uudellamaalla Espoossa, Hyvinkäällä, Järvenpäässä, Kirkkonummella, Lohjalla, Vihdissä ja Vantaalla. Lisätietoja osoitteesta https://www.seniorikodit.fi/

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan Attendon asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle, puh. 044 4942 122 tai susanna.paloheimo@attendo.fi

Suomalainen Lääkärikeskus Aava on edistänyt terveyttä ja hyvinvointia jo yli 50 vuotta. Huolenpitomme kantaa läpi ihmisen koko elämän. Perheyrityksessämme toimii yli 1200 ammattilaista, 20 toimipisteessä, 12 paikkakunnalla. Kehitämme toimintaamme ja koko toimialaamme rohkeasti, viisaasti ja välittäen. www.aava.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Raasepori ei suo Attendolle toimintaedellytyksiä jatkaa Villa Pentbyssä30.3.2021 14:16:05 EEST | Tiedote

Raaseporin kaupunki ei halua vahvistaa yhteistyötä Villa Pentbyssä Attendon ehdotuksen mukaisesti. Lisäksi Raasepori haluaa alentaa hoivavuorokaudesta Attendolle maksettavaa hoivapäivähintaa tilanteessa, jossa aluehallintovirasto edellyttää kuuden lisähenkilön palkkaamista vakituiseen työsuhteeseen Villa Pentbyhyn. Tämä pakottaa Attendon harkitsemaan hoivapalveluiden tuottamisen lopettamista Raaseporissa. Raaseporin omien hoivakotien kustannukset kunnalle ovat merkittävästi korkeammat ja henkilöstömitoitus pienempi.

Attendo tarjoaa Raaseporille yhteistyön tiivistämistä Villa Pentbyssä18.3.2021 14:28:22 EET | Tiedote

Attendo on tänään tarjonnut Raaseporin kaupungille mahdollisuutta yhteistyön tiivistämiseksi raaseporilaisten ikäihmisten hoivapalvelun tuottamisessa. Aluehallintoviraston viime viikolla antaman valvontapäätöksen mukaan Villa Pentbyhyn tulee palkata kuusi vakituista hoitajaa lisää 30.4. mennessä. Henkilöstömitoituksena tämä tarkoittaa Attendon käsityksen mukaan nykyiseen verrattuna noin 0,76 mitoitusta, mikä ylittää nykyisen vanhuspalvelulain, Villa Pentbyn toimiluvan sekä kaikkien muiden alueen hoivakotien mitoituksen merkittävästi.

Attendon vastaus Etelä-Suomen Avin määräyksen lisätä henkilökuntaa Villa Pentbyssä Raaseporissa11.3.2021 14:18:52 EET | Tiedote

Attendo kunnioittaa viranomaisen määräyksiä ja tekee vaaditut toimenpiteet Raaseporissa sijaitsevassa hoivakodissa Villa Pentbyssä. Aluehallintoviranomaisen vaatimukset ovat erittäin kovat. Päätöksessä edellytetään 25–35% enemmän hoivahenkilökuntaa suhteessa yksikön toimilupaan ja myös suhteessa kaikkiin muihin Raaseporin alueen hoivakoteihin. Muissa yksityisissä hoivakodeissa ja kunnan omissa palveluissa tuotetaan samanlaista ympärivuorokautista hoivaa ikäihmisille kuin Villa Pentbyssä pienemmillä henkilöstömitoituksilla. Attendo on toimittanut valvontaviranomaiselle asukkaiden hoidon tarpeita ilmentävät yksityiskohtaiset tiedot ja näiden perusteella mitoitus on ollut ja on tällä hetkellä 0,60, mikä vastaa asukkaiden hoivan tarvetta. Valvontaviranomaisen vaatimus edellyttää kuitenkin mitoitukseksi noin 0,76, joka Attendon tietojen mukaan saattaa olla jopa korkein vaadittu mitoitus ikääntyneiden ympärivuorokautisessa hoivassa Suomessa. Vaatimus nostaa merkittävällä tavalla palvelutuota

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EET | Uutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EET | Uutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.