Uudenvuoden yönä lähetettiin radiotaajuuksille noin 600 toivetta ja lupausta

Helsingin etäuuttavuotta juhlittiin eilen 31.12. poikkeuksellisesti television ja verkon välityksellä. Ihmisten Ajan Lennättimelle lähettämissä viesteissä korostuivat toiveet myötätunnosta, terveydestä, kohtaamisista ja rakkaudesta. Illan lähetykset Ylellä ja Helsinki-kanavalla keräsivät yhteensä noin 947 000 katsojaa.

Ajan Lennätin kuva: Ville Hyvönen

Helsingin uudenvuoden ohjelma oli tänä vuonna koettavissa etänä kotoa käsin. Ylen kanavilla säkenöi kaupungintalon juhlasalissa kuvattu Classical Trancelations – Helsingin uudenvuoden konsertti. Osana Ylen Vuosi vaihtuu 2020 -lähetystä nähdyssä konsertissa Helsingin kaupunginorkesterin solisteina loistivat Chisu, Nelli Matula, Redrama, Olavi Uusivirta, MARiANNA, Paleface, Pete Parkkonen, Robin Packalen, Jesse Markin, Tapani Rinne ja Darude.

Helsinki-kanavalla puolestaan juhlittiin alkuillasta lasten kotibileitä, kun taidekollektiivi Skidien luoma Unikeon uudenvuoden valvojaiset tanssitti perheen pienimpiä. Illan lähetykset keräsivät yhteensä noin 947 000 katsojaa. Uudenvuoden konsertti on yhä katsottavissa Yle Areenassa ja lasten ohjelma Helsinki-kanavalla.

Lisäksi radiolaserteos Ajan Lennätin valaisi Helsingin taivasta läpi illan ja yön. Valotaiteilija Ilkka Paloniemen suunnittelema teos morsetti taivaalle vuoden vaihtumisesta kertovaa viestiä, ja teokseen liittyvällä radiotaajuudella välitettiin noin 600 uudenvuoden tervehdystä, toivetta ja unelmaa. Saapuneissa viesteissä toivottiin tulevalta vuodelta muun muassa yhdessäoloa, rakkautta, myötätuntoa ja terveyttä.

“Oli suuri ilo saada tuottaa erilainen uudenvuoden tapahtuma suuren ammattilaisjoukon kanssa. Niin taiteilijat, tekniikan väki kuin taustalla pysyttelevät tekijät saatiin yhteen, ja näin voitiin tuottaa yhteinen vuoden vaihtumisen hetki helsinkiläisille ja muillekin suomalaisille. Ensi vuonna tavataan toivottavasti torilla”, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula.

Etäuudenvuoden haastattelupyyntöjen koordinointi:

Jenni Pöyry, Mellakka Helsinki, jenni@mellakkahelsinki.fi, puh. 050 343 2061

Lisätiedot Helsingin tapahtumasäätiöstä:

Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Ajan Lennätin kuva: Ville Hyvönen
Classical Trancelations – Helsingin uudenvuoden konsertti / Chisu kuva: Petri Anttila

KUTSU: Musica novan pressitilaisuus verkossa 2.2. klo 15.30.1.2.2021 08:00:00 EET | Kutsu

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinkiä vietetään pääosin verkossa 2.–10. helmikuuta. Lähetykset toteuteutaan striimilähetyksinä televisiossa, verkossa ja radiossa muun muassa Ylen kanavilla. Joka toinen vuosi järjestettävän Musica nova Helsingin ohjelmassa kuullaan erityisesti vuoden 2021 residenssisäveltäjien Lisa Streichin ja Simon Steen-Andersenin sekä festivaalin Polytopia-teeman innoittajana toimivan säveltäjä, arkkitehti ja matemaatikko Iannis Xenakisin musiikkia. Festivaalin lehdistötilaisuus järjestetään etänä verkossa festivaalin avajaispäivänä 2. helmikuuta klo 15.30–16.15. Tilaisuudessa Musica novan teemoista ja teoksista kertovat festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder sekä säveltäjät Simon Steen-Andersen ja Lisa Streich. Tilaisuus on pääosin englanninkielinen. Ilmoittautumiset: tiedotus@musicanova.fi. Festivaalin pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -bale

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EET | Tiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.