Uudenvuoden yönä lähetettiin radiotaajuuksille noin 600 toivetta ja lupausta

Helsingin etäuuttavuotta juhlittiin eilen 31.12. poikkeuksellisesti television ja verkon välityksellä. Ihmisten Ajan Lennättimelle lähettämissä viesteissä korostuivat toiveet myötätunnosta, terveydestä, kohtaamisista ja rakkaudesta. Illan lähetykset Ylellä ja Helsinki-kanavalla keräsivät yhteensä noin 947 000 katsojaa.
Ajan Lennätin kuva: Ville Hyvönen

Helsingin uudenvuoden ohjelma oli tänä vuonna koettavissa etänä kotoa käsin. Ylen kanavilla säkenöi kaupungintalon juhlasalissa kuvattu Classical Trancelations – Helsingin uudenvuoden konsertti. Osana Ylen Vuosi vaihtuu 2020 -lähetystä nähdyssä konsertissa Helsingin kaupunginorkesterin solisteina loistivat Chisu, Nelli Matula, Redrama, Olavi Uusivirta, MARiANNA, Paleface, Pete Parkkonen, Robin Packalen, Jesse Markin, Tapani Rinne ja Darude.

Helsinki-kanavalla puolestaan juhlittiin alkuillasta lasten kotibileitä, kun taidekollektiivi Skidien luoma Unikeon uudenvuoden valvojaiset tanssitti perheen pienimpiä. Illan lähetykset keräsivät yhteensä noin 947 000 katsojaa. Uudenvuoden konsertti on yhä katsottavissa Yle Areenassa ja lasten ohjelma Helsinki-kanavalla.

Lisäksi radiolaserteos Ajan Lennätin valaisi Helsingin taivasta läpi illan ja yön. Valotaiteilija Ilkka Paloniemen suunnittelema teos morsetti taivaalle vuoden vaihtumisesta kertovaa viestiä, ja teokseen liittyvällä radiotaajuudella välitettiin noin 600 uudenvuoden tervehdystä, toivetta ja unelmaa. Saapuneissa viesteissä toivottiin tulevalta vuodelta muun muassa yhdessäoloa, rakkautta, myötätuntoa ja terveyttä.

“Oli suuri ilo saada tuottaa erilainen uudenvuoden tapahtuma suuren ammattilaisjoukon kanssa. Niin taiteilijat, tekniikan väki kuin taustalla pysyttelevät tekijät saatiin yhteen, ja näin voitiin tuottaa yhteinen vuoden vaihtumisen hetki helsinkiläisille ja muillekin suomalaisille. Ensi vuonna tavataan toivottavasti torilla”, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula.

Etäuudenvuoden haastattelupyyntöjen koordinointi:

Jenni Pöyry, Mellakka Helsinki, jenni@mellakkahelsinki.fi, puh. 050 343 2061

Lisätiedot Helsingin tapahtumasäätiöstä:

Laura Gottleben, Helsingin tapahtumasäätiö, laura.gottleben@eventshelsinki.fi, puh. 050 468 7243

Ajan Lennätin kuva: Ville Hyvönen
Classical Trancelations – Helsingin uudenvuoden konsertti / Chisu kuva: Petri Anttila

Kaasutehtaankatu 1