SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia

Jaa
Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto

Suomessa on eletty varsinaista hyvinvointibuumia jo koronakeväästä asti, ja trendin odotetaan nousevan entisestään uuden vuoden alkaessa. Monilta löytyy nyt keittiöstä joululahjaksi saatu airfryer ja pukinkonteista kaivettiin myös erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten lihashuoltovasaroita, käsipainoja ja jumppamattoja. Jouluruoilla herkuttelun jälkeen ostoslistoilta löytyy tyypillisesti hieman terveellisemmiksi miellettyjä vaihtoehtoja, niin myös tänä vuonna.

Tammikuussa suomalaisille maistuvat esimerkiksi raikkaat hedelmät, joita syödään sekä sellaisenaan että esimerkiksi smoothieissa. S-ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatasta paljastuu, että hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myynnin kasvuun vaikuttaa osaltaan myös se, että monien ulkomaalaisten hedelmien satokausihuiput ajoittuvat juuri tammikuuhun. Esimerkiksi sitrushedelmät ovat alkuvuodesta parhaimmillaan. Kasvispakasteiden myynti puolestaan on tammikuussa noin neljänneksen suurempaa kuin muiden kuukausien aikana keskimäärin.

Vuodenvaihteen terveellisyysinnostus näkyy myyntitilastoissa myös siten, että epäterveellisiksi miellettyjen herkkujen myynti on tammikuussa vuoden matalimmalla tasolla. Esimerkiksi erilaisten snacksien, kuten perunalastujen, myyntivolyymi laskee tammikuussa noin 15 % muihin kuukausiin nähden.

”Makeisia puolestaan myydään tammikuussa 20 % vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Makeisten koko vuoden huippusesonki ajoittuu jouluun, ja tästä joulukuun volyymihuipusta tullaan tammikuussa kilomyynnin suhteen alas jopa noin 45 %”, paljastaa päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Tipaton tammikuu näkyy myyntitilastoissa

Monilla suomalaisilla vuoden vaihtumiseen liittyy perinteisesti myös Tipattoman tammikuun viettäminen, joko vähentämällä alkoholin käyttöä tai viettämällä koko kuukauden ilman alkoholijuomia. S-ruokakaupat ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa Tipaton tammikuu -kampanjan viestintäyhteistyökumppanina.

Tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät myös myyntitilastoissa: alkoholipitoisten panimojuomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin. Alkoholittomien panimojuomien osuus myynnistä on puolestaan suurimmillaan juuri tammikuussa.

”Alkoholittomat vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Vuonna 2020 alkoholittomien panimojuomien myynti kasvoi 26 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myös tarjonta on kasvanut ilahduttavan paljon ja alkoholittomien juomien kategoriaan on viime aikoina tullut monia kiinnostavia uutuuksia”, Oksa kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, antti.oksa@sok.fi, puhelin 010 768 0699

Kuvat

Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote

Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye