SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Uudenvuodenlupaukset näkyvät ostoskoreissa: 20 % enemmän hedelmiä, 20 % vähemmän makeisia

Jaa
Joulun herkuttelujen jälkeen moni suomalainen haluaa syödä hieman kevyemmin ja terveellisemmin, ja tämä näkyy myös ruokaostoksissa. Tammikuussa myydään tavallista enemmän tuoreita hedelmiä ja kasvispakasteita, kun taas karkkien ja sipsien myynti laskee, osoittaa S-ruokakauppojen myyntidata vuosilta 2018-2020. Myös tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät tilastoissa.
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto

Suomessa on eletty varsinaista hyvinvointibuumia jo koronakeväästä asti, ja trendin odotetaan nousevan entisestään uuden vuoden alkaessa. Monilta löytyy nyt keittiöstä joululahjaksi saatu airfryer ja pukinkonteista kaivettiin myös erilaisia kuntoiluvälineitä, kuten lihashuoltovasaroita, käsipainoja ja jumppamattoja. Jouluruoilla herkuttelun jälkeen ostoslistoilta löytyy tyypillisesti hieman terveellisemmiksi miellettyjä vaihtoehtoja, niin myös tänä vuonna.

Tammikuussa suomalaisille maistuvat esimerkiksi raikkaat hedelmät, joita syödään sekä sellaisenaan että esimerkiksi smoothieissa. S-ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidatasta paljastuu, että hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myynnin kasvuun vaikuttaa osaltaan myös se, että monien ulkomaalaisten hedelmien satokausihuiput ajoittuvat juuri tammikuuhun. Esimerkiksi sitrushedelmät ovat alkuvuodesta parhaimmillaan. Kasvispakasteiden myynti puolestaan on tammikuussa noin neljänneksen suurempaa kuin muiden kuukausien aikana keskimäärin.

Vuodenvaihteen terveellisyysinnostus näkyy myyntitilastoissa myös siten, että epäterveellisiksi miellettyjen herkkujen myynti on tammikuussa vuoden matalimmalla tasolla. Esimerkiksi erilaisten snacksien, kuten perunalastujen, myyntivolyymi laskee tammikuussa noin 15 % muihin kuukausiin nähden.

”Makeisia puolestaan myydään tammikuussa 20 % vähemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Makeisten koko vuoden huippusesonki ajoittuu jouluun, ja tästä joulukuun volyymihuipusta tullaan tammikuussa kilomyynnin suhteen alas jopa noin 45 %”, paljastaa päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa S-ryhmän marketkaupasta.

Tipaton tammikuu näkyy myyntitilastoissa

Monilla suomalaisilla vuoden vaihtumiseen liittyy perinteisesti myös Tipattoman tammikuun viettäminen, joko vähentämällä alkoholin käyttöä tai viettämällä koko kuukauden ilman alkoholijuomia. S-ruokakaupat ovat tänä vuonna ensimmäistä kertaa Tipaton tammikuu -kampanjan viestintäyhteistyökumppanina.

Tipattoman tammikuun viettäjät näkyvät myös myyntitilastoissa: alkoholipitoisten panimojuomien myynti on tammikuussa noin neljänneksen pienempää kuin muina kuukausina keskimäärin. Alkoholittomien panimojuomien osuus myynnistä on puolestaan suurimmillaan juuri tammikuussa.

”Alkoholittomat vaihtoehdot kiinnostavat asiakkaita entistä enemmän. Vuonna 2020 alkoholittomien panimojuomien myynti kasvoi 26 % edelliseen vuoteen verrattuna. Myös tarjonta on kasvanut ilahduttavan paljon ja alkoholittomien juomien kategoriaan on viime aikoina tullut monia kiinnostavia uutuuksia”, Oksa kertoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa, päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, antti.oksa@sok.fi, puhelin 010 768 0699

Kuvat

Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Hedelmiä ostetaan tammikuussa noin 20 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Kuva: Lari Lappalainen / HOK-Elanto
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye