Uudet diabeteksen hoitoon tarkoitetut älykynät tuovat glukoosiarvot ja insuliiniannokset samaan näkymään

Novo Nordiskin kehittämät insuliinihoitoon tarkoitetut älykkäät insuliinikynät NovoPen®6 ja NovoPen Echo® Plus ovat suomalaispotilaiden saatavilla 1.4.2022 alkaen.

Niin sanotulla älykynällä tarkoitetaan diabeteksen hoidossa käytettävää insuliinikynää, joka tallentaa tietoa digitaalisesti. Älykynän avulla potilas voi seurata insuliiniannosmääriä ja pistosajankohtia ja saada kokonaiskuvan insuliiniannosten vaikutuksesta glukoosiarvoihin.

Kynät toimivat yhdessä erilaisten diabetessovellusten kanssa. Mikäli käytössä on älypuhelin, tabletti, tietokone, glukoosin seurantalaite tai muu langatonta tiedonsiirtoa hyödyntävä laite, insuliiniannosta koskevat tiedot voi siirtää älykynästä valitsemaansa yhteensopivaan sovellukseen. Näin glukoosiarvoja ja insuliiniannoksia voi tarkastella samassa näkymässä ja rinnakkain verensokerimittarin tai sensorilaitteen glukoosiarvojen kanssa.

“Diabeteksen hoito edellyttää jatkuvaa seurantaa ja arviointia. Älykynän avulla tieto glukoosiarvoista ja insuliiniannoksista kertyy automaattisesti yhteen paikkaan. Näin potilas pystyy tarkistamaan esimerkiksi sen, milloin otti edellisen insuliinipistoksen ja montako yksikköä insuliinia pisti sekä sen, kuinka tämä vaikuttaa glukoosiarvoon”, kertoo Novo Nordiskin lääketieteellinen johtaja Tero Saukkonen.

Älykynän päässä oleva näyttö kertoo, kuinka paljon insuliinia potilas on pistänyt edellisellä kerralla ja kuinka kauan aikaa pistoksesta on kulunut. Laite tallentaa automaattisesti 800 edellisen insuliinipistoksen ajankohdan ja annoksen. NovoPen®6 -älykynän avulla voidaan pistää 1–60 yksikön annoksia yhden yksikön tarkkuudella ja NovoPen Echo® Plus -älykynän avulla 0,5–30 yksikön annoksia 0,5 yksikön tarkkuudella. Älykynän käyttöikä on 4–5 vuotta, eikä kynää tarvitse sillä välin ladata tai vaihtaa siihen patteria. Kynän saa käyttöönsä normaalin hoitotarvikelähetteen kautta.

”Sovelluksen kautta potilas voi jakaa älykynän keräämän tiedon vastaanottokäynnillään myös terveydenhuollon ammattilaiselle. Sovellus antaa tietoa esimerkiksi siitä, mihin aikaan insuliiniannokset on pistetty tai onko ateriainsuliini unohtunut”, kertoo Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin lastentautien erikoislääkäri, diabetologi Anna-Kaisa Tuomaala.

Ensimmäiset älykynät ovat tulleet Suomeen kokeiluun vuonna 2021. Suomessa NovoPen®6 ja NovoPen Echo® Plus tulevat laajasti potilaiden saataville huhtikuusta 2022 alkaen.

Novo Nordisk on johtava globaali lääkealan yritys, joka on perustettu vuonna 1923. Pääkonttorimme sijaitsee Tanskassa. Tavoitteemme on ajaa muutosta diabeteksen ja muiden vakavien kroonisten sairauksien, kuten lihavuuden ja harvinaisten veri- ja hormonaalisten sairauksien, voittamiseksi. Pyrimme siihen tekemällä uraauurtavia tieteellisiä läpimurtoja, laajentamalla lääkkeidemme saatavuutta sekä pyrkimällä ehkäisemään ja viime kädessä parantamaan sairauksia. Novo Nordisk työllistää noin 44 000 ihmistä 80 maassa ja markkinoi tuotteitaan noin 170 maassa. Novo Nordiskin B-osakkeet on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa (Novo-B) ja ADR:t New Yorkin pörssissä (NVO). Lisätietoja: novonordisk.comFacebookTwitterLinkedInYouTube.

TIEDOTE: Lihavuus on pitkäaikaissairaus, jonka hoitomuodot kehittyvät nopeasti3.3.2022 14:56:25 EET | Tiedote

Nykyään lihavuus ymmärretään pitkäaikaiseksi, mutta hoidettavissa olevaksi sairaudeksi. Lihavuuteen liittyy kuitenkin edelleen paljon ennakkoluuloja, väärinkäsityksiä sekä häpeän tunnetta. Huomenna 4.3. vietetään kansainvälistä maailman lihavuuspäivää, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä lihavuuden syistä, tarjota keinoja niiden ratkaisemiseksi sekä muuttaa tapaa, jolla lihavuuteen puututaan yhteiskunnassa.

Tutkimus: Suomalaiset haluavat puhua lihavuudesta lääkärin kanssa – silti vain harva hakee tukea lihavuuden hoitoon2.12.2021 10:15:48 EET | Tiedote

Vaikka jo joka neljäs yli 30-vuotias suomalainen elää lihavuuden kanssa (1), vain harva hakeutuu hoitoon sen vuoksi. Yhdeksän kymmenestä lihavuuden tai ylipainon kanssa elävästä haluaisi keskustella hoidosta vastaanotolla, mutta liki puolet kokee keskustelun epäonnistuneen. Lihavuuden hoitoon kaivataan ennen kaikkea konkreettisia toimenpiteitä ja empatiaa, paljastaa juuri julkaistu tutkimus.

Lääkkeiden hintalautakunta on vahvistanut Saxenda® 6 mg/ml -valmisteelle (liraglutidi 3,0 mg/vrk) rajoitetun peruskorvattavuuden 1.7.2021 alkaen.18.5.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Saxenda® on rajoitetusti peruskorvattava painonhallinnan avuksi vähäenergisen ruokavalion ja fyysisen aktiivisuuden lisäämisen rinnalla aikuisille potilaille, joiden painoindeksi on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun potilaalla on diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1- 6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä vähintään toinen seuraavista, lääkehoitoa edellyttävistä sairauksista: kohonnut verenpaine tai dyslipidemia. Hoidon teho arvioidaan 12 viikon ylläpitohoitoannoksen (3,0 mg) käytön jälkeen ja myöhemmin vähintään kerran vuodessa. Hoidon jatkamisen kannalta riittävänä hoitovasteena pidetään vähintään 5 %:n painonlaskua lähtöpainosta. Saxenda® -valmisteen (injektioneste, liuos, esitäytetty kynä 6 mg/ml, 5 x 3ml) uusi hinta 1.7. 2021 alkaen on 180,20 euroa (VMH + alv). Kansaneläkelaitos antaa tarkemmat ohjeet valmisteen korvaamisesta kesäkuun 2021 aikana. FI21SX00042_05_2021

Älykynäpilotti tuo pelillistämisen keinot diabeteksen hoitoon7.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Lääkeyhtiö Novo Nordisk ja suomalainen teknologiayritys Harald AI ovat ryhtyneet yhteistyöhön, jossa etsitään keinoja tukea ykköstyypin diabeteksen säännöllistä hoitoa pelillistämisen avulla. Harald AI:n kehittämä Happy Bob -sovellus tuo insuliinin annosteluun tarkoitetun älykynän antamat tiedot puhelimeen ja kannustaa käyttäjää sairauden säännölliseen seurantaan ja hoitoon. Tarkoituksena on samalla tehdä diabeteksen hoidosta hauskempaa ja vaikuttavampaa – seurannan ei tarvitse olla pelkkien lukujen tuijottamista.

Tutkimus: Potilaat kaipaavat toimivampia hoitopolkuja – korona peruutti myös diabetespotilaiden hoitokäyntejä7.4.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Koronapandemia vaikuttaa myös diabeteksen hoitoon. Yli neljänneksellä potilaista hoitokäyntejä on peruttu koronaepidemian takia. Myös omahoidossa havaittiin puutteita merkittävällä osalla vastaajista. Asiantuntijat muistuttavat, että katkokset ja viivästykset diabeteksen hoidossa voivat aiheuttaa pitkäaikaisia terveyshaittoja. Epidemian jatkuessa toimivan hoitopolun merkitys korostuu.