Uudet maksupalvelut tulevat kuluttajille asteittain

Tulevaisuudessa asiakas voi maksaa tililtään ja saada tietoa tileistään muunkin kuin oman pankkinsa kautta, kun pankkien ylläpitämät maksutilit avataan ulkopuolisille maksupalveluntarjoajille. Uudistuksen myötä kuluttajien omavastuu oikeudettomista tilitapahtumista supistuu. 13. tammikuuta tulevat lakimuutokset perustuvat EU:n maksupalveludirektiiviin. Kaikki uudistukset eivät tule samaan aikaan käyttöön.

Maksutilejä pitävien palveluntarjoajien, kuten pankkien, on sallittava pääsy maksutileille myös muiden toimiluvan saaneiden palveluntarjoajien välityksellä. Toimiluvan saamisen edellytyksistä on säädetty päivitetyssä maksulaitoslaissa.

Kun uudet palvelut tulevat markkinoille, asiakas voi esimerkiksi käynnistää tilisiirron pankkitililtään tai saada tilitietoja pankkitileistään muun palveluntarjoajan kuin tiliä pitävän pankin välityksellä. Uusia palveluja ei kuitenkaan ole saatavilla vielä 13. tammikuuta.

"Tärkeintä palveluissa on aina niiden turvallisuus kuluttajalle. Sen vuoksi tarvitaan Finanssivalvonnan (Fiva) kannanoton mukaan ulkopuolisten palveluntarjoajien ja pankin välille maksupalvelun käynnistämistä ja tilitietopyyntöjä varten oma rajapinta. Siinä ulkopuolinen palveluntarjoaja tunnistautuu pankille asiakkaan jokaisen toimeksiannon yhteydessä ja saa käsiteltäväkseen vain toimeksiantoon tarvittavat tiedot", sanoo FA:n johtava asiantuntija Inkeri Tolvanen.

Vaikka laki astuu voimaan 13. tammikuuta, rajapintojen tekniset säännökset ja tarkemmat tekniset kuvaukset tulevat myöhemmin. Palveluja ei voi rakentaa, ennen kuin suuntaviivat ovat selvillä.

Tässä vaiheessa vaihtoehdoksi on tarjottu asiakasrajapinnan hyödyntämistä niin sanotulla screen scraping- eli kuvakaappausmenetelmällä. Kuvakaappauksella tarkoitetaan sitä, että maksupalvelun tai tilitietopalvelun tarjoaja pyytää asiakasta antamaan pankkitunnuksensa omalle sivulleen, eikä pankin tunnistautumislinkin kautta, ja kirjautuu sen jälkeen tunnusten avulla asiakkaan verkkopankkiin. Euroopan pankkivalvontaviranomaisen mukaan kuvakaappausmenetelmää ei tarvitse hyväksyä, jos se on tähän asti ollut kansallisessa laissa kiellettyä. Fiva on 10. tammikuuta antamassaan kannanotossa kieltänyt kuvakaappausmenetelmän käytön Suomessa.

”Muutosten teko pankkien järjestelmiin vie aikaa. Jos lainsäädäntö teknisten asioiden osalta etenee aikataulussa, valmista tulee syksyyn 2019 mennessä”, toteaa Inkeri Tolvanen.

Muutoksista aiheutuvat kustannukset ovat finanssialalle merkittävät, sillä nykyisiä verkkopankkipalveluja ei ole suunniteltu eikä tarkoitettu kolmansien osapuolten hyödynnettäväksi.

Kuluttajien rahallinen vastuu pienenee heti

Kuluttajan rahallinen vastuu maksupalvelun, kuten maksukorttien, oikeudettomasta käytöstä pienenee. Jos maksuvälinettä on käytetty oikeudettomasti, on tähän mennessä kuluttaja vastannut kuluista 150 euroon asti. Tästedes kuluttajan vastuu on rajoitettu 50 euroon. Jos kuluttaja on ollut maksuvälineen käytössään törkeän huolimaton, on hän edelleenkin itse vastuussa koko menetetystä rahasummasta.

Jatkossa maksun saaja ei saa periä lisämaksua tavallisimpien maksukorttien käytöstä. Kaupoilla ei siis ole enää oikeutta veloittaa ylimääräistä maksua siitä, että maksutavaksi valitsee tavallisimmin käytössä olevan maksukortin.

Nämä muutokset tulevat voimaan 13. tammikuuta.

johtava asiantuntija Inkeri Tolvanen, puh. 020 793 4254
johtava asiantuntija Teija Kaarlela, puh. 020 793 4256
asiantuntija Peter Jansson, puh. 020 793 4298
verkkotoimittaja Jussi Karhunen, puh. 020 793 4297

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.