Uudistettu Kappeli-ravintola avautui. Tyylikkäät tilat ja arvotaide kutsuvat sisään Espan helmeen.

Helsingin Esplanadin yli 150-vuotias ravintolaklassikko Kappeli avautui uudistettuna 27.4.2022. Suunnittelutoimisto Fyra on herättänyt Kappelin entiseen loistoonsa rakennuksen alkuperää kunnioittaen. Pronssinen Muusa on muuttanut ravintolasaliin, kahvilaan tuotu talvipuutarhamaista ilmettä, kellariin rakennettu leipomo ja baariin saatu laatucocktailien teon hallitsevat mestarit. Kappeli on myös kaikille avoinna oleva arvotaiteen näyttely, ja taide on nyt tuotu entistä paremmin esille.
Kappelin kahvila. Seinällä Birger Kaipiaisen teos Tanssivia pareja.

”Onko Kappeli jo avattu? Se uusi komea lasiseinäinen Kappeli, jota minä en saanut nähdäkään. Minun täytyy heti paikalla matkustaa Helsinkiin.” Näin totesi kirjailija Juhani Aho innoissaan kuultuaan ravintola Kappelin avautumisesta vuonna 1891, ison remontin jälkeen.

Nyt avautuneen uuden Kappelin uskotaan tuovan Ahon kaltaisia innokkaita matkaajia ravintolaan maailmalta asti. ”Toivomme Kappelista minimatkakohdetta, jonne tullaan ihastelemaan sen miljöötä ja taidetta sekä nauttimaan talon antimista aamuvarhaisesta iltamyöhään. Jo kolmella vuosisadalla toiminut Kappeli elää ajan hengessä nyt vahvemmin kuin koskaan”, ravintolanjohtaja Santeri Uusitalo sanoo.

Kappeli toimii rakennushistoriallisesti arvokkaassa, isoin osin suojellussa rakennuksessa. Vuosisatojen kerrostumia ei ole uudistuksessa haluttu peitellä, vaan ne ovat saaneet jäädä osaksi Kappelin tarinaa. Ravintolasaliin on sisustettu erilaisia kutsuvia, muokattavissa olevia tiloja. Loungemainen baari houkuttelee viihtymään, ja takaosan korotettua tilaa voi käyttää myös yksityistilaisuuksiin.

Kellarista löytyvät upeat tilat isompiin juhliin. ”Kellariravintola terrakottatiililattioineen ja vuosisatoja vanhoine seinämaalauksineen sopii loistavasti esimerkiksi karonkkaan, vuosijuhliin, syyshäihin ja syntymäpäiviin”, vinkkaa Uusitalo.

Ruoan tasoa nostettu entisestään

Kotimaiset laadukkaat raaka aineet, maku, sesongit. Näin kuvailee keittiöpäällikkö Kimmo Martiskainen Kappelin tulevia ruokaelämyksiä.

”Tiedossa on klassista, käsityönä tehtyä ja paikan henkeä kunnioittavaa ruokaa. Myös sesongit nostetaan parrasvaloihin. Kevään ja kesän kuluessa listalla loistavat ainakin varhaisvihannekset, parsa ja raparperi – kotimaisia marjoja, karitsaa, poroa ja kalaa unohtamatta”, Martiskainen kertoo. ”Menuta täydentää vanhan maailman ympärille rakentuva viinilista ja laaja olutvalikoima.”

Ihan uusi juttu Kappelissa on oma leipomo. Siellä leivotaan sekä ravintolassa tarjoiltavat leivät että piiraita ja kakkuja kahvilaan.  Leipäjuuret ovat tulleet Kappeliin keittiöpäällikön matkassa – molemmat vuosikymmeniä vanhoja.

Kaupungin salatuin taidenäyttely?

Kappeliin on kertynyt arvotaidetta 1870-luvulta saakka. Ensin taitelijoiden, kuten Albert Edelfeltin ja Severin Falkmanin, maalaamina kiitoksina ilmaisista sunnuntaiaamiaisista,  sittemmin myös muuta kautta. Talon taidetta on nyt tuotu entistä paremmin näkyville. Esimerkiksi Birger Kaipiaisen hieno mosaiikkiteos Tanssivia pareja keinuu nyt kahvilan seinällä. Uudistuksessa ravintolan seinä- ja kattomaalaukset konservoitiin huolellisesti ja arvotaulujen vitriinit puhdistettiin. Talon henkilökunnalta voi pyytää taide-esitettä ja tutustua teoksiin paremmin.

”Monikaan ei ajattele, mitä Kappeli pitää sisällään, vaan kävelee sujuvasti rakennuksen ohi. Mutta viimeistään nyt kannattaa ehdottomasti poiketa sisään: talohan on tulvillaan taidetta ja rakennushistoriaa”, kehottaa Kappelin konservoinnin suunnittelusta vastannut konservaattori Tiina Sonninen.

Ravintolanjohtaja Santeri Uusitalon TOP 5 -valinnat. ”Näihin asiakkaat ihastuvat”:

• Kappelin oma leipomo ja ravintolan aterioilla tarjoiltava, talossa leivottu leipä
  • Kappelin konservoitu arvotaide, joka on nyt upeasti esillä
  • Uudistetut erkkeripöydät eli romantikkojen suosikkipöydät Esplanadi-näkymin
  • Aurinkoinen terassi Helsingin parhaalla paikalla
  • Laadukkaat cocktailit Kappelin baarista

Kappeli on avoinna joka päivä aamusta iltaan, myös sunnuntaisin.

Varaukset:

www.raflaamo.fi/fi/helsinki/kappeli

Lisätietoja:

Santeri Uusitalo, ravintolanjohtaja, ravintola Kappeli, puh. 010 766 3881, santeri.uusitalo@sok.fi

Henriikka Puolanne, toimialajohtaja, ravintolat, HOK-Elanto, puh. 010 766 0642, henriikka.puolanne@sok.fi

Uudistuksen tekijät:

Uudistustyön tilaaja ja ravintolan omistaja: HOK-Elanto

Arkkitehti- ja pääsuunnittelija: Arkkitehtitoimisto CJN, arkkitehdit Pekka Ruuskanen ja Tapio Sirola

Sisustussuunnittelu: Sisustusarkkitehtitoimisto Fyra, sisustusarkkitehti Anu Latvala

Konservointisuunnittelu: Konservointi T. Sonninen / Tiina Sonninen

Konservointityö: Kuustie-Sorri / Arja Sorri ja Mari Punta

Konservointia valvova viranomainen: Helsingin kaupunginmuseo, rakennuskonservaattori Jaana Penttilä

Urakoitsija:PC-Saneeraus Oy

Santeri Uusitalo, ravintolanjohtaja, ravintola Kappeli, puh. 010 766 3881, santeri.uusitalo@sok.fi

Henriikka Puolanne, toimialajohtaja, ravintolat, HOK-Elanto, puh. 010 766 0642, henriikka.puolanne@sok.fi

Tanja Holmberg, viestintäkonsultti, tanja@pieni-ideapuoti.fi, puh. 050 327 8923

Kappelin kahvila. Seinällä Birger Kaipiaisen teos Tanssivia pareja.
Kappelin kahvila
Kappelin baari.
Ravintola Kappeli, 2022

Helsingin Esplanadin puistossa sijaitseva ravintola Kappeli on kulttuurihistoriallisesti merkittävä klassikkoravintola, joka on toiminut samalla paikalla ja julkisivultaan lähes samanlaisena jo vuodesta 1867. Monipuolinen ravintolakokonaisuus, johon kuuluu baari, kahvila, ravintola, kellarin juhlatilat ja terassi, on avoinna vuoden jokaisena päivänä aamusta iltaan. Kappeli houkuttelee niin kaupunkilaisia kuin matkailijoita ympäri vuoden sen miljöön, taiteen, tarinoiden ja laadukkaan ruoan vuoksi. Ravintolan omistaa S-ryhmän suurin alueosuuskauppa HOK-Elanto. Kappeli on yksi HOK-Elannon lippulaivaravintoloista. www.raflaamo.fi/fi/helsinki/kappeli