Uudistettu Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma on julkaistu! (Varsinais-Suomi, Satakunta)

Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma päivitettiin ja uudistettiin verkkosivuiksi - ensimmäisten joukossa Suomessa. Kauttaaltaan päivitetty kulttuuriympäristöohjelma jatkaa jo vuonna 1995 aloitettua työtä kulttuuriympäristötietouden lisäämisessä ja satakuntalaisen kulttuuriympäristön hoidon sekä kehittämisen parissa. Ohjelma tarttuu ajankohtaisin aiheisiin ja katsastaa kulttuuriympäristön nykytilaan.
Ahlströmin ruukkialuetta Noormarkussa. © Meri-Tuuli Suorsa, ELY-keskus

Satakunnan kulttuuriympäristön hyvinvointia ja arvoa on ylläpidetty jo pitkään. Ensimmäinen kulttuuriympäristöohjelma julkaistiin pari vuosikymmentä sitten, eivätkä sen tärkeimmät tavoitteet kulttuuriympäristötiedon lisäämisessä, hoidon ohjaamisessa ja arvon säilyttämisessä ole muuttuneet. Kulttuuriympäristöohjelmalla toimitaan paikallisidentiteetin, yhteisen tulevaisuuden sekä ennen kaikkea viihtyisän ja rakkaan kulttuuriympäristön puolesta.

Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma on päivitetty laajalti kahdesti. Ohjelmassa asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista seurataan kuitenkin aktiivisesti alueen kulttuuriympäristötyöryhmän voimin ja niitä päivitetään aina viiden vuoden välein. Vuonna 2020 päivitetty ja uudistettu kulttuuriympäristöohjelma tarttuu kulttuuriympäristöä koskeviin ajankohtaisiin kysymyksiin ja aiheisiin asiantuntijoiden kirjoittamissa artikkeleissa. Artikkelit on jaoteltu kolmen teeman alle, arkeologisen perinnön, rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman osa-alueisiin.

Satakunnan kulttuuriympäristöohjelman takana on ryhmä kulttuuriympäristöasioiden ammattilaisia. Ohjelman päivitystä ja uudistusta on koordinoinut ja kirjoitustyöhön osallistunut Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus ja Satakunnan kulttuuriympäristötyöryhmä KULTU, jonka jäsenet edustavat alueen kulttuuriympäristöasioiden eteen työskenteleviä organisaatioita, kuten Varsinais-Suomen ja Satakunnan ELY-keskus, Satakunnan Museo, Satakuntaliitto, ProAgria Länsi-Suomi / Maa- ja kotitalousnaiset, Museovirasto, Metsähallitus ja muutamat paikalliset kunnat.

Perinteisesti kulttuuriympäristöohjelmat ovat aina olleet fyysisiä painoksia. Ajat kuitenkin muuttuvat ja uudet tuulet puhaltavat – Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma on nyt julkaistu kauttaaltaan verkossa Ympäristö Nytin kulttuuriympäristösivuilla (ymparistonyt.fi). Nettisivut mahdollistavat tietojen päivittämisen, ajankohtaisuuden ja saavutettavuuden. Ensimmäistä kertaa lukija voi myös ottaa osaa ohjelman herättämään kulttuuriympäristökeskusteluun artikkelien kommentointimahdollisuudella. Kirsikkana kakun päällä sivuilta löytyy paljon valokuvia ja kuvitusta upeista Satakunnan kulttuuriympäristökohteista.

Uusi ohjelma julkaistaan perjantaina 27.11.2020 klo 12 uudistetulla teemasivustolla: Satakunnan kulttuuriympäristöohjelma (ymparistonyt.fi)

Lisätietoja:

Meri-Tuuli Suorsa (30.11. asti), puh. 0295 022 017
Kirsti Virkki, 0295 022 525
Mia Puotunen, 0295 022 912

sähköpostit: etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Ahlströmin ruukkialuetta Noormarkussa. © Meri-Tuuli Suorsa, ELY-keskus

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Päivitetty Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on julkaistu (Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo)27.3.2024 12:59:19 EET | Tiedote

Itä-Suomen yritysrahoitusstrategia on päivitetty vuodelle 2024. Strategiaa käytetään ELY-keskuksissa yrityksen kehittämisavustushakemusten sekä Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahasto) yritystukihakemusten arvioinnissa ja hakemusten pohjalta tehtävien päätösten valmistelussa Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Pohjois-Savon maakuntien alueella.

Vuoden Hyvä YVA -palkinto valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki-hankkeelle21.3.2024 08:49:23 EET | Tiedote

Yva ry on myöntänyt vuoden 2024 Hyvä YVA -palkinnon valtatien 8 parantamista välillä Rauma-Eurajoki käsittelevälle ympäristövaikutusten arvioinnille. Hankkeesta vastaavana menettelyssä on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikennevastuualue ja hankkeesta vastaavan edustajana projektipäällikkö Timo Bäcklund. YVA-konsulttina on toiminut projektipäällikkö Rauno Tuominen ja YVA-vastaava Taina Klinga Sitowise Oy:stä ja pääsuunnittelija Sari Kirvesniemi Ramboll Finland Oy:stä. Yhteysviranomaisena on toiminut Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ympäristövastuualue ja yhteysviranomaisen edustajana johtava asiantuntija Asta Asikainen.