Uudistunut aikuiskoulutustuki tukee työssä käyntiä opiskelujen ohella

Palkansaajan aikuiskoulutustuki uudistuu 1.8.2020. Erityisesti muuttuvat hakemisen malli, tuen määrä ja opintovaatimukset. Uudistuksen tavoitteena kannustaa työntekoon opiskeluiden ohella sekä saada uusia käyttäjäryhmiä aikuiskoulutustuen piiriin. Eduskunta hyväksyi lain uudesta aikuiskoulutustuesta 29.5.2020. Lain voimaantulo vaatii vielä tasavallan presidentin vahvistuksen.

Aikuiskoulutustuki on tarkoitettu omaehtoiseen opiskeluun. Sitä voi käyttää esimerkiksi kokonaan uuteen tutkintoon tai tutkinnon osaan. Vuonna 2019 Työllisyysrahasto myönsi aikuiskoulutustukea yhteensä 25 701 henkilölle, mikä oli kaikkien aikojen ennätys. Tuen saajista 75 prosenttia oli naisia. Viime vuonna 84 prosenttia aikuiskoulutustuen saajista haki täysimääräistä tukea eli he opiskelivat kokoaikaisesti opintovapaalla.

”Nopeasti muuttuva työelämä vaatii jatkuvaa oppimista. Aikuiskoulutukeen tulevat uudistukset antavat palkansaajille aidon mahdollisuuden kehittää ammattitaitoaan myös työn teon ohessa. Olisi hienoa, jos yhä useammat miehet hyödyntäisivät jatkossa aikuiskoulutustukea. Toivottavasti myös työnantajat rohkaisisivat osaamisen uudistamiseen ja osaisivat ohjata tuen piiriin”, sanoo Työllisyysrahaston asiakkuuksista vastaava johtaja Merli Vanala.

Muutokset aikuiskoulutustukeen 1.8.2020 alkaen

Hakemisen malli on kaksivaiheinen: Hakija lähettää ensihakemuksen Työllisyysrahastoon. Voimassaolevan ensihakemuksen puitteissa hakija voi lähettää maksuhakemuksen jälkikäteen kuukausittain.

Tuen määrä muuttuu ja työnteko on aiempaa kannattavampaa: Jos hakijan normaali kuukausipalkka ennen opintovapaalle jäämistä on 3 000 euroa, voi hän tukikuukautensa aikana saada muita tuloja 1 500 euroa ja saada 753 euroa aikuiskoulutustukea. Aiemmin vastaavilla summilla hakija olisi saanut n. 622 euroa tukea.

Opintovaatimukset vaihtelevat: Jos tuloja on tukikuukauden aikana yli 50 % normaalista palkasta, edellytetään tukikuukauden aikana suoritettavaksi vähintään 2 opintopistettä. Jos tuloja on 50 % tai alle normaalista palkasta, edellytetään suoritettavaksi 4 opintopistettä.

Tukikuukaudet kuluvat tulojen mukaan: Jos tuloja on tukikuukauden aikana yli 50 % palkasta, tukikuukausia kuluu 0,5. Jos tuloja on 50% tai alle normaalista palkasta, tukikuukausia kuluu 1. Nykyään tukikuukausia kuluu automaattisesti yksi.

Työllisyysrahaston verkkosivuilta löytyy taulukko tuen määrästä. Aikuiskoulutustuen määrää, tukipäivien kulumista sekä opintopistevaatimuksia voi arvioida myös laskurilla.

Aikuiskoulutustukea voi saada korkeintaan 15 kuukauden ajan työuransa aikana. Tuen saamisedellytyksiin lakimuutoksella ei ole vaikutusta.

Lakimuutos ei myöskään vaikuta yrittäjän aikuiskoulutustukeen eikä nykyisiin palkansaajan aikuiskoulutustuella opiskeleviin. Kaikki palkansaajan aikuistuella opiskelevat siirtyvät uuden lain piiriin 31.7.2024.

Aikuiskoulutustuen uudistus toteutettiin työmarkkinaosapuolten aloitteesta. Työllisyysrahasto on valmistellut lakia yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön, työmarkkinaosapuolten ja muiden sidosryhmien kanssa vuoden 2019 alusta alkaen.

Lisätiedot:
Johtaja, asiakkuudet Merli Vanala, puh. 040 841 8201, merli.vanala(a)tyollisyysrahasto.fi

Kutsu: Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2021 -mediatilaisuus25.8.2020 08:00:00 EESTKutsu

Kutsu: Työttömyysvakuutusmaksut vuonna 2021 -mediatilaisuus19.8.2020 13:00:55 EESTKutsu

The Employment Fund issues two bonds in the aggregate amount of EUR 1.200 million9.6.2020 18:29:20 EESTPress release

Työllisyysrahasto laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 1200 miljoonaa euroa9.6.2020 18:03:30 EESTTiedote

Työllisyysrahasto laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 1200 miljoonaa euroa. Työllisyysrahasto laskee liikkeeseen kaksi 600 miljoonan euron suuruista vakuudetonta joukkovelkakirjalainaa. Ensimmäiselle joukkovelkakirjalainalle maksetaan 0 prosentin kiinteää vuotuista korkoa ja se erääntyy 16.6.2023 ja toiselle joukkovelkakirjalainalle maksetaan 0,01 prosentin kiinteää vuotuista korkoa ja se erääntyy 16.6.2027. Joukkovelkakirjalainojen liikkeeseenlaskuista saatavat varat tullaan käyttämään Työllisyysrahaston lakisääteisten menojen maksamiseen. Työllisyysrahasto tulee hakemaan joukkovelkakirjalainojen ottamista kaupankäynnin kohteeksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Joukkovelkakirjalainojen selvityspäivä on 16.6.2020. Danske Bank A/S, Nordea Bank Abp ja Swedbank AB (publ) toimivat joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä. Lisätietoja: Janne Metsämäki, toimitusjohtaja puh. 040 522 3614 Tapio Oksanen, johtaja, talous ja rahoitus puh. 040 539