Uudistunut ja entistäkin mukavampi Buster Phantom Cabin

Buster-malliston lippulaiva Phantom Cabin uudistuu veneilykaudelle 2021. Luksusluokan yhteysvene saa rinnalleen vaativiin ammattimaisiin henkilökuljetuksiin suunnatun Phantom Cabin Adventure -version ja käyttömahdollisuuksia laajentaa erillinen WC.
Buster Phantom Cabinin lasiseinäisestä matkustamosta on esteetön näkyvyys kaikkiin suuntiin. Erillinen WC-tila on sijoitettu kartturin paikan eteen. Mittaristo ja kartat ovat helposti käytettävissä 16" Buster Q -älynäytöltä, lisävarusteena on saatavana kahden 16 tuuman näytön yhdistelmä.

Uuden vuosimallin 2021 Phantom Cabinin merkittävin uudistus on erillinen WC, joka on sijoitettu kartturin istuinten eteen. Kulku tilaan on helppoa aukeavan katon ja L-muotoisen oven ansiosta. Vakiovarusteisiin kuuluu sekä vesipiste että septitankki.

”Uudistukseen päädyttiin asiakaspalautteen perusteella: vaikka useimmat asiakkaat käyttävät Phantom Cabinia yhteysveneenä parantaa WC selvästi mukavuustasoa ja laajentaa merkittävästi veneen käyttöalaa monenlaisessa retkeily- ja matkailukäytössä”, Busterin markkinointipäällikkö Johan Finnberg kertoo.

Perusmallin rinnalle henkilökuljetuksiin suunniteltu Phantom Cabin Adventure

Luksusluokan yhteysvene saa rinnalleen myös esimerkiksi henkilökuljetuksiin vaativissa olosuhteissa sekä seikkailumatkailuyrityksille käyttöön suunnitellun Phantom Cabin Adventure -mallin, jonka suojaisaan ja lämpimään hyttiin mahtuu kuljettajan lisäksi istumaan 11 henkeä.

Perusmallin sohvaryhmä pöytineen on korvattu kolmella peräkkäisellä penkkirivillä ja kuljettajan takana keittiömodulin tilalla on uusi leveä istuin, jonka voi taittaa seinää vasten. Tukevien käsikahvojen ja jalkatukien ansiosta matkustaminen on turvallista kovemmassakin vauhdissa.

Perusmallin etupenkeillä on tilaa kolmelle hengelle, takaosan U-sohvalle mahtuu mukavasti viisi matkustajaa. Kartturin penkin selkänoja kääntyy tarvittaessa eteenpäin, jolloin syntyy mukava kahdeksan hengen seurusteluryhmä.

Molemmat malliversiot varustellaan aina kaksoiskoneasennuksella, joka parantaa veneen käsiteltävyyttä ja luotettavuutta vaativissa olosuhteissa. Kahdella 4,2-litraisella 300 hevosvoiman V6-Yamahalla saavutetaan yli 50 solmun huippunopeus ja miellyttävän matkanopeuden voi valita olosuhteista riippuen 25 ja reilun 40 solmun väliltä. Kun matkanopeus on 25–27 solmua polttoaineenkulutus jää moottorivalinnasta riippumatta jopa alle kahteen litraan merimailia kohti. Pitkän toimintamatkan takaavat kaksi 400 litran polttoainetankkia.

Näyttävyyttä ja käytännöllisyyttä: verhoilumateriaalit ja ovet uudistettu

Sisätiloissa näkyviin muutoksiin kuuluvat myös uudet verhoilumateriaalit. Sekä istuinverhoukset että seinien verhoilu on jatkossa tumman harmaa, istuinten tyylikkäät tikkaukset korostavat laadukasta yleisilmettä.

Käyttömukavuutta parantavat uudenlaiset ovet. Etuovessa on nyt vain yksi lukittava kahva, kun aiemmin käytettiin kahta kiristyssalpaa ja erillistä lukkoa. Uusien karmien ansiosta ovi sulkeutuu kuitenkin erittäin tiiviisti.

WC kuuluu vakiovarusteena sekä Phantom Cabin että Phantom Cabin Adventure 2021 -malleihin. Sen varustukseen kuuluu painevesi ja oma poistoilmapuhallin. Vesitankin täyttöhela ja septitankin imutyhjennyshela löytyvät keulakannelta.

”Säiliöt on sijoitettu veneen vakauden kannalta optimaalisesti pilssitilaaan. Vesisäiliö on aiempaa suurempi, kun vettä tarvitaan sekä matkustamon keittiössä että wc-tilassa”, tuotekehitysjohtaja Kalle Kanerva kertoo.

Molempien Phantom Cabin -versioiden vakiovarustus on kattava: siihen kuuluvat 16" Buster Q -älynäyttö, elektroniset Navionics-veneilykartat, lämmitin, sähköhydraulinen ohjaustehostin, kaiku, trimmilevyt, kaksoisakkujärjestelmä ja Yamaha Y-COP -ajonestolaite. Kaikissa veneissä on keulapotkuritunneli ja lisävarusteena on saatavana keulapotkuri.

Lisävarusteena saatava kaksoismoottoriasennusta hyödyntävä Yamaha Helm Master -järjestelmä. Se tuo veneeseen joystick-ohjauksen, jonka avulla satamaan ajo onnistuu helposti elektroniikan ohjatessa moottoreiden suuntaa, tehoa ja vaihteistoa. Matka-ajossa on käytössä moottoreiden automaattinen synkronointi, vakionopeussäädin ja automaattinen moottoritrimmi.

Keittiötä voi täydentää tarpeen mukaan jääkaapilla ja liedellä.

Buster Phantom Cabin 2021

• Pituus 9,47 m
  • Leveys 2,84 m
  • Syväys 0,7 m
  • Paino 2800 kg (ilman moottoreita)
  • Kantavuus: 1410 kg
  • Vesisäiliön tilavuus 57 litraa
  • Septitankin tilavuus 53 litraa
  • Koneteho 400–600 hv
  • Polttoainetankki: 2 x 400 litraa
  • Henkilöluku 12
  • Maksiminopeus 50+ kn (2 x 300 hv)

Kulku WC-tilaan on helppoa aukeavan katon ja L-muotoisen oven ansiosta. Vesipiste, sähkötoiminen WC-istuin, vesisäiliö ja septitankki ovat vakiovarusteita.
Molempien Phantom Cabin -versioiden vakiovarustus on kattava: siihen kuuluvat 16" Buster Q -älynäyttö, elektroniset Navionics-veneilykartat, lämmitin, sähköhydraulinen ohjaustehostin, kaiku, trimmilevyt, kaksoisakkujärjestelmä ja Yamaha Y-COP -ajonestolaite.  Lisävarusteena on saatavana kahden 16 tuuman näytön yhdistelmä.
Molempien Phantom Cabin -versioiden vakiovarustus on kattava: siihen kuuluvat 16" Buster Q -älynäyttö, elektroniset Navionics-veneilykartat, lämmitin, sähköhydraulinen ohjaustehostin, kaiku, trimmilevyt, kaksoisakkujärjestelmä ja Yamaha Y-COP -ajonestolaite. Lisävarusteena on saatavana kahden 16 tuuman näytön yhdistelmä.
Suuri sähköinen kattoluukku on Buster Phantomin vakiovaruste, kuten myös16" Buster Q -älynäyttö, elektroniset Navionics-veneilykartat, lämmitin, sähköhydraulinen ohjaustehostin, kaiku, trimmilevyt,
Uudet tummat verhoilumateriaalit tekevät luksusluokan yhteysveneestä entistäkin edustavamman.
Molemmat malliversiot varustellaan aina kaksoiskoneasennuksella, joka parantaa veneen käsiteltävyyttä ja luotettavuutta vaativissa olosuhteissa. Lisävarusteena saatava kaksoismoottoriasennusta hyödyntävä Yamaha Helm Master -järjestelmä. Se tuo veneeseen joystick-ohjauksen, jonka avulla satamaan ajo onnistuu helposti elektroniikan ohjatessa moottoreiden suuntaa, tehoa ja vaihteistoa.
Henkilökuljetuksiin vaativissa olosuhteissa räätälöidyssä Buster Phantom Cabin Adventure -erikoismallissa pöytäryhmä on tehnyt tilaa penkeille: istumaan mahtuu kuljettajan lisäksi 11 henkeä.

Buster Boats is the largest designer and manufacturer of aluminium boats in Europe. The majority of the more than 130,000 aluminium boats we have launched on the world’s waters over the past over 60 years are still in use.

Boats carrying the Buster name have been produced since 1976, but Buster’s history began with the first Kello aluminium boat manufactured in 1955.

The Buster range includes 24 boats, of which the under four-metre Buster Mini and the almost ten-metre Buster Phantom are the smallest and largest, respectively. More than half of all boats manufactured are exported.

The manufacturer of Buster boats, Inha Works Ltd, is a subsidiary of Yamaha Motor Europe. Buster Boats boat production is located in Ähtäri, Finland while the company's headquarters and R&D facilities are located in Raisio, southern Finland.

Buster Boats on Euroopan suurin alumiiniveneiden suunnittelija ja valmistaja. Maailman vesille yli 60 vuoden aikana laskemistamme yli 130 000 alumiiniveneestä suurin osa on edelleen käytössä.

Buster-nimellä veneitä on valmistettu vuodesta 1976 alkaen, mutta Busterin historia alkoi jo vuonna 1955 valmistetuista, suomalaisen alumiiniveneteollisuuden aloittaneista Kello-veneistä.

Buster-mallistoon kuuluu 24 venettä, joista pienin on alle nelimetrinen Buster Mini ja suurin lähes kymmenmetrinen Buster Phantom. Tuotannosta yli puolet menee vientiin.

Buster-veneiden valmistaja, Inhan Tehtaat Oy Ab, on Yamaha Motor Europen tytäryhtiö. Yhtiön pääkonttori sekä tuotekehitystoiminnot sijaitsevat Raisiossa ja tuotanto Ähtärissä.