Uudistuotantoa ja uusia asumismuotoja Inkoossa

Veljesten Hendrik ja Christoffer Enbergin rivitalohanke täydentää kunnan pyrkimystä tarjota erilaisia asumisvaihtoehtoja Inkoossa. Tällä hetkellä Heimgårdintiellä sijaitsevalla tontilla ovat käynnissä kaivuutyöt ja 18 asunnon ennakkomarkkinointi on käynnistynyt.

Hendrik ja Christoffer Enberg työmaalla Inkoon keskustan tuntumassa.

Ajatus on yhdistää vaivaton asuminen asuntoyhtiössä, mutta luoda tunne omassa talossa asumisesta. Siksi muun muassa eteläisimmän päädyn isoimmilla asunnoilla on tilavat terassit ja suhteellisen isot pihat. Kaikilla asunnoilla on takapiha etelään ja viheralue asuntojen edustalla.

- Talojen välissä on myös tavallista enemmän tilaa, sanoo Hendrik Enberg.

Rivitalojen 18 asuntoa on jaettu kuuteen 42,5 neliömetrin kaksioon, kuuteen 55,3 neliömetrin kaksioon sekä kuuteen 68,9 neliömetrin kolmioon, joilla kaikilla on oma sauna. Kolmiot sijaitsevat kahdessa eteläisimmässä talossa, joista on näkymä peltomaisemaan, isommat kaksiot niiden yläpuolella ja pienemmät kaksiot lähimpänä tietä. Tontille rakennetaan myös autokatos 18 autolle ja sen lisäksi kahdeksan pysäköintipaikkaa.

Asunnot rakennetaan yhteen tasoon, jotta ne soveltuvat henkilöille kaikissa elämän vaiheissa. Pohjaratkaisu on avoin, yhdistetyllä keittiöllä ja olohuoneella. Pihalle päin olevat ikkunat ovat suuret, mutta eivät ylimitoitetut.

- Halusimme talojen olevan moderneja, mutta sopivan maalaismaisemaan, sanovat veljekset.

Veljekset Enberg ovat olleet rakennusalalla ensimmäisistä kesätöistä lähtien. He ovat jo pitkään puhuneet asuntohankkeen toteuttamisesta kotikunnassa ja vastaavaa uudistuotantoa ei kaiketi ole toteutettu Inkoossa reiluun kymmeneen vuoteen.

- Olemme rakentaneet täällä ja tunnemme inkoolaiset, alan ammattilaiset ja markkinan. Oli luonnollista toteuttaa ensimmäinen hankkeemme täällä heti kun meillä oli tarpeeksi kokemusta ja sopiva tontti. Inkoossa on hyvä draivi ja Inkoosta ollaan kiinnostuneita.

Hankkeen takana on myös toinen ajatus.

- Haluamme tarjota nuorille mahdollisuuden hankkia ensimmäinen asunto kohtuullisen hintaan Inkoosta. Se voi olla tapa saada heidät pysymään paikkakunnalla.

Alkuperäinen ajatus oli rakentaa vuokra-asuntoja, koska vuokra-asuntojen kysyntä on ollut Inkoossa merkittävä, mutta erinäisistä syistä johtuen asunnot myydään osakehuoneistoina. Mahdollisuus vuokraamiseen on kuitenkin olemassa.

- Merkittävä osa ostajista tulevat vuokraamaan asuntonsa. Ja kaikki asunnot, joita emme saa myytyä, laitetaan vuokralle. Kannattaa siis vain ottaa yhteyttä.

Yksi pieni harvinaisuus on, että asuntojen yhteydessä olevat varastot tulevat olemaan lämpimiä, eivätkä kylmiä kuten normaalisti. Sen lisäksi halutaan tarjota paikalla rakennettuja kodikkaita taloja, erinomaista käsityötä ja kosteusteknisesti turvallisia ratkaisuja.

- Haluamme olla mahdollisimman ekologisia, joten siksi sähkö- ja LVI-tekniikkaa suunnitellaan vielä.

Hanke on edennyt hyvin ja kunnan viranhaltijoille halutaan jo tässä vaiheessa kohdistaa suuri kiitos.

- On ollut ilo tehdä yhteistyötä Inkoon kunnan kanssa, maakaupasta lähtien myönnettyyn rakennuslupaan asti. Olemme ymmärtäneet toistemme tarpeet, sanovat Enbergit.

Kiinteistöt valmistuvat joulukuussa 2022.

Keskustan kupeessa sijaitseva Västerkulla-Heimgård -alue oli edellisvuonna suosittu. Parin sadan metrin päässä Enbergien hankkeesta sijaitsevan Länsikaaren kaikki seitsemän tonttia myytiin tai varattiin.

Inkoon asuntomarkkinoilla tapahtuu tällä hetkellä paljon. Keskustassa Inkoon Keskustakehityksen ja rallitähti Marcus Grönholmin asuntohankkeen infran rakentaminen käynnistetään lähiaikoina. Inkoonrannan alueelle valmistuu kaksi korkealaatuista puukerrostaloa vuonna 2022. Suunnitelma kattaa myös myöhemmässä vaiheessa kolmannen kerrostalon ja pientaloja.

Inkoonrannan hanke tulee tiivistämään ja kaunistamaan Inkoon keskustaa samalla kun se pitkällä tähtäimellä luo edellytykset korkeatasoiselle asumiselle meren äärellä merinäköalalla.

Kunta pyrkii myös tekemään yhteistyötä toimijoiden kanssa, jotka voisivat parantaa kunnan vuokra-asuntotarjontaa, koska vuokra-asuntojen kysyntä on kunnassa suurta.

Kunnan panostus uuteen koulurakennukseen Kyrkfjärdenin koululle keskustassa tukee toivottavasti näitä hankkeita ja päin vastoin. Näiden rinnalla kunta pyrkii myös luomaan parhaat mahdolliset edellytykset joukkoliikenteen käyttämiselle ja kokee panostukset olemassa olevaan infraan, eli Rantarataan, merkittävänä osana tätä pyrkimystä.

Hendrik ja Christoffer Enberg työmaalla Inkoon keskustan tuntumassa.

Både människor och fiskar vallfärdar till Billnäs bruk18.2.2021 09:54:12 EETTiedote

Billnäs gamla bruksmiljö, som ligger endast några kilometer från Kustbanan och Karis tågstation är ett av Raseborgs utvecklingsområden. Vid första anblicken kan Billnäs te sig som en fridfull, sömnig liten by, men i verkligheten vimlar det av liv i den snötäckta idyllen. Cykelleden Banvallen, som öppnade 2019 har lockat folk under senare år – nu kan man lätt hoppa på tåget med sin egen cykel och ta sig från Karis station via Billnäs och Åminnefors bruk ända till Fiskars Bruk. Förutom cyklisterna, anlände också vandringsfiskarna till Billnäs ifjol, efter en paus mer än 60 år. Det blev möjligt tack vare den nybyggda fisktrappan, som underlättar fiskarnas färd förbi det gamla kraftverket, och vidare upp i Svartån.

Billnäsin ruukkiin vaeltavat sekä ihmiset että kalat18.2.2021 09:43:52 EETTiedote

Rantaradan varrella sijaitseva Billnäsin ruukki on yksi Raaseporin kehittyvistä alueista. Vain muutaman kilometrin päässä Karjaan juna-asemalta, sijaitsee Billnäsin vanha ruukkimiljöö. Lumen verhoama rauhallinen idylli luo ensivaikutelman raukeasta pikkukylästä, mutta todellisuudessa pinnan alla kuhisee elämää. Vuonna 2019 avattu Ratavallin pyöräilyreitti on saanut ihmiset liikkeelle – nyt junaan voi hypätä oman pyörän kanssa ja polkea Karjaan asemalta Billnäsin sekä Åminneforsin ruukin kautta aina Fiskarsin ruukkiin saakka. Pyöräilijöiden lisäksi, viime vuonna Billnäsiin saapuivat kauan odotetut vaelluskalat. Toukokuussa 2020 avatut kalaportaat mahdollistavat kalojen nousun Mustionjokeen, yli 60 vuoden tauon jälkeen.

Nya hyresbostäder i närheten av Sjundeå station8.2.2021 09:36:08 EETTiedote

Kustbanan skär genom Sjundeå kommuncentrum och många sjundeåbor använder tågförbindelsen med HRT dagligen till sina arbetsresor eller övriga ärenden till huvudstadsregionen. Utöver dem som bor nära kommuncentret stiger det också folk på tåget från glesbygden och sådana som färdas till arbetet från grannkommuner. Man estimerar att användrningen av tåg och matartrafiken ökar i framtiden och att förstora parkeringsområdet vid tåget är en del av stationsområdets utvecklingsprojekt. Projektet som leds av Sjundeå kommun och Trafikledsverket går på en helhetsbudget om c 19 miljoner euro. Den preliminära utredningen är klar och man har även preliminärt kommit överens med Trafikledsverket att övergå till att planera förverkligandet. I kommunen har reserverats medel för att fortsätta planeringen. Under sensommaren antas mängden passagerare på Sjundeå station öka från tidigare, när de två hyreshöghusen som byggs i kommuncentret blir färdiga. I våningshuset som byggs av Asuntosäätiö finns sammanla

Uusia vuokra-asuntoja Siuntion aseman läheisyyteen8.2.2021 09:30:57 EETTiedote

Rantarata halkoo Siuntion kuntakeskusta ja monet siuntiolaiset käyttävät HSL-junayhteyttä päivittäin työmatkaansa tai muuhun asiointiin pääkaupunkiseudulle. Kuntakeskuksen lähialueen asukkaiden lisäksi junaan nousevat myös haja-asutusalueelta ja naapurikunnista töihin kulkevat. Junan käytön ja liityntäliikenteen ennakoidaan tulevaisuudessa lisääntyvän ja liityntäpysäköinnin laajentaminen onkin mukana asema-alueen kehittämisprojektissa. Siuntion kunnan ja Väylän suunnitteluvaiheessa olevan projektin kokonaiskustannusarvio on n. 19 milj. euroa. Esiselvitys on valmistunut ja Väylän kanssa on alustavasti sovittu siirtymisestä toteutussuunnitteluun. Kunnassa on varattu määrärahaa suunnittelun jatkamiseen. Loppukesästä Siuntion aseman käyttäjien määrän arvioidaan lisääntyvän entisestään, kun kuntakeskukseen rakenteilla olevat kaksi vuokrakerrostaloa valmistuvat. Asuntosäätiön rakennuttamiin kerrostaloihin tulee yhteensä 50 asuntoa, kooltaan 37 m²:n yksiöstä 75 m²:n neliöön. Talojen rakentami