EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Uudistuvaa keramiikkataidetta esittelevään näyttelyyn on valittu monipuolinen ryhmä taiteilijoita

EMMA – Espoon modernin taiteen museo toteuttaa yhteistyössä muotoilun asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa keramiikkataiteen näyttelyn 14.4.2021–27.2.2022. Näyttely nostaa esille taiteilijoita, jotka ovat uudistaneet keramiikkaa nykytaiteen materiaalina. Teoksissa käsitellään keraamisen materiaalin kautta murtumisen ja uudelleenrakentamisen teemoja – ihmisten suhdetta maaperään, ympäristöön ja toisiinsa.

Nathalie Lautenbacher: Inevitable, 2018 (kivitavara ja polttamaton savi, n. 120 x 80 x 20 cm). Kuva: Ruut Lahdenmäki

Näyttelyn taiteilijat valittiin Ornamon jäsenistölle avoimella portfoliohaulla, joka toteutettiin 8.6.–5.7.2020. Taiteilijavalinnat teki EMMAn amanuenssi ja näyttelyn kuraattori Laura Kokkonen.

"Näyttelyyn valikoitui hyvin monipuolinen joukko eri-ikäisiä keramiikkataiteilijoita. Heidän portfolioistaan välittyi vahva taiteellinen näkemys ja hienovarainen herkkyys ympäristön ja yhteiskunnan ilmiöitä kohtaan. Portfolioiden taso oli todella korkea, keramiikka on selvästi tekniikkana nousussa. Näyttelyn lähtökohdat – särö, murros ja ekologinen ja yhteiskunnallinen jälleenrakentaminen – nousivat osassa portfolioista vahvasti esille ja toisissa teema taas syveni ja tarkentui. Valittujen taiteilijoiden työtä yhdistää rakkaus saveen ja sen käytön radikaalikin uudistaminen", perustelee näyttelyn kuraattori Laura Kokkonen, EMMA.

Portfoliohaun perusteella valitut taiteilijat ovat Priska Falin & Helen Felcey, Veera Kulju, Nathalie Lautenbacher, Piia Lieste, Tiia Matikainen, Meri Oivo, Matteo Pennacchio, Maria Punkkinen, Outi Savolainen, Caroline Slotte, Irma Weckman ja Working with Soil -työryhmä (Özgü Gündeşlioğlu, Catharina Kajander, Riikka Latva-Somppi ja Maarit Mäkelä).

Haun ulkopuolelta näyttelyyn kutsuttiin brittitaiteilija Katie Spragg, jonka keramiikkaa hyödyntävät animaatiot käsittelevät luontoon liittyvien fantasioiden ja todellisuuden suhdetta leikkisällä tavalla. Toinen kutsuttu taiteilija on Vuoden nuori muotoilija 2020, Matias Liimatainen, joka yhdistelee veistoksissaan luonnon materiaaleja keramiikkaan.

Näyttely avautuu yleisölle EMMAssa 14.4.2021 vaihtuvien näyttelyiden tilassa, jota ympäröi Bryk & Wirkkala -katseluvarasto.

INBJUDAN till medierna: pressträff om utställningen Eeva-Leena Eklund :) tisdagen 27.10 kl. 1014.10.2020 16:20:14 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklunds utställning är en fortsättning på det årliga samarbetet mellan EMMA och Saastamoinens stiftelse, som går ut på att en intressant och aktuell nutidskonstnär får en beställning på ett verk till stiftelsens konstsamling. På samma gång premiärvisas också Saara Ekströms och Eero Tammis videoinstallation Biblion och Saastamoinens stiftelses samlingsutställning Beröring med två nya tillägg till samlingen: Människan och naturen samt Maria Wirkkalas Från och med detta.

KUTSU medialle: Eeva-Leena Eklundin näyttelyn tiedotustilaisuus ti 27.10. klo 1014.10.2020 16:15:00 EESTKutsu

Eeva-Leena Eklundin :) -näyttely jatkaa Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistyötä, jossa vuosittain tilataan kiinnostavalta ja ajankohtaiselta nykytaiteilijalta uusi teos säätiön taidekokoelmaan. Tilaisuudessa ensiesityksessä myös Saara Ekströmin ja Eero Tammen Biblion -videoinstallaatio ja esittelemme Saastamoisen säätiön kokoelmaa esittelevän Kosketus-näyttelyn uudistukset: Ihminen ja luonto -kokonaisuuden sekä Maaria Wirkkalan teoksen Tästä eteenpäin.

Press conference on Tue 27 Oct at 10 am: Eeva-Leena Eklund :)14.10.2020 16:15:00 EESTPress Invitation

Eeva-Leena Eklund’s exhibition is part of the collaboration between Saastamoinen Foundation and EMMA in which one new work is commissioned annually from a seminal and topical contemporary artist for the foundation’s art collection. This occasion also marks the premiere of Biblion, a video installation by Saara Ekström and Eero Tammi, as well as new additions to the Saastamoinen Foundation collection display Touch: The new section Humans and Nature and Maaria Wirkkala's work Beyond This Point.

En mångsidig grupp konstnärer har valts ut för utställningen som presenterar den föränderliga keramikkonsten1.10.2020 14:45:00 EESTTiedote

EMMA – Esbo moderna konstmuseum sätter upp en utställning över keramikkonst i samarbete med expertorganisationen för design Ornamo. Utställningen hålls 14.4.2021–27.2.2022 och den lyfter fram konstnärer som har förnyat keramiken som material för samtidskonsten. I verken behandlas teman kring brytning och återskapande – människans relation till marken, miljön och varandra.

A diverse group of artists is taking part in an exhibition presenting ceramic art renewed1.10.2020 14:45:00 EESTPress release

EMMA – Espoo Museum of Modern Art is carrying out a ceramic art exhibition together with Ornamo, an expert organisation for designers, between 14 April 2021 and 27 February 2022. The exhibition will highlight artists who have regenerated ceramics as a contemporary art material. The works address the themes of breaking and rebuilding through ceramic material – people’s relationship to the soil, environment and each other.

EMMA muuntuu parkkihalliksi maailmankuulun Elmgreen & Dragsetin uudessa näyttelyssä24.9.2020 10:00:00 EESTTiedote

EMMAn uusi näyttely ottaa museon linjakkaan betonisen näyttelytilan haltuunsa ennennäkemättömällä tavalla. Elmgreen & Dragset on muuttanut tilan unenomaiseksi pysäköintitaloksi, jossa nähdään uusia, tätä näyttelyä varten tehtyjä teoksia sekä ikonisia veistoksia kaksikon 25 yhteistyövuoden varrelta. Näyttelyn lisäksi taiteilijat ovat yhdessä suomalaisen rap-artistin Paperi T:n kanssa toteuttaneet videon, jossa Paperi T tulkitsee näyttelyn aiheita. Elmgreen & Dragset: 2020 on esillä EMMAssa 26.9.2020–17.1.2021.