Sitomo Oy

Uusi Help-palvelu parantaa mielen hyvinvointia

Muutosmuotoiluyritys Sitomo on julkistanut asiakasyrityksilleen ja näiden työntekijöille uuden, matalan kynnyksen valmentavan mielen hyvinvointipalvelun.

Työelämä muuttuu nopeammin kuin koskaan ja organisaatiot tarvitsevat uusia taitoja. Sitomo Help on työelämän varhaisen tuen malli, josta kuka tahansa organisaatiossa saa tukea ja keskusteluapua ennen kuin ongelmat paisuvat. Kokeneet mielen hyvinvoinnin ammattilaiset auttavat arjen haasteiden hallinnassa yhteistyössä johdon ja työterveyspalveluiden kanssa. Käytännössä organisaation jäsenten mielen hyvinvointi edesauttaa koko organisaation tuottavuutta.

Korona-aika on tuonut mielen hyvinvoinnin ja sen merkityksen esille ennen näkemättömällä tavalla. Kun monet normaaleista ihmisten palautumiskeinoista kuten yhdessäolo, kulttuuri ja matkustaminen ovat jäähyllä, on monien kuormitus noussut vaaralliselle tasolle.

”Fyysisen työturvallisuuden eteen on vuosien saatossa tehty paljon ja se on kantanut hedelmää. Samalla monissa organisaatioissa henkinen työturvallisuus on jäänyt lapsipuolen asemaan. Esihenkilöt eivät uskalla kysyä ja alaiset eivät löydä kanavaa kertoa haasteistaan”, sanoo Sitomon Sanna Miettinen.

Sitomon Help-palvelu voidaan ottaa osaksi asiakasorganisaation työhyvinvointipalveluita asiakkaan toivomassa määrin. Organisaatiot voivat asettaa työkalun koko henkilöstön käyttöön todella matalallakin kynnyksellä. Sitomon palvelu toimii osana työhyvinvoinnin kokonaisuutta ja ohjaa tarvittaessa myös muiden palveluiden piiriin.

”Sitomolla on koulutetut asiantuntijat toteuttamassa mielen hyvinvointia valmentavaa Help-palvelua. Palvelulla organisaation toimintakyky paranee, kun kuormituksesta johtuvat poissaolot vähenevät ja ihmiset voivat yleisesti paremmin. Help-palvelu toimii osana varhaisen tuen mallia. Yksittäisen työntekijän kannalta tarjoamme apua, jolla lähdetään hakemaan ratkaisua kuormituksen tai stressin tunteeseen. Ihminen voi nostaa esille asioita rohkeammin käytyään niitä läpi ammattilaisemme kanssa ja näin kehittyä organisaation jäsenenä sekä olla entistä rohkeammin osana organisaation kehittämistä”, kertoo Miettinen.

Help-palvelun tarkoitus on ennaltaehkäistä ongelmia sekä yksilö- että organisaatiotasolla. Se antaa valmennettaville konkreettiset työkalut hallita ja ennaltaehkäistä kuormitusta. Palvelun tarkoitus on myös tuoda työyhteisöihin rohkeutta puhua asioista ja kykyä tunnistaa itsessä ja muissa vaaran merkkejä.

Sitomo Oy
Erkkilänkatu 11

Sitomo on muutosmuotoiluun keskittynyt yritys ja autamme organisaatioita rakentamaan liiketoiminnan tulosta ihmisten kasvun kautta.