Uusi hevostapahtuma Laukkaa Kangasalle -viikko Kangasalle heinäkuussa

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Laukkaa Kangasalle -viikko kokoaa yhteen Kangasalan monipuolista hevostoimintaa ja harrastusmahdollisuuksia sekä paikkakunnan historiaa hevospitäjänä. Mukaan hevosvoimaisen kesän yhteen päätapahtumaan ovat lähteneet myös mm. Kangasalan matkailukohteet, jotka tarjoavat viikolla erityistä hevosaiheista ohjelmaa.

Teemaviikon ohjelma on monipuolinen ja nähtävää ja koettavaa löytyy jokaiselle: harrastajille, ammattilaisille ja muuten vain hevosista kiinnostuneille, niin lapsille kuin aikuisillekin se ohjelmasta löytyy kiinnostavaa kaikille hevosten ystäville.

– Lapsiperheiden kannattaa suunnata esimerkiksi Laaksolan ratsutilan ponipäivään tiistaina tai Raudanmaalle Lastenmaatila Pikkupihalle miniatyyrihevospäivään maanantaina, vinkkaa tapahtumaa tuottava Lotta Heinonen Visit Kangasalta.

– Ja Koko perheen Hevoskarnevaali lauantaina näytöksineen kannattaa ehdottomasti kokea, hän jatkaa.

Aikuisten ohjelmaan sopii esimerkiksi Hevosmuseopäivä perjantaina, jolloin pääsee saman päivän aikana opastetuille kierroksille harvoin avoinna olevaan Varsamäen hevosajoneuvomuseoon sekä Hevosia – Horses -taidenäyttelyyn Kimmo Pyykkö -taidemuseoon.

– Lisäksi päivän aikana kuullaan historiasta väitelleen Hilja Solalan mielenkiintoinen luento Kangasalla asuneesta historiallisesta hevosesta. Liuksialan kartanon Wiesti-tamma oli nimittäin Suomen ensimmäinen kantakirjahevonen, Heinonen kertoo.

Kimmo Pyykkö -taidemuseon Hevosia – Horses -näyttelyssä on avoinna tapahtumaviikolla tiistaista sunnuntaihin. Varsamäen hevosajoneuvomuseon kokoelmaan pääsee tutustumaan 21.–24.7.2022 klo 10–18.

Hevoskarnevaalissa näytöksiä, hevospuuhaa ja iloista tunnelmaa

Viikon päätapahtuma on yleisölle maksuton Koko perheen Hevoskarnevaali lauantaina 23.7. klo 10–14. Pikkolan tapahtumakentällä nähdäänjuonnettuja näytöksiä ratsastusjousiammunnasta, lännenratsastuksesta, valjakkoajosta ja kouluratsastuksesta sekä tarinallinen ratsastusta ja musiikkia yhdistävä Kuukuningatar-esitys.

Karnevaalialueella kisataan Kangasalan keppihevosmestaruudesta, kokeillaan talutusratsastusta ja puuhaillaan hevosaiheisten tehtävien parissa. Alan yritykset ja yhdistykset järjestävät erilaisia tehtäväpisteitä sekä esittelevät toimintaansa ja markkinatunnelma luovat myös musiikki sekä kesäiset herkut.

Ohjelmaa ympäri Kangasalaa
visitkangasala.fi/laukkaakangasalle

Koko viikon ohjelma täällä (linkki pdf-tiedosto).

Laukkaa Kangasalle -viikko on osa hevosvoimien teemavuoden 2022 ohjelmaa. Matkailun teemavuosien tarkoituksena on tehdä tunnetuksi Kangasalan vahvuuksia; tänä vuonna siis hevosia ja vanhoja autoja.

Hevosvoimien teemavuoden koko ohjelma löytyy sivuilta: visitkangasala.fi/hevosvoimienkesa

Mediakuvia kansiossa:
kansiossa: https://drive.google.com/drive/folders/1hvggAjndbs_5HGMHOWzD0a4E9LdGNjIg?usp=sharing

Kuva: Emilia Hakomäki