Voltan Lähienergia Oy

Uusi kerrostalojen maalämpöyhtiö keräsi miljoonasijoituksen

Vaihtoehtoa kerrostalojen kaukolämmölle tarjoava uusi suomalainen energiayhtiö Voltan Lähienergia on kerännyt vajaan miljoonan euron kasvurahoituksen joukolta nimekkäitä sijoittajia. Uudeksi hallituksen puheenjohtajakseen Jukka Ruuskan valinnut Voltan investoi lähivuosina uudisrakentamisen maalämmityksen ja -viilennyksen järjestelmiin kymmeniä miljoonia euroja.
Voltanin maalämpöhankkeen louhinnat valmistuivat kesällä 2021 Espoon Laajalahdessa.

Voltan Lähienergia haastaa kaukolämmön kehittämällään maalämpöön perustuvalla uudenlaisella lämmitys- ja viilennyspalvelullaan. Kalliin kertainvestoinnin sijaan Voltan tarjoaa uusien kerrostalojen rakennuttajille ja asuntojen ostajille edullisen ja ympäristöystävällisen vaihtoehdon nousevien kustannusten kaukolämmölle. Voltan tekee itse investoinnin lähienergiajärjestelmiin, vastaa maalämmön teknisestä toteutuksesta ja jää taloyhtiölle pitkäaikaiseksi lämmöntuottajaksi. Aiemmin lämpöinvestointi on jäänyt rakennuttajan vastuulle. Asukkaille uusi lämmitysmalli on kaukolämpöä edullisempaa ja puhtaampaa. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa asuntojen viilennyksen. Yksittäinen taloyhtiö hyötyy myös Voltanin keskitetystä operoinnista ja huollosta, jotka mahdollistavat erillistä toimijaa edullisemman ja tehokkaamman lämmöntuotannon.

Nimekkäitä sijoittajia
”Tavoittelemme aluksi noin 30–50 kohteen vuotuista rakentamista Suomessa. Tämä tarkoittaisi vuotuista noin 1 200 tonnin CO2 päästöjen vähentämistä”, Voltanin toimitusjohtaja Miikka Lemmetty kertoo. Pidemmällä aikavälillä Voltanin tarkoituksena on laajentua muihin Pohjoismaihin ja mahdollisesti myös Keski-Eurooppaan. Yhtiön hallituksen puheenjohtaja Jukka Ruuska uskoo vientiin: ”Suurkiinteistöissä maalämpö on jo tuttu ilmiö esimerkiksi Ruotsissa. Sen sijaan energialaitoksien keskitetylle operoinnille ja rakennuttajan alkuinvestoinneista vapauttavalle Voltanin palvelumallille on kansainvälisestikin kasvavaa kysyntää”, Ruuska kertoo. Ruuskalla on laaja kokemus palvelupohjaisen liiketoiminnan kasvattamisesta pohjoismaissa muun muassa viimeksi Enento Groupin toimitusjohtajan roolissa.

Voltan Lähienergian kehityksestä vastaavat Miikka Lemmetty ja Richard Cawén. Molemmilla on kansainvälistä kokemusta energia-, rahoitus- ja liikkeenjohdon konsultoinnista. Lisäksi yrityksen toimintaa on tukemassa joukko kiinteistö-, energia- ja rahoitusalan osaajia. Rahoituskierrokseen osallistui tunnettuja teollisuuden ja rakennusalan ammattilaisia sekä family office:ja, kuten muun muassa Turret Oy, Holdix Oy, Eero Heliövaara sekä Timo Soininen. ”Ympäristöpäästöjen ja lämmityskustannuksien nousu vaikuttavat meistä jokaiseen. Lähienergiaan perustuva Voltanin toimintamalli hyödyttää niin asukkaita kuin koko yhteiskuntaa”, sijoittaja Eero Heliövaara arvioi.

Jopa 80 prosentin päästövähennys
Kiinteistöjen lämmityksen osuus on yli neljännes Suomen kokonaispäästöistä. Pääkaupunkiseudulla lämmitys vastaa yli puolesta kaikista päästöistä. Maalämpö- ja lämpöpumpputeknologioilla tuotettu lämpö voi vähentää lämmityksen hiilidioksidipäästöjä yli 80 prosentilla. ”Ympäristöystävällisen lämmitysmuodon valinta on ehkä suurin teko, jonka voi omien päästöjen vähentämiseksi tehdä”, Aalto-yliopiston tutkijatohtori Jussi Vimpari arvioi. Yksittäisen taloyhtiön päästöjen säästö vastaa arviolta kaikkien taloyhtiössä asuvien asukkaiden polttomoottoriautojen päästöjä. Ympäristöystävällinen lämmitys on myös taloudellisesti turvallinen vaihtoehto, kun nopeasti nousevat saastuttavien energiamuotojen hinnanheilahtelut ja päästömaksut eivät ole riskinä lämmityskuluille.

Viilennys varastoi lämpöä maahan
Voltan Lähienergian lämmityspalvelu mahdollistaa myös kustannustehokkaan ja ympäristöystävällisen viilennyksen. Yhtiö toteuttaa viilennyksen hyödyntämällä maaperän kesäisin ulkoilmaa viileämpää lämpötilaa – siirtämällä lämpöenergiaa sisätiloista maaperään. Viilennys varastoi lämpöä maahan talvikautta varten. Tämä edistää entisestään palvelun ympäristöystävällisyyttä. Maaviilennys ei myöskään vaadi erillisiä ulkoyksiköitä asuntoihin, minkä ansiosta melu-, lämpö- ja kondenssivesihaitat poistuvat.

Kuvat

Lataa
Voltanin avainhenkilöt, toimitusjohtaja ja partneri Miikka Lemmetty (vas.) sekä partneri Richard Cawén.
Lataa

Voltan Lähienergia Oy

Voltan Lähienergia on uusi kotimainen hajautettu energiayhtiö, joka toteuttaa suurten kiinteistöjen maalämpöjärjestelmiä ja toimii pitkäaikaisena lämmöntuottajana taloyhtiöille.

Ratkaisu vähentää taloyhtiöiden päästöjä jopa yli 80 prosenttia, tuo yksittäisille taloyhtiöille satojen tuhansien eurojen elinkaarisäästöt ja mahdollistaa viilennyksen asuntoihin.

Voltanin vastatessa järjestelmäinvestoinnista myös rakennuttajan kokonaiskustannukset laskevat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Voltan Lähienergia Oy

Kasvuyhtiö Voltan Lähienergian keräsi 1,5 miljoonan sijoitukset – Kiilto Ventures uutena mukaan24.10.2023 00:17:30 EEST | Tiedote

Suurten asuinkiinteistöjen päästöjä ja energiakustannuksia vähentäviä maalämpöjärjestelmiä tarjoava Voltan Lähienergia on saanut 1,5 miljoonan euron lisäsijoituksen. Kiilto Ventures on yksi lämmitystä ja viilennystä palveluna tarjoavan Voltanin uusista osakkaista. Voltan on vaihtoehto viime vuosina jopa 70 prosenttia kallistuneelle kaukolämmölle.

Maalämpöyhtiö Voltan Lähienergiaan merkittävä 2,5 miljoonan euron kasvurahoitus22.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Suomalainen energiayhtiö Voltan Lähienergia tuottaa kiinteistöjen lämmityksen maalämpölaitoksilla, jotka sijoitetaan asiakkaiden lähelle. Yhtiö suunnittelee, rakennuttaa ja rahoittaa lämpölaitokset. Asiakkaat maksavat lämmityksestä kulutuksen mukaan, kuten perinteisessä kaukolämmössä. Merkittävän kasvurahoituksen saanut Voltan on jo solminut yhteistyösopimuksia usean rakennusliikkeen kanssa.