Uusi kirja John Lennonista valottaa rocktähden elämää ja kuolemaa uusien tietojen pohjalta – kuolemasta joulukuussa 40 vuotta

Maailman ehkä kaikkien aikojen tunnetuin rocktähti John Lennon olisi täyttänyt lokakuussa 80 vuotta. Sen sijaan hän kuoli 8.12.1980 Mark Chapmanin luoteihin. Marraskuussa ilmestyvä uutuusteos Lennon – Rocktähden elämä, rakkaudet ja kuolema valaisee uutta tietoa legendan elämästä ja kuolemasta.

Syksy 2020 on monella tapaa Lennonin juhlavuosi, sillä hänen syntymästään tulee täyteen 80 vuotta ja hänen kuolemastaan 40. Marraskuussa suomeksi julkaistava, Lesley-Ann Jonesin kirjoittama elämäkerta Lennon – Rocktähden elämä, rakkaudet ja kuolema tarkastelee Lennonin koko elämää ja selvittää, mikä kaikki lopulta johti rocktähden alamäkeen ja kuolemaan vain 40-vuotiaana. Tiedämme kaikki, miten Lennon kuoli, mutta mikä johti miehen rappioon ja siihen voimakkaaseen suhtautumiseen, joka lopulta yltyi murhanhimoksi asti?

Elämäkerran kirjoittanut Lesley-Ann Jones on kokenut ja arvostettu muusikkoelämäkerturi ja toimittaja. Hän tapasi John Lennonin tämän eläessä, joten hänen esittämänsä henkilökuva pohjautuu myös henkilökohtaiseen kokemukseen. Lisäksi hän hyödyntää teoksessa mm. haastatteluja henkilöiltä, joita ei ole aiemmin kuultu. Jones hyödyntää kirjassaan ensikäden tutkimustietoa, ennennäkemättömiä kuvamateriaaleja ja Lennonin parhaiten tunteneiden ihmisten ainutlaatuisia haastatteluja. Haastateltujen joukossa on muun muassa Yoko Ono ja Lennonin leikannut kirurgi – oikea kirurgi.

Lesley Ann-JonesLennon – Rocktähden elämä, rakkaudet ja kuolema
Sidottu, noin 500 sivua, suomentanut Juha Ahokas
Ilmestyy 6.11.
Iso kansikuva

Ann-Jonesin The Timesiin kirjoittama artikkeli

Lesley Ann-Jonesin haastattelupyynnöt sekä kirjan vedospyynnöt: nora.varjama@aulakustannus.fi

Nora VarjamaKustantaja, viestintä ja markkinointi

Lisätiedot, materiaalit, haastattelupyynnöt Pelkät arvostelukappalepyynnöt: info@aulakustannus.fi

050 547 6868nora.varjama@gmail.com

Aula & Co on nelivuotias, kasvava kustantamo. Hittikirjoihimme kuuluu Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija ja sen jatko-osa Cilkan tarina, tähtitieteilijä Neil deGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille sekä kulttimaineeeen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Ruotsin hipfilosofi Åsa Wikforss taistelee valeuutisia vastaan kirjallaan Vaihtoehtoiset faktat – Abban Björn lahjoitti 110 000 kirjaa kouluihin21.10.2020 11:39:04 EESTTiedote

Åsa Wikforss on tunnettu ruotsalainen filosofi sekä tuore Ruotsin akatemian jäsen, joka seurasi tehtävässään Sara Daniusta. Hänen tuore kirjansa Vaihtoehtoiset faktat esittää selkeästi, mitä tieto on ja mitä se ei ole. Kirjan kirjoittamisen motiivina on valeuutisten leviämisen estäminen. Kirjan kustantaja, Abbasta tuttu liikemies Björn Ulvaeus lahjoitti viime joulukuussa 110 000 kappaletta ruotsalaisille lukiolaiselle "vastustamaan salaliittoteorioiden ja tyhmyyden lumivyöryä", kuten Ulvaeus esitti Dagens Nyheterille. Wikforss keskustelee faktoista kirjansa pohjalta Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina 25.10. klo 13.30. Hän vierailee myös Tieteen päivillä Helsingissä tammikuussa 2021.

Amerikan alkuperäisväestöön kuuluva esikoiskirjailija Tommy Orange kirjamessuille, Sofi Oksanen haastattelee16.10.2020 10:43:41 EESTTiedote

Tommy Orange on osittain arapaho, osittain cheyenne, mutta hän kutsuu itseään intiaaniksi. Cityintiaaneiksi hän kutsuu myös palkitun ja kiitetyn esikoisromaaninsa Ei enää mitään päähenkilöitä, sillä he ovat kadottaneet identiteettinsä. Tommy Orange vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla torstaina 22.10. klo 18.30. Hän keskustelee Sofi Oksasen kanssa identiteetistä ja kaunokirjallisuudesta romaaninsa Ei enää mitään pohjalta. Keskustelu on livemuotoinen.

Painosten kirjailijakuningatar Heather Morris Helsingin kirjamessuille12.10.2020 12:45:11 EESTTiedote

Auschwitzin tatuoija on yksi 2000-luvun myydyimpiä kirjoja. Se nosti kuusikymppisen Heather Morrisin maailmanmaineeseen. Romaani ja sen jatko-osa Cilkan tarina ovat koskettaneet lähes sataatuhatta lukijaa ja äänikirjan kuuntelijaa myös Suomessa. Heather Morris vierailee Helsingin virtuaalisilla kirjamessuilla lauantaina 24.10. kello 13. Haastattelu on livemuotoinen ja se käydään englanniksi.