Uusi kliininen tutkimus aivovammojen biomerkkiaineesta

"Ihmisistä saatujen näytteiden kerääminen ja analysoiminen kliinisessä kokeessa on merkittävä saavutus Medicortexille ja se edustaa johdonmukaisesti seuraavaa askelta kohti nopeaa ja edullista pikatestiä aivovamman toteamiseksi”, sanoo tohtori Adrian Harel, joka on Medicortex Finland Oy:n toimitusjohtaja ja myös hallituksen puheenjohtaja. "Aivovamma on tuhoisa ja jopa kuolettava tila, jollei sitä todeta ajoissa. Nyt on ainutlaatuinen tilaisuus kehittää ensimmäinen mukana kulkeva kajoamaton testi aivovammojen ja aivotärähdysten toteamiseksi auttamaan potilaita ja perheitä, jotka niin kovasti sellaista tarvitsevat."

Koehenkilöiltä kerätään näytteiksi verta, virtsaa ja sylkeä ja kerätyt näytteet analysoidaan uudentyyppisen biomerkkiaineen osalta käyttäen Medicortexin biokemiallista ja analyyttistä määritystä. Erityisenä painopisteenä on näytteiden saaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa onnettomuuden jälkeen ja biomerkkiaineen jäljittäminen ajallisesti tapaturman jälkeen.

Medicortex pyrkii tässä kliinisessä kokeessa keräämään kehon nesteitä yhteensä 160 koehenkilöltä. Suurin koeryhmä muodostuu niistä, jotka ovat saaneet epäillyn aivovamman. Aivovammaa osoittavan biomerkkiaineen olemassaoloa verrataan potilaiden ja terveiden koehenkilöiden välillä. Aikaisempien koe-eläimillä suoritettujen laboratoriotutkimusten ja ensimmäisen ihmisillä tehdyn kliinisen näytteenkeräyksen perusteella on odotettavissa, että tämä tutkimus myös antaa positiivista näyttöä sen toimivuudesta.

Medicortexin lääketieteellinen johtaja, dosentti Mårten Kvist, toteaa: "Sen jälkeen, kun tutustuimme lupaaviin tuloksiin ensimmäisestä kliinisestä kokeesta, joka saatiin päätökseen aikaisemmin tänä vuonna, olemme innostuneita aloittamaan toisen kliinisen vaiheen. Tutkimuksen tarkoituksena on saada vahvistusta tämän ainutlaatuisen biomerkkiaineen kliinisestä käytettävyydestä. Se tulee johtamaan siihen, että pystytään kehittämään pikatesti ensihoitajalle ja ambulanssihenkilöstölle, mikä tulee helpottamaan potilassiirtojen priorisointia ja ennaltaehkäisemään sopimattomien lääkkeiden antamista aivovammapotilaille.

Tavoitteena on kehittää nopea ja luotettava pikatesti ei ainoastaan ensihoitajien ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden käyttöön, mutta myös henkilöille joilla ei ole terveydenhuoltoalan ammattia.

Medicortex Finland Oy on bioteknologiayritys, jonka päämääränä on kehittää diagnostisia menetelmiä ja hoitoja aivovammoille ja aivotärähdyksille. Yksi yrityksen tavoitteista on tunnistaa uusi biomerkkiaine, jolla voitaisiin luotettavasti arvioida aivovamman vaikeusaste ja laajuus. Yhtiön perusti tohtori Adrian Harel vuonna 2014 Turussa ja se on yksityinen yhtiö. Tohtori Harel on koulutukseltaan neurobiologi ja hänellä on aikaisempina kokemuksina myös liiketaloudellinen koulutus ja useiden bioteknologian alan startup-yritysten johtajuus.

Huomautus koskien tulevaisuuteen suuntautuvia kannanottoja

Tämä lehdistötiedote sisältää kannanottoja, jotka ovat “tulevaisuuteen suuntautuvia kannanottoja” ja jotka perustuvat johdon nykyisiin odotuksiin ja olettamuksiin. Niihin liittyy kuitenkin useita riskejä, epävarmuuksia ja muita tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa sen, että todelliset tulokset eroavat tosiasiallisesti ja haitallisesti siihen nähden mitä tässä on sanottu.

Dr. Adrian Harel

Medicortex Finland Oy Announces the Advancement in Clinical Trial for Detection of Mild Traumatic Brain Injury in Children31.8.2020 15:43:39 EESTPress release

Urheilulääketieteen asiantuntija Medicortex Finland Oy:n neuvonantajaksi10.12.2018 11:10:44 EETTiedote