Uusi kokoelma klassista kiinalaista erakkorunoutta!

Pertti Seppälän suomentama ja toimittama kokoelma tutustuttaa lukijan kiinalaisen erakkorunouden vanhaan perinteeseen.

”Vaeltavat pilvet – Kiinalaisia erakkorunoja” (Basam Books 2021)

”Kalanpyydyksiä käytetään kalojen pyytämiseksi; kun kala

on saatu, pyydys unohdetaan. Jäniksen ansalankaa käytetään

jänisten pyytämiseksi; kun jänis on saatu, ansalanka

unohdetaan. Sanoja käytetään niiden merkityksen takia,

mutta kun merkitys on ymmärretty, sanat unohdetaan. Mistä

löytäisin ihmisen, joka on unohtanut sanat, jotta voisin

keskustella hänen kanssaan?”

Vaeltavat pilvet – Kiinalaisia erakkorunoja (Basam Books 2021) on valikoima klassista kiinalaista erakkorunoutta noin tuhannen vuoden ajalta, ensimmäisiltä vuosisadoilta aina 1350-luvulle. Valikoiman on suomentanut ja toimittanut sinologi Pertti Seppälä.

Kokoelma tutustuttaa lukijan Kiinan kirjallisuushistorian vahvaan erakkoperinteeseen viiden eri runoilijan runojen kautta. Laaja suomennosvalikoima sisältää kaikkiaan lähes 180 runoa sekä yhden proosatekstin. Vaeltavat pilvet – Kiinalaisia erakkorunoja sisältää runoja seuraavilta runoilijoilta: Tao Yuanming (352/365–427), Meng Haoran (689/691–740), Wei Yingwu (737–792), Jia Dao (779–843) ja Shiwu eli Kivimaja (1272–1352).

Erakkokulttuurilla on ollut keskeinen asema perinteisten kiinalaisten oppineiden keskuudessa jo ainakin parintuhannen vuoden ajan. Kiinalaisissa erakkorunoissa kuvataan pitkälti oppineiden elämää vuorilla ja luonnon keskellä. Ne ovat myös eräänlaista protestirunoutta ja kritiikkiä vallitsevia oloja kohtaan. Tämän lisäksi erakkorunous on ollut Kiinassa elämäntaparunoutta taolaisilla ja buddhalaisilla painotuksilla.

Erakkorunoperinteen taustalla olevien elämänfilosofioiden merkitystä valotetaan Vaeltavien pilvien runsaissa selityksissä, runoilijoiden lyhyissä elämäkerroissa ja laajassa esipuheessa.

Kääntäjästä

Pertti Seppälä on sinologi. Hän on aikaisemmin kääntänyt ja toimittanut muun muassa kokoelman Bei Daon runoutta Puhun peilille kiinaa – valitut runot (Basam Books 2013) sekä kokoelman Wang Wein runoutta Vuorten sini – Wang Wein valitut runot (Basam Books 2015).

”Vaeltavat pilvet – Kiinalaisia erakkorunoja” (Basam Books 2021)