EMMA – Espoo Museum of Modern ArtEMMA – Espoo Museum of Modern Art

Uusi kokonaisuus Kosketus-näyttelyssä käsittelee ihmisen suhdetta rakennettuun ympäristöön

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevässä Kosketus-näyttelyssä EMMAssa on toteutettu laaja uudistus. 8.10.2019 alkaen esillä oleva uusi kokonaisuus käsittelee ihmisen suhdetta arkkitehtuuriin ja rakennettuun ympäristöön. Lisäksi Kosketus-näyttelyn mediatilassa avataan William Kentridgen videoteos Other Faces (2011).

Hans Rosenström, Kaiken osana, 2011–2019. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / Saastamoinen Foundation Art Collection. Photo: Ella Tommila / EMMA

Kosketus-näyttely esittelee suomalaista ja kansainvälistä ajankohtaista nykytaidetta. Näyttelyn punainen lanka on ihmisyys, jonka kautta pohditaan elämän peruskysymyksiä. Kokonaisuus koostuu eri teemoista, jotka käsittelevät mm. identiteettiä ja havaintoa sekä suhdettamme kehoon ja ympäröivään tilaan.

Elina Brotheruksen ja Artor Jesus Inkerön mediateoksissa tarkastellaan ihmiskehon suhdetta arkkitehtuuriin ja kulttuuriseen ympäristöön. Paikkasidonnaisista teoksistaan tunnetun Hans Rosenströmin Kaiken osana (2011-2019) on ääni-installaatio, johon kuuluu sille rakennettu oma tila. Teoksen äänitallenne on äänitetty paikan päällä binauraalisella tekniikalla keinopään avulla. Oikeaa kuuntelutilannetta simuloiva ääniteos luo voimakkaan tunteen vieraan läsnäolosta.

Kokonaisuudessa ovat myös mukana Alicja Kwaden Trans-For-Men (2018) ja Olafur Eliassonin Pentagonal Mirror Tunnel (2017), jotka ovat molemmat Saastamoisen säätiön tilausteoksia, ja varta vasten suunniteltu EMMAan ympäristöä ja arkkitehtuuria ajatellen.

Ihminen, arkkitehtuuri ja rakennettu ympäristö -kokonaisuudessa on esillä teoksia seuraavilta taiteilijoilta: Elina Brotherus, Olafur Eliasson, Susanne Gottberg, Radoslaw Gryta, Tommi Grönlund & Petteri Nisunen, Heli Hiltunen, Nanna Hänninen, Artor Jesus Inkerö, Hannu Karjalainen, Pertti Kekarainen, Ola Kolehmainen, Vladimir Kopteff, Alicja Kwade, Tatsuo Miyajima, Pekka Nevalainen, Tiina Pyykkinen, Silja Rantanen ja Hans Rosenström.

Saastamoisen säätiön taidevaliokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen iloitsee Kosketus-näyttelyn uudistuksista: ”Peruskokoelman vaihtuvuus on tärkeä asia EMMAn asiakkaille, kokoelman kannalta on myös hienoa, että saadaan uusia teoksia esiin.”

Kosketus-näyttelyn mediahuoneeseen avautuu uudistuksen kanssa samanaikaisesti William Kentridgen (s. 1955) teos Other Faces, joka on esillä 8.10.2019–26.1.2020. Eteläafrikkalaisen Kentridgen animaatio sijoittuu apartheidin jälkeiseen Johannesburgiin. Teos rakentuu hiilipiirustuksista, joiden kumittamis- ja päällepiirtoprosessin Kentridge on kuvannut 35 mm:n kameralla. Kentridge käsittelee teoksissaan sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja ammentaa teostensa aiheet Etelä-Afrikan väkivaltaisesta historiasta ja sen heijastuksista nykypäivässä.

Kosketus-näyttelyn uudistuksia suunnitellaan yhteistyössä EMMAn ja Saastamoisen säätiön asiantuntijoiden kesken. Uusimman osion – Ihminen, arkkitehtuuri ja rakennettu ympäristö – ovat kuratoineet yhdessä Laura Kokkonen, Ingrid Orman ja Henna Paunu EMMAsta.

Saastamoisen säätiön kokoelma on merkittävimpiä suomalaisen ja kansainvälisen taiteen kokoelmia, johon hankitaan jatkuvasti uusia teoksia. Kokoelman perustana on kuopiolaisen teollisuussuvun kotikokoelma 1910-luvulta. Säätiö perustettiin vuonna 1968 tukemaan taidekokoelman kartuttamista, säilyttämistä ja esittämistä. Taideteokset ovat Saastamoisen säätiön omistuksessa ja kokoelman sijoituspaikka on EMMA. Kokoelmaan kuuluu nykyään lähes 3 000 teosta.

William Kentridge, Other Faces, 2011. William Kentridge Studio. Saastamoisen säätiön taidekokoelma / Saastamoinen Foundation Art Collection.

EMMAn vuoden 2019 kävijätavoitteet ylittyivät – tällaisiin kävijämääriin päästiin viimeksi vuonna 2008! 2.1.2020 10:55:31 EETTiedote

Vuonna 2019 EMMAssa vieraili 135 019 kävijää. Määrä ylitti museon kävijätavoitteet. EMMAn ohjelmassa nähtiin vetovoimaisia kansainvälisiä ja kotimaisia näyttelyitä. Yleisöä keräsivät myös suositut tapahtumapäivät sekä muut yleisöpalvelut. Näyttelyistä yleisöä kiinnostivat eniten Michael Jackson: On the Wall ja Interwoven – Yhteen kudotut.