Uusi määräaikainen yrityksen kehittämisavustuksen EAKR-haku käynnistyy Pohjois-Pohjanmaalla 21.8.2023 (Pohjois-Pohjanmaa, Lappi ja Kainuu)

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa avautuu uusi yrityksen kehittämisavustusten haku Suomen rakennerahasto-ohjelmasta Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027. EAKR-avustukset ovat haettavissa Pohjois-Pohjanmaan alueella 21.8.–29.9.2023.

Rahoitus on suunnattu pk-yrityksille, joilla arvioidaan olevan hyvät valmiudet toimia kannattavasti ja kilpailukykyisesti markkinoilla, ja joilla on edellytykset liiketoiminnan kehittämiseen sekä kasvuun. Avustusta suunnataan erityisesti maakuntaohjelman mukaisille kärkitoimialoille.

Kehittämisavustusta voidaan myöntää kehittämistoimenpiteisiin ja investointeihin, kun yritys haluaa panostaa merkittävästi uudistumiseen tai pyrkii kasvamaan. Tavoitteena voi olla vienti- ja kansainvälistymismahdollisuuksien parantaminen tai kasvun hakeminen uusia tuotteita, palveluita tai tuotantomenetelmiä kehittämällä. Yritys voi tavoitella uusia markkinoita tai kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Rahoitusta kohdistetaan ensisijaisesti pk-yritysten innovatiivisiin hankkeisiin, joilla on positiivinen vaikutus myös aluetalouteen.

Rahoitettavilla hankkeilla tulee olla merkittävä vaikutus yrityksen kasvuun, uudistumiseen, kansainvälistymiseen tai innovaatiotoimintaan. Rahoituksessa huomioidaan erityisesti ilmastonmuutokseen sopeutumiseen, hiilineutraalisuuden edistämiseen ja energia- tai materiaalitehokkuuteen vaikuttavat hankkeet. Avustusta hakevan yrityksen on hyvä tutustua Pohjois-Suomen rahoituslinjauksiin ja EU-ohjelman erityistavoitteisiin ennen hakemuksen jättämistä.

Avustus on haettavissa 21.8.–29.9.2023. Hakemus tulee jättää EURA2021 -hakujärjestelmän kautta ennen hankkeen aloittamista. Ennen avustushakemuksen jättämistä on suositeltavaa olla yhteydessä yritysasiantuntijaan.

Määräaikaiseen EAKR-hakuun jätetyistä hakemuksista tehdään päätöksiä vasta kyseisen hakuajan päättymisen jälkeen. EAKR-rahastosta voidaan myöntää tukea tietyin ehdoin myös suuryrityksille.

Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa ja Lapissa on edelleen haettavissa myös JTF-rahoitusta yritysten kehittämiseen 31.12.2023 asti. Haku on jatkuva eli hakemuksia otetaan käsittelyyn jo hakuajan kuluessa. JTF-rahaston kautta ei voida myöntää tukea suuryrityksille.

Hakemusta ei tule jättää molempiin hakuihin. Yritysasiantuntijan kanssa voi tarvittaessa keskustella, kumpaan hakuun yrityksen hakemus on tarkoituksenmukaista osoittaa

Lisätietoja

EAKR-hakuilmoitus valintaperusteineen löytyy hakuajan käynnistyttyä EURA2021-järjestelmästä, ja lisätietoja on saatavilla myös rakennerahastot.fi sekä ely-keskus.fi.

Hakijoiden apuna on lisäksi valtakunnallinen pk-yritysten rahoitusneuvonta, p. 0295 024 800 ma-pe klo 9–15.

Suomen rakennerahasto-ohjelma Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027.