Uusi Microsoft Cloud for Sustainability -pilvipalvelu auttaa tallentamaan, raportoimaan ja pienentämään ympäristövaikutuksia

Fellowmind perustaa uuden kestävän kehityksen osaamiskeskuksen ja haluaa olla ensimmäisiä Microsoft-kumppaneita, joka toteuttaa asiakkailleen Cloud for Sustainability -ratkaisuja. Cloud for Sustainability on uusi, laajennettava SaaS-ratkaisu, joka auttaa yrityksiä tallentamaan dataa ympäristövaikutuksistaan automatisoitujen tietoyhteyksien avulla, raportoimaan niistä sekä tuottamaan käytännönläheistä tietoa vaikutusten vähentämiseksi.

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen on noussut maailmanlaajuiseksi prioriteetiksi, joka vaatii kiireellisiä toimia sekä yksityishenkilöiltä että yrityksiltä. Lait Euroopassa kiristyvät, ja kuluttajat vaativat yrityksiltä yhä enemmän tietoa sekä niiden oman toiminnan että toimitusketjujen ympäristöjalanjäljestä. Jokaisen toimialan on vastattava vaatimuksiin suuremmasta avoimuudesta.

Hallitukset ja yritykset ympäri maailman ovat julkistaneet erilaisia sitoumuksia hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Myös Fellowmindin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä.

Jotta hyvät aikomukset muuttuvat todellisiksi, mitattaviksi toimenpiteiksi, vaaditaan ymmärrystä tämänhetkisestä tilanteesta ja siitä, millä keinoilla asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Myös raportointivelvollisuus ulkoisille sidosryhmille lisää painetta yrityksille toteuttaa lupaamansa toimet.

Microsoft Cloud for Sustainability tekee työstä helppoa ja yksinkertaista

Tähän saakka päästöjen kerääminen ja raportointi on ollut yrityksille raskas ja monimutkainen prosessi. Microsoftin uusi Cloud for Sustainability -palvelu on laajennettava SaaS-ratkaisu, joka auttaa tallentamaan, raportoimaan ja pienentämään ympäristövaikutuksia automatisoitujen tietoyhteyksien avulla ja tuottamalla ympäristövaikututuksista käytännönläheistä tietoa:

• Tallenna – Yritys voi automatisoida tiedonkeräyksen muodostamalla yhteydet esimerkiksi eri liiketoimintasovelluksiin sekä energia- ja matkayhtiöiden dataan käyttämällä valmiiksi rakennettuja tai mukautettuja liittimiä. Yhteinen tietomalli sisäisistä ja ulkoisista päästölähteistä varmistaa, että kerätty tieto ei ole siiloutunutta.
  • Raportoi – Yritys voi visualisoida ja analysoida kulutustaan ja toimintansa ympäristövaikutuksia sekä raportoida vastuullisuustavoitteidensa edistymisestä sidosryhmilleen ja viranomaisille.
  • Vähennä – Yritys voi asettaa ja seurata pitkän aikavälin tavoitteita, jotka ovat suoraan sidoksissa sen keräämiin tietoihin. Saadut tulokset auttavat niitä kulkemaan oikeaan suuntaan, vertaamaan edistymistään muihin toimijoihin sekä tunnistamaan mahdolliset puutteet viranomaisten vaatimuksiin nähden.

Uusi osaamiskeskus auttaa rakentamaan tiedolla johdettuja prosesseja

Fellowmind haluaa auttaa asiakkaitaan rakentamaan datalla johdettuja, kestävän kehityksen huomioivia prosesseja ja hankkeita. Tähän se tarjoaa sekä teknologiaratkaisuja että jatkossa myös vankkaa asiantuntemusta perustamalla uuden kestävän kehityksen osaamiskeskuksen.

Tämä osaamiskeskus tulee olemaan maarajat ylittävä asiantuntijatiimi, joka toimii kaikissa Fellowmindin kuudessa toimintamaassa. Tiimin ydinosaamista ovat ennen kaikkea tarvittavan lainsäädännön tuntemus sekä kasvihuonekaasupäästöjen mittaaminen. Osaamiskeskuksen asiantuntijat tekevät tiivistä yhteistyötä Microsoftin kanssa ja jakavat aktiivisesti tietoa Fellowmindin asiakkaille tästä tärkeästä aihealueesta.

Microsoft julkisti Cloud for Sustainability -ratkaisunsa heinäkuussa 2021, ja se on ollut saatavilla 1.6.2022 alkaen. Fellowmindin tavoitteena on olla ensimmäisiä ja johtavia Microsoft-kumppaneita, joka toteuttaa asiakkailleen Cloud for Sustainability -ratkaisuja.

Fellowmindin ensimmäinen kestävän kehityksen raportti julkaistu

Fellowmind julkaisi ensimmäisen kestävän kehityksen raporttinsa 3.6.2022. Raportissa asetamme selkeät tavoitteet tulevalle kehityksellemme sekä asiakkaidemme että yhtiön oman vastuullisuuden näkökulmasta.

Lue koko raportti täältä.

Fellowmind on modernien liiketoimintajärjestelmien, pilvi- ja tietoturvaratkaisujen, datan ja tekoälyn sekä modernin työskentelyn asiantuntijayritys. Se on Euroopan johtavia Microsoft-kumppaneita ja toimii Suomessa, Saksassa, Hollannissa, Puolassa, Tanskassa ja Ruotsissa. Suomessa Fellowmind toimi aiemmin nimellä eCraft ja sen asiakkaita Suomessa ovat erityisesti valmistavan teollisuuden ja projektituotannon sekä energian, kaupan ja palvelualojen yritykset. Fellowmindin liikevaihto vuonna 2021 oli yli 262 miljoonan euroa ja sillä on 2000 työntekijää.

Fellowmind tuli Suomen markkinoille joulukuussa 2019, kun suomalainen eCraft, ruotsalainen Orango ja hollantilainen Fellowmind yhdistyivät. Konsernin liikevaihto ja työntekijöiden määrä ovat kaksinkertaistuneet yhdistymisen jälkeen 125 miljoonasta eurosta* 262 miljoonaan euroon (2021) ja noin tuhannesta työntekijästä nykyiseen noin 1900 työntekijään. Yhtiö on kasvanut sekä orgaanisesti että useiden yritysostojen kautta Euroopassa. Suomessa konserniin on yhdistymisen jälkeen liitetty Project-IT ja SoftaIdea.

*liikevaihto vuonna 2019 on pro forma, koska konsernin virallista tilinpäätöstä ei ollut vielä tehty. Tilikaudesta 2021 alkaen konsernin tilinpäätös raportoidaan IFRS:n mukaisesti.

Lue lisää: www.fellowmind.fi

Lue lisää julkaisijalta Fellowmind

Fellowmind laajentaa toimintaansa kolmeen uuteen kaupunkiin Suomessa, muuttaa uuteen toimitilaan Tampereella ja siirtää Espoon toimistonsa Helsinkiin16.5.2022 06:55:00 EEST | Tiedote

Euroopan johtava Microsoft-kumppani Fellowmind kasvaa vauhdilla Suomessa ja investoi samalla merkittävästi uusiin toimitiloihin. Yhtiön Espoon ja Tampereen toimipisteiden työntekijät saavat käyttöönsä täysin uudet tilat vuonna 2023, ja jo tämän vuoden aikana yhtiö laajenee lisäksi Ouluun, Kuopioon ja Seinäjoelle. Ville Hemmilä, Fellowmindin maajohtaja Suomessa: ”Menemme sinne, missä osaajamme haluavat työskennellä ja panostamme paljon siihen, että työpaikalle halutaan tulla.”

Tutkimus: Yritysten pandemiainvestoinnit vaarassa valua hukkaan – työkaluja liikaa, osaamista liian vähän16.11.2021 12:20:11 EET | Tiedote

Fellowmindin tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että suomalaisyritykset ovat investoineet merkittävästi tuottavuutta ja yhteistyötä tukeviin ratkaisuihin pandemian aikana. Silti suomalaiset suosivat asiakasyhteydenpidossa yrityksen tarjoamien työkalujen ulkopuolelle jääviä pikaviestimiä. Peräti 35 % vastaajista kertoo käyttävänsä WhatsAppia tai vastaavia pikaviestintäsovelluksia asiakkaiden kanssa viestimiseen. Samalla 37 % vastaajista kokee yrityksen tuottavuus- ja viestintätyökalujen käytön liian vaikeaksi ja vastaavasti 37 % kokee, että työkaluja on jo liian monta käytössä.

Nopeasti kasvava eCraft rekrytoi 10-15 uutta IT-alan ammattilaista ja kouluttaa heidät pilvipalvelujen asiantuntijoiksi11.8.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Yrityksien liiketoiminnan digitalisoimiseen erikoistunut suomalainen eCraft rekrytoi 10-15 uutta IT-alan ammattilaista ja kouluttaa heidät pilvipalvelujen asiantuntijoiksi MasterClass-koulutusohjelmansa kautta. Nyt käynnissä olevan rekrytoinnin tavoitteena on löytää kokeneita IT-alan ammattilaisia, jotka haluavat päivittää osaamistaan alueella, joka kasvaa nopeasti yritysten siirtäessä toimintojaan perinteisistä konesaleista pilvipalveluiden piiriin. Koulutusohjelma toteutetaan yhdessä Microsoftin kanssa ja se keskittyy erityisesti Azuren dataratkaisujen hyödyntämiseen liiketoiminnassa.