Uusi mobiiliteknologiaa hyödyntävä ultraäänilaite säästää potilaiden ja hoitohenkilökunnan aikaa

Lääkärien ja hoitohenkilökunnan on nyt mahdollista tehdä ultraäänitutkimuksia nopeammin ja tehokkaammin heti potilaan hoitopolun alkuvaiheessa, kun Philips lanseeraa uuden kannettavan ultraäänilaitteen Pohjoismaissa.

Ultraäänilaitteita käytetään Suomessa yleisesti potilastutkimuksissa. Ultraäänitutkimukset tehdään usein suurilla ja kalliilla laitteilla, joiden käyttö vaatii erityistä osaamista. Philipsin uusi Lumify-ultraääniteknologia mahdollistaa tutkimusten tekemisen missä ja milloin vain. Lumify lanseerataan Suomessa elokuussa 2017.

Philips Lumify on kannettava ultraäänilaite, jonka anturit näyttävät tavanomaisilta ultraäänilaitteen antureilta. Lumifyn erikoisuutena on kuitenkin USB-liitäntä, jolla laitteen voi yhdistää älypuhelimeen tai tablettiin. USB-liitännän ja Lumify-sovelluksen avulla ultraäänikuvantamismahdollisuus on aina saatavilla. Uusi teknologia helpottaa erityisesti ensimmäisten diagnoosien tekemistä.

“Ultraääni on yleinen tutkimusmenetelmä, ja uuden teknologian ansiosta hoitohenkilökunnan on mahdollista kuljettaa ultraäänilaitetta potilaiden luo stetoskoopin tapaan ja tehdä nopeasti ensimmäiset tutkimukset. Tällöin säästytään potilaiden siirtelemiseltä eri osastojen välillä ja säästetään aikaa sekä lääkäreiltä että potilailta. Ajan säästäminen voi olla jopa ratkaisevassa roolissa potilaan hoidon kannalta”, sanoo Philips Tanskan toimitusjohtaja ja Health Systems Nordic -yksikön johtaja Nille Klæbel.

Kannettavilla ultraääniteknologioilla vahvat kasvuodotukset

Kannettava Lumify-ultraääniteknologia sopii käytettäväksi erityisesti ambulansseissa ja sairaaloiden ensiapuosastoilla. Myös kardiologian osastot sekä laboratorio- ja kuvantamispalveluiden hoitohenkilökunta hyötyvät uudesta ratkaisusta.

Philips ennustaa kannettaville ultraääniteknologioille viiden prosentin vuotuista kasvua Pohjoismaissa. Kannettavat laitteet tulevat syrjäyttämään vanhat, suuremmat ja vaikeammin siirreltävät ultraäänilaitteet hoitopolun alkuvaiheen tutkimusten tekemisessä, sillä liikuteltavuuden lisäksi uusien laitteiden kuvanlaatu vastaa useimpien suurten laitteiden kuvaa.

“Näemme ultraäänessä valtavaa kasvupotentiaalia, sillä se on menetelmänä ihmiselle harmiton, toisin kuin esimerkiksi röntgenkuvaus tai tietokonetomografia eli TT-kuvaus. Sovelluspohjaisten ratkaisujen kehittyessä ultraäänitutkimuksen etuja voidaan tuoda myös muille sairaanhoidon osastoille, joilla jouduttiin aiemmin käyttämään useita eri laitteita eri tutkimuksiin. Uusi teknologia mahdollistaa myös tärkeiden tutkimusten tekemisen potilaalle aikaisemmassa vaiheessa kuin ennen. Kun ensimmäiset tutkimukset ja diagnoosit voidaan tehdä nopeasti ja helposti, toimintaa saadaan tehostettua huomattavasti”, Klæbel sanoo.

Uuden sovelluspohjaisen teknologian avulla ultraäänitutkimus voidaan tehdä tabletilla jo hoidon ensimmäisessä vaiheessa. Tällöin vältetään pullonkaulat, jotka aiheutuvat kyseisten tutkimusten tekoon erikoistuneen henkilökunnan sekä itse laitteiden rajallisesta saatavuudesta. Lumify-alustalla lääkärit voivat tarvittaessa myös jakaa ultraäänikuvia kollegoilleen sekä konsultoida toisiaan. Sovelluksen etuna on myös se, että sen ominaisuuksia ja käyttäjäkokemusta voidaan jatkuvasti kehittää.

Philips Lumify on jo käytössä Yhdysvalloissa, missä se on saanut hyvää palautetta ja voittanut useita palkintoja arvostetussa iF Design Award -suunnittelukilpailussa.

Lina Faye
Head of External Communications
Philips Nordic
lina.faye@philips.com

Nille Klæbel
Managing Director Philips Denmark & Director Health Systems Nordic
nille.klaebel@philips.com

Tietoa Royal Philipsistä

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) on terveyden ja hyvinvoinnin alalla toimiva yritys, joka keskittyy parantamaan ihmisten elämänlaatua ja mahdollistaa paremman lopputuleman läpi koko hoitoketjun; sairauksien ennaltaehkäisystä diagnoosiin, hoitoon ja kotona tapahtuvaan seurantaan.  Philips on johtavassa asemassa kuvantamisdiagnostiikan, potilasvalvontaratkaisuiden, eHealthin ja informaatioteknologian, sekä henkilökohtaisen terveyden ja kotisairaanhoidon saralla. Yhtiön pääkonttori on Alankomaissa. Vuonna 2016 Philipsin palveluksessa työskenteli noin 70 000 henkilöä ja sen myynti oli 17,4 miljardia euroa. Yhtiöllä on myyntiä ja palveluita nykyisin yli 100 maassa. Lisää Philipsin uutisia: www.philips.fi/uutiset

Philips täysin uudenlaiseen yhteistyöhön psykiatrisen hoidon ratkaisujen kehittämiseksi – tavoitteena potilaslähtöisempi hoito18.5.2017 11:20Tiedote

Hyvästi, joululahjojen aiheuttama stressi – Philips Lightingilta löytyy tämän joulun suosikkilahja18.11.2016 08:59Tiedote

Vantaa, Suomi – Joulu on rentoutumisen ja yhdessäolon aikaa, mutta joululahjojen ostaminen saattaa aiheuttaa monelle turhaa päänvaivaa. Usein lahjojen ostaminen vaatii mielikuvitusta ja kekseliäisyyttä. Kukapa ei haluaisi antaa rakkaimmilleen lahjaa, jota he eivät vielä edes tienneet tarvitsevansa? Vastaus tämän vuoden joululahjapähkäilyihin löytyy viimeisimmästä lisäyksestä suosittuun Philips Hue -tuoteperheeseen: Hue Motion Sensor, joka tekee kodin valaistuksesta entistä älykkäämmän.

Philips yhteistyöhön Maailman sydänjärjestön kanssa29.9.2016 14:20Tiedote

Amsterdam, Alankomaat – Tänään torstaina 29.9.2016 vietetään Maailman Sydänpäivää, jota juhlistaakseen terveydenhuoltoalan johtava teknologiayritys Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) julkistaa uuden yhteistyön Maailman sydänjärjestö WHF:n kanssa. Philipsin ja WHF:n yhteistyöhön kuuluvassa kampanjassa kannustetaan ihmisiä huolehtimaan sydämen terveydestä ja pyritään kasvattamaan tietoisuutta sydän- ja verisuonitaudeista.

Philips ja Qualcomm strategiseen yhteistyöhön edistääkseen personoituja terveydenhoidon palveluita etäohjaukseen ja -seurantaan1.9.2016 12:31Tiedote

Philips HealthSuite toimii globaalina ja turvattuna datansäilöntäratkaisuna Qualcomm Lifen lääketieteelliselle 2net™Platform -alustalle. Qualcomm Life 2net Platform tarjoaa lääketieteellistä yhdistettävyyttä ja integraatiota Philipsille ja kolmannen osapuolen lääketieteellisille laitteille Philips HealthSuiten hoitoratkaisuihin ja -palveluihin.