Uusi palkinto kehitysjournalismille

Journalismi auttaa parhaimmillaan ymmärtämään maailmaa ja sen monimutkaisia ilmiöitä. Kestävä kehitys ja siirtolaisuus ovat aikamme polttavia kysymyksiä, ja laadukas journalismi syventää ymmärrystämme niistä. Uudella palkinnolla nostetaan kehitysjournalismin näkyvyyttä.

Suomen Punainen Risti, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes, Helsingin Sanomain Säätiö ja Journalistiliitto ovat perustaneet kehitysjournalismin palkinnon juhliakseen laadukkaita ja innovatiivisia globaaleja teemoja käsitteleviä journalistisia julkaisuja ja kasvattaakseen suomalaisen kehitysjournalismin näkyvyyttä ja arvostusta.

Palkintoehdokkaita voi ehdottaa loka–marraskuussa palkinnon nettisivun kautta: https://vikes.fi/kehitysjournalismipalkinto. Riippumaton asiantuntijaraati valitsee voittajat joulukuussa, ja palkituille tekijöille järjestetään yhteinen palkintojenjakotilaisuus alkuvuodesta 2021. Voittajalle myönnetään 3 000 euron rahapalkinto ja lisäksi jaetaan kunniamainintoja.

Vuonna 2020 kilpailun teema on globaali muuttoliike ja siirtolaisuus. Palkittava journalismi voi käsitellä esimerkiksi muuttoliikkeen syitä, vaikutuksia niin lähtö- kuin kohdemaissa, yksittäisten siirtolaisten kokemuksia tai muuttoliikettä osana globaalia kestävää kehitystä.

Tekijät, julkaisijat ja yleisön edustajat voivat ilmoittaa mukaan kilpailuun vuosien 2019–2020 aikana suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi mediassa julkaistua journalistista sisältöä, jonka kohdeyleisö on Suomessa. Mukaan kannustetaan erityisesti innovatiivisia journalismin muotoja kaikilta journalismin aloilta.

Palkinnon verkkosivu: https://vikes.fi/kehitysjournalismipalkinto

Vaikuttamistyön suunnittelija Pekka Reinikainen, Suomen Punainen Risti, pekka.reinikainen@punainenristi.fi, p. 040 178 2235

Viestinnän asiantuntija Esa Salminen, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes, esa.salminen@vikes.fi, p. 050 464 9532

Röda Korset öppnar en coronavårdcentral i Jemen21.9.2020 09:46:40 EESTTiedote

Internationella rödakorskommittén (ICRC), Finlands Röda Kors och Norges Röda Kors har den 20 september i samarbete med Röda Halvmånen i Jemen öppnat en coronavårdcentral som erbjuder avgiftsfri vård i staden Aden i Jemen. Med hjälp av centralen bereder man sig för en eventuell andra coronavåg i landet. I Jemen pågår världens allvarligaste humanitära kris och endast under hälften av landets hälsovårdstjänster är i funktion.

Punainen Risti avaa koronahoitokeskuksen Jemeniin 21.9.2020 09:46:39 EESTTiedote

Punaisen Ristin kansainvälinen komitea (ICRC), Suomen Punainen Risti ja Norjan Punainen Risti on avannut yhteistyössä Jemenin Punaisen Puolikuun kanssa maksutonta hoitoa tarjoavan koronahoitokeskuksen Jemeniin, Adenin kaupunkiin, 20. syyskuuta. Keskuksen avulla varaudutaan mahdolliseen toiseen korona-aaltoon maassa. Jemenissä on käynnissä maailman vakavin humanitaarinen kriisi ja vain alle puolet maan terveyspalveluista on toiminnassa.